Gå til innhold

Vil ha strengere krav til førere av raske båter - selv om bare fem prosent av dødsulykkene skyldes høy fart


Anbefalte innlegg

Nautica skrev (8 minutter siden):

Tja, sikkert ikke mange som har på seg vesten når de sitter på båtrekka og drikker ved svaberget/brygga eller pisser, er stort sett da de detter uti.

Nei, nettopp, men da er det jo ikke påbudt å ha den på heller ? 

Nå er det lov til å skyve en gummibåt foran seg i sjøen når man svømmer, men du har ikke lov til å klatre ombord å ro i land uten "flyteutstyr". Noe har gått helt galt med reglene på sjøen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (50 minutter siden):

hvem har påstått at absolutt alle staker bør merkes tydeligere?

 

"Strengere krav til førere" kan ikke løse alt av problematikk. Forøvrig utelukker det ene ikke det andre, hvis du foretrekker at "teoriopplæring" er mer effektivt.

Hvilken staker skal merkes, og hvordan skal man finne ut hvem av disse stakene som er best egnet for merking og hvor sterkt skal de merkes ? farled er merket med fyrlykter, utenfor farled er det båer/staker "faste merker" der det anses og ha en funksjon, ofte så peker disse i en retning som indikerer den sikreste veien rundt et skjær, skal det opplyses så det er synlig fra alle kanter må det settes opp en opplyst båker/varder som viser riktig side av skjæret, men vil det hjelpe på alle de idiotene som ligger i 40+ knop på sjøen om natten ?

Alle merker i farled som ikke er opplyst/fyrlys "lateral/kardinalmerker" har  i dag selvlysende merking "selv om enkelte er dårlig vedlikeholdt" Så da er det merkingen utenfor farled som er problemet og som kjent er kysten vår veldig lang og intrikat.

Teori er teori, det og bruke hode på sjøen er viktigst, men det er utrolig mange utpå vannet som overhode ikke har peil selv om de har tatt båtførerprøven, men er du usikker skal du ta det pent og ikke kjøre som idiot.

Ville vært enklere for de som drar fra en fest på en vilkårlig hytte og skal til en annen vilkårlig hytte for å overnatte og ta det pent.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

En del av dette er fornuftig, men framgangsmåten er litt feil. 

Sjølv om mesteparten av drunkningsulykkene skuldast personar som falt i sjøen i lav fart, så er det ved høg fart at ulykkesriskoen er størst for andre sjøfarane og/eller passasjerar. 

Hadde eg fått bestemme så hadde det vært kompetansekrav for raske båtar, samtidig som eg hadde fjerna kompetansekravet for båtførarar under 40 år.

På den måten sett ein krav til båtførarar som kan utgjere ein fare for andre, samtidig som at alle andre kan skaffe seg sjøerfaring. Ein får lite erfaring med å i båt under 8 m og med under 25 hk. Det må gjerne være ei grense, men ein får ikkje særleg med relevant sjøerfaring når ein knappast nok får føre ei vanleg snekke utan teorikurs. 

Mitt klare inntrykk er at mange ulykker skjer fordi båtføraren trur båten oppfører seg som ein bil og derfor feilvurderer sikkerheitsavstandane som er nødvendige. 

Lenke til kommentar

Merker er vel og bra men man burde ikke kjøre med høy fart om natta uten plotter i tillegg. Gjør meg ingenting om man må ta et kurs for høyhastighetsbåter. Kunne gjerne inkludert vannskuter, ser flere som låner slike som ikke skjønner hvordan man stopper fort!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (59 minutter siden):

Sjølv om mesteparten av drunkningsulykkene skuldast personar som falt i sjøen i lav fart, så er det ved høg fart at ulykkesriskoen er størst for andre sjøfarane og/eller passasjerar. 

Hadde eg fått bestemme så hadde det vært kompetansekrav for raske båtar, samtidig som eg hadde fjerna kompetansekravet for båtførarar under 40 år.

Jeg er enig i at kravet om båtførerprøve for de født etter '80 er meningsløst, og et typisk eksempel på symbolpolitikk sammen med kravet om redningsvest.

Når svært få av drukningsulykkene skyldes høy fart burde det vel være mere hensiktsmessig å innføre krav om redningsvest for alle som ferdes i nærheten av vann?

Jeg tror vi vil redde flere liv med obligatorisk svømmeundervisning og holdningskampanjer.

Lenke til kommentar
rm84 skrev (54 minutter siden):

Merker er vel og bra men man burde ikke kjøre med høy fart om natta uten plotter i tillegg.

Nå spørs det jo hva man mener med "høy fart" og "om natta". Her til lands blir det jo aldri helt mørkt midt på sommeren, men man bør vel uansett ikke holde høyere fart enn at man greier å styre unna en robåt uten lanterner som dukker opp foran seg.

edit: og om du tenker at du kan kjøre betydelig fortere med plotter enn uten om natta, så tror jeg du overvurderer teknologien.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...