Surge Skrevet 8. januar 2020 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2020 SWECO sto for beregningene, Avinor som byggherre, og brannklassingen på stålbjelkene er R10 - 10 minutter brannmotstand! Hele bygget oser av hjørne-kutting på blårussens premisser! 4 Lenke til kommentar
Surge Skrevet 8. januar 2020 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2020 Utrolig hva du mener man vet... - DSB eller andre har til nå ikke klart å få fyr på et litium-batteri ved hjelp av ytre tenn-kilde (brannsmitte)! I denne brannen har ingen brannfolk eller andre ansvarlige så mye som antydet at det har brent i batterier. Problemet med slokking har vært usikkerhet om konstruksjonens styrke, eksplosjoner i drivstoff kombinert med kraftig vind og så lav takhøyde at man ikke kom til med biler. I ettertid viser det seg at SWECO som har beregnet bygget har gått for R10 på bærende åpne stålbjelker - 10 minutters brannmotstand, så da viser det seg at brannvesenets reservasjon mot å gå inn i bygget var riktig! 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. januar 2020 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2020 (endret) Simen1 skrev (2 timer siden): Jeg vil ikke skylde på gjerrighet. Surge skrev (1 time siden): Bygget var spesifisert til R10 - 10 minutters brannmotstand. SWECO sto for beregningene... Jeg ser nå behov for å presisere: 1. Forskriftskravet bør heves til sprinkling av slike anlegg 2. Nedjusteringen fra preaksepterte R15 til R10 får Sweco ta på sin kappe. 3. Forskriftskravet bør tydeligvis øke betydelig fra R15 med mindre sprinkling gjør det unødvendig. Sitat så lav takhøyde at man ikke kom til med [brann]biler I en av videoene ser det ut til at brannbilene har takmonterte spyledyser. Disse er høyere oppe enn taket i det dekket som brant. Dermed klarer strålen bare å spyle gulvet der inne. Endret 8. januar 2020 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. januar 2020 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2020 Ut fra det brannvesenet uttalte på nyhetene i kveld så virker det som om batteriet ikke tok fyr på mange av elbilene? Det hadde vært interessant å fått en statistikk på dette, her var det mange elbiler som sto parkert i branninfernoet. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. januar 2020 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2020 Det er ikke bare elektrolytten som er problemet i batterier. Det er rett og slett det at det er veldig mye energi på veldig liten plass. Samme problemet får man med solid state-batterier og til og med kondensatorer. Når de først får en skade (kortslutning) så blir det ekstremt varmt. Og det spiller ingen rolle om elektrolytten er flytende, brennbar eller hva den er. Brann og/eller eksplosjon er alltid en fare der mye energi er samlet. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9. januar 2020 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2020 Frobe skrev (14 timer siden): Ut fra det brannvesenet uttalte på nyhetene i kveld så virker det som om batteriet ikke tok fyr på mange av elbilene? Det hadde vært interessant å fått en statistikk på dette, her var det mange elbiler som sto parkert i branninfernoet. Brannvesenet har konkludert med at INGEN elbilbatterier tok fyr. Kun selve ebilen som brant RUNDT batteriene. De hadde nok merket det GODT hvis batteripakkene hadde brent, for det hadde de gjort LENGER. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9. januar 2020 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2020 Simen1 skrev (17 timer siden): I en av videoene ser det ut til at brannbilene har takmonterte spyledyser. Disse er høyere oppe enn taket i det dekket som brant. Dermed klarer strålen bare å spyle gulvet der inne. Det er jo fordi at dette er flyplassen sitt brannvesen, og det er designet for å komme opp i høyden til flyene. "Sivile" brannvesen har vel ikke slike skumkanoner montert på bil, trur eg... 1 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 9. januar 2020 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2020 Mulig at INGEN batteripakker tok fyr, ifølge brannsjef. https://www.nrk.no/rogaland/se-tv-nyhetene-her_-1.14851481 Brannen startet i en dieselbil, og spredde seg fra denne. Men fortsatt er det elbilene som er problemet...? 4 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 9. januar 2020 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2020 4 hours ago, sedsberg said: Det er ikke bare elektrolytten som er problemet i batterier. Det er rett og slett det at det er veldig mye energi på veldig liten plass. Samme problemet får man med solid state-batterier og til og med kondensatorer. Når de først får en skade (kortslutning) så blir det ekstremt varmt. Og det spiller ingen rolle om elektrolytten er flytende, brennbar eller hva den er. Brann og/eller eksplosjon er alltid en fare der mye energi er samlet. Men i et fullt oppladet 70 kWh elbilbatteri ligger det 70 kWh - logisk nok. I en full 50-liters-dieseltank er det logisk nok 50 liter diesel med en brennverdi på 9.96 kWh/l som tilsammen er 498 kWh - mer enn 7 ganger så mye. I tillegg kommer - særlig med tanke til Stavanger - at innmaten til batteriet ikke særlig renner vekk fra batteriet - den blir hvor den er. https://no.wikipedia.org/wiki/Diesel 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. januar 2020 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2020 Jeg er da klar over det. Men det betyr ikke at batterier er totalt og fullstendig ufarlige. De har sine farer de som alt annet. Til og med vann kan eksplodere. Dog har jeg blitt personlig forsikret av en av hydrogennissene her på forumet at hydrogen er et unntak. ? 1 Lenke til kommentar
Mads1234 Skrevet 9. januar 2020 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2020 trikola skrev (19 minutter siden): Men i et fullt oppladet 70 kWh elbilbatteri ligger det 70 kWh - logisk nok. I en full 50-liters-dieseltank er det logisk nok 50 liter diesel med en brennverdi på 9.96 kWh/l som tilsammen er 498 kWh - mer enn 7 ganger så mye. I tillegg kommer - særlig med tanke til Stavanger - at innmaten til batteriet ikke særlig renner vekk fra batteriet - den blir hvor den er. https://no.wikipedia.org/wiki/Diesel Forbrenningsenergien i et Li-ion batteri er mye høyere enn den elektriske ladningen batteriet kan motta/avgi (5-20X). Så et 100 kWh batteri kan ved brann avgi samme mengde energi som 70 - 300 liter bensin. https://ec.europa.eu/jrc/sites/jrcsh/files/thermal-propagation-in-lithium-ion-batteries.pdf Lenke til kommentar
trikola Skrevet 13. januar 2020 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2020 https://www.vredens-gnag.no/lar-kommentarfeltene-etterforske-sola-brannen/ 2 Lenke til kommentar
Biff1 Skrevet 13. januar 2020 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2020 Endelig en artikkel som forstår. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2020 Bjørn Nyland nevner Sola-brannen i en video om brann i en Telsa model S: 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå