Gå til innhold

Brannvesenet har kontroll på brannen på Sola: Trolig er flere hundre biler ødelagt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig hva du mener man vet... - DSB eller andre har til nå ikke klart å få fyr på et litium-batteri ved hjelp av ytre tenn-kilde (brannsmitte)! I denne brannen har ingen brannfolk eller andre ansvarlige så mye som antydet at det har brent i batterier. Problemet med slokking har vært usikkerhet om konstruksjonens styrke, eksplosjoner i drivstoff kombinert med kraftig vind og så lav takhøyde at man ikke kom til med biler. I ettertid viser det seg at SWECO som har beregnet bygget har gått for R10 på bærende åpne stålbjelker - 10 minutters brannmotstand, så da viser det seg at brannvesenets reservasjon mot å gå inn i bygget var riktig!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg vil ikke skylde på gjerrighet.

Surge skrev (1 time siden):

Bygget var spesifisert til R10 - 10 minutters brannmotstand. SWECO sto for beregningene...

Jeg ser nå behov for å presisere:

1. Forskriftskravet bør heves til sprinkling av slike anlegg

2. Nedjusteringen fra preaksepterte R15 til R10 får Sweco ta på sin kappe.

3. Forskriftskravet bør tydeligvis øke betydelig fra R15 med mindre sprinkling gjør det unødvendig.

Sitat

så lav takhøyde at man ikke kom til med [brann]biler

I en av videoene ser det ut til at brannbilene har takmonterte spyledyser. Disse er høyere oppe enn taket i det dekket som brant. Dermed klarer strålen bare å spyle gulvet der inne.

2082809154_Screenshot_2020-01-08Parkeringshusethaddeikkjesprinklaranlegg.png.e23bf99adccad4810ab60031cec87c62.png

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke bare elektrolytten som er problemet i batterier. Det er rett og slett det at det er veldig mye energi på veldig liten plass. Samme  problemet får man med solid state-batterier og til og med kondensatorer. Når de først får en skade (kortslutning) så blir det ekstremt varmt. Og det spiller ingen rolle om elektrolytten er flytende, brennbar eller hva den er. Brann og/eller eksplosjon er alltid en fare der mye energi er samlet.

Lenke til kommentar
Frobe skrev (14 timer siden):

Ut fra det brannvesenet uttalte på nyhetene i kveld så virker det som om batteriet ikke tok fyr på mange av elbilene?

Det hadde vært interessant å fått en statistikk på dette, her var det mange elbiler som sto parkert i branninfernoet.

Brannvesenet har konkludert med at INGEN elbilbatterier tok fyr. Kun selve ebilen som brant RUNDT batteriene. De hadde nok merket det GODT hvis batteripakkene hadde brent, for det hadde de gjort LENGER.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 timer siden):

I en av videoene ser det ut til at brannbilene har takmonterte spyledyser. Disse er høyere oppe enn taket i det dekket som brant. Dermed klarer strålen bare å spyle gulvet der inne.

Det er jo fordi at dette er flyplassen sitt brannvesen, og det er designet for å komme opp i høyden til flyene.

"Sivile" brannvesen har vel ikke slike skumkanoner montert på bil, trur eg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, sedsberg said:

Det er ikke bare elektrolytten som er problemet i batterier. Det er rett og slett det at det er veldig mye energi på veldig liten plass. Samme  problemet får man med solid state-batterier og til og med kondensatorer. Når de først får en skade (kortslutning) så blir det ekstremt varmt. Og det spiller ingen rolle om elektrolytten er flytende, brennbar eller hva den er. Brann og/eller eksplosjon er alltid en fare der mye energi er samlet.

Men i et fullt oppladet 70 kWh elbilbatteri ligger det 70 kWh - logisk nok. I en full 50-liters-dieseltank er det logisk nok 50 liter diesel med en brennverdi på 9.96 kWh/l som tilsammen er 498 kWh - mer enn 7 ganger så mye.

I tillegg kommer - særlig med tanke til Stavanger - at innmaten til batteriet ikke særlig renner vekk fra batteriet - den blir hvor den er.

https://no.wikipedia.org/wiki/Diesel

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (19 minutter siden):

Men i et fullt oppladet 70 kWh elbilbatteri ligger det 70 kWh - logisk nok. I en full 50-liters-dieseltank er det logisk nok 50 liter diesel med en brennverdi på 9.96 kWh/l som tilsammen er 498 kWh - mer enn 7 ganger så mye.

I tillegg kommer - særlig med tanke til Stavanger - at innmaten til batteriet ikke særlig renner vekk fra batteriet - den blir hvor den er.

https://no.wikipedia.org/wiki/Diesel

Forbrenningsenergien i et Li-ion batteri er mye høyere enn den elektriske ladningen batteriet kan motta/avgi (5-20X). Så et 100 kWh batteri kan ved brann avgi samme mengde energi som 70 - 300 liter bensin. https://ec.europa.eu/jrc/sites/jrcsh/files/thermal-propagation-in-lithium-ion-batteries.pdf

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...