Gå til innhold

SATA-porter utilgjengelige på Z390


Tangent

Anbefalte innlegg

Har et Gigabyte Z390 Designare med 6 SATA-porter og 2 M.2.

Har installert OS på en 970 Evo-plus i nedre M2 og en Intel 600P 2GB i øvre M2 som lagring.

Har også 5 andre vanlige SATA enheter som jeg skule ha tilkoblet, men får kun tilgang til 2 av dem.

Manualen sier at øvre M2 deler båndbredde med de to øvre SATA-portene, og nedre M2 deler båndbredde med de to nedre SATA-portene.

Det vil si at de to midtre er uberørt - greit nok siden de de dukker opp i BIOS med sånn og slik disk tilkoblet.

Prøver jeg å koble noe til de øvre eller nedre SATA-portene, dukker de ikke opp i det hele tatt.

Har jeg misforstått manualen da den sier at M2 portene deler båndbredde fra disse SATA-portene?

 Det den i realiteten har gjordt, er å beslaglegge portene slik at bare de midre er tilgjengelige. Har satt opp systemet slik at de diskene jeg skulle ha tilkoblet SATA-porter som deler båndbredde med respektive M2'er har så liten aktivitet at utslaget i båndbredde/bruk ville vært minimalt/sjeldent.

Er det mulig å omgåes dette uten å kjøpe ekstra kontroller?

Har skjermkort i SLI på kortet, så båndbredda der går på 8+8, hvilket vil si at jeg ikke har flere Lanes igjen. Den nedre  og siste PCIe porten er tilordnet X4 båndbredde via PCH. Hvis jeg bytter instillingen for denne i BIOS til CPU, vil det i realiteten si at den deler båndbredde fra midtre PCIex16 fra X8 til X4......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er missvisende hvis det står at de deler som i å dele. Det er enten eller.

 

Side 29 i manualen

Når du bruker M2M plassen, så forsvinner S-ATA 4 og 5 porten

Når du bruker M2P plassen så forsvinenr S-ATA 0 porten ved PCI-e SSD og 1 porten ved S-ATA SSD

 

Så når du bruker begge M.2 portene, så mister du 3 stk S-ATA porter.

 

EDIT: 4 og 5 er de portene nærmest CPUen, 0 og 1 er lengst unna. 0 er den som ligger helt nede på PCBen til hovedkortet. Står også skrevet rundt selve kontaktene som regel.

 

Det er dessverre ingen omvei rundt dette enn egen kontroller av ett eller annet slag. I verste fall via USB 3 utenfor kabinettet.

 

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Manualen er tvetydig her. Tekst sier "shares bandwidth" og tabellen under indikerer utilgjengelighet.

Installation Notices for the M.2 and SATA Connectors:
Due to the limited number of lanes provided by the Chipset, the availability of the SATA connectors may be
affected by the type of device installed in the M2. sockets. The M2M connector shares bandwidth with the
SATA3 4, 5 connectors. The M2P connector shares bandwidth with the SATA3 0, 1 connectors. Refer to the
following tables for details.

Scheisse!!

Lenke til kommentar

Der har i hvertfall Asus vært flinkere med ordbruken, når de enkelt og greit sier at de blir utilgjengelig hvis man bruker de.

De bruker nok en litt feil tolkning av Share, som da igjen for oss blir enkelt å missforstå. Men tabellen de legger frem er heldigvis tydelig nok, slik at det er enten eller.

 

Har ett X370 kort fra Asus og ett B450 fra dem, begge på Ryzen, og det eldre X370 kortet har tydeligvis ekstra PCI-e utganger via chipsettet, da jeg på det kan bruke alle S-ATA og M.2 plasser, mens på det billigere B450 så har de nok droppet denne funksjonaliteten. Rart at Intel ikke har det på sin topp serie chipset.

Slet med dette selv på B450 kortet da 2 av mine ble borte når jeg bruker det ene M.2 slotten (Og halverer skjermkortet sitt hvis jeg bruker det andre), og siden kabinettet gjordet at jeg egentlig kun da fikk brukt 2 S-ATA utganger, og ikke 4, så kom jeg på at jeg hadde ikke opplevd noe slikt på X370 hvor jeg bruker alle S-ATA og M.2.

 

EDIT: Ser jeg får samme problem som det når jeg skal inn med ett ekstra M.2 kort i min spill PC som har ett Asus Z370 HK, port 1 er borte ved M.2_1, og 5+6 blir borte når jeg putter inn i M.2_2. Får vel droppe en av de andre SSDene som er små da tipper jeg...

Endret av AndersT2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kompis kjøpte b450 gaming plus max for ikke så lenge siden, så jeg leste litt i manualen akkurat det med tilgjengelige lanes. Alle de chipsettene dere nevner skal ha totalt 24 lanes. 16 som kommer fra CPU og 8 som kommer fra chipset (Edit: antall lanes kan visst variere mer enn som så, b450 kan f.eks ha 20 Lanes til CPU hvor 4 er dedikert til m.2) Plasseringen på de er litt dumme synes nå jeg på noen hovedkort. 

Det jeg prøver å si er at det kan hende dere kan kjøpe noe sånn som dette https://www.komplett.no/product/1102994/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/tilbehoer/akasa-m2-ssd-to-pcie-adapter-card

For det kan hende at ditt hovedkort har noen chipset lanes til overs der.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
9 hours ago, AndersT2 said:

Alt man putter i PCI-e portene går utover skjermkortet, men det er vel fortsatt kun de verste spillkortene som 2080ti som nok kanskje trenger mer enn PCI-e 3.0 8x, så det bør ikke være for store problemer.

Ikke nødvendigvis, noen av sporene kan tilhøre chipset.

Eksempel fra er B450 gaming pro max

Se på bildet, PCI_E4 tilhører PCH(chipset)

42019FAE-86CD-4599-B64D-EAC61E998060.png

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...