Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Planen er å bli siviløkonom og jeg lurer derfor på om det er best å ta bachelor i økad på OsloMet eller BI? Jeg vurderer Oslomet fordi det er gratis, vil ikke ta lån hvis jeg ikke trenger. På den andre siden er BI mer anerkjent, men merk at jeg uansett skal ta master-delen på enten BI eller NHH. Så hvor er det best å ta bachelor, Oslomet eller BI?

Endret av Jammu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går for tiden på OsloMet, men ikke innenfor det fagfeltet du søker. Uttaler meg derfor generelt om OsloMet og min erfaring.

Innenfor utdanningene i Samfunnsvitenskapelig fakultet, vet jeg at det nærmest er en felles forståelse om at ansatte, det være lærere/professorer, eller selv folk i administrasjonen, faktisk bruker tid på den enkelte student. De er der dersom du skulle trenge hjelp, og besvarer meldinger sent på kvelden. Jeg kan ikke uttale meg om BI, da jeg aldri har gått der selv, men jeg har hørt - både av BI-elever og UiO-elever, at deres lærere/professorer ofte later til å ikke ha tid til dem. Den opplevelsen har ikke jeg på OsloMet.

I tillegg er det lagt til rette for et ydmykende nivå av kontakt med folk lenger opp i administrasjonen. Man får med andre ord mulighet til å påvirke sin egen studiesituasjon på høyere nivå. Jeg sitter i et instituttråd og får mulighet og tid til å snakke med både instituttleder, lærertillitsvalgte og selv andre fra privat og offentlig sektor i feltet, og kunne snakke om og debattere ulike problemstillinger med hver av disse, enten det gjelder utfordringer på studiet/med lærere, eller generelle spørsmål/bekymrer rundt praksisfeltet. Det å faktisk bli tatt seriøst, og se at ting tas tak i er en sjelden situasjon andre steder, men oppleves seriøst og prioritert hos OsloMet. 

 

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte OsloMet. Det kommer selvsagt også av at vi har et ganske godt studiemiljø, noe som jo er veldig individuelt fra kull til kull, og studie til studie. Men når det gjelder din sak, så er jeg enig med Mitochondria over her. Hvis du skal ta masteren på BI eller NHH, er det irrelevant for arbeidsgiver å se hvor bacheloren er tatt, selv om studiested selvsagt ofte er av betydning. Jeg hadde nok valgt OsloMet, og unngått å måtte betale høye summer for noe som i stor grad vil være lite relevant for fremtidig arbeidsgiver, og masteren som er av høyere betydning.

Lenke til kommentar

Såfremt du klarer å få B eller A i snitt(for å være ekstern søker på master NHH/BI). Så velger du selvfølgelig OsloMet.

Du skal som sagt bli sivil.økonom, da er det vel ikke særlig smart å ta lån om du kan unngå det? :)

Eneste kravet er som sagt at du klarer karakterkravet slik at du kommer inn på masteren. Starter du på BI er det lettere å fortsette på BI. Gode karakterer er bra uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...