Gå til innhold

Netthandel og sikkerhet


Anbefalte innlegg

Usikker hvor jeg skal legge denne tråden, men handler en del på nett og det som skremmer meg er hvor lett det er å kjøpe/bestille uten å faktisk betale/oppgi heldekkende info som kan sikre at det er faktisk en selv som utfører bestillingen. Eks kan jeg ofte få varer tilsendt til en adresse bare ved å oppgi personnummeret mitt. Noen få sider lar meg til å med bestille uten noen form for id.

 

Er ikke dette alarmerende, og da tenker jeg i gaten id tyveri. Synes at alle bør minst ha bankid krav ved bestilling uten betaling der og da, eller en sikkerhets-layer til enn kun ens personnummer (som kan "lett" komme på avveie). 

Hva tenker du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis alt jeg bestilte på ebay og nettbutikker måtte ha kopi av pass eller førerkort hadde jeg ikke bestilt så mye.

Så det er nok forklaringen. Noen steder ber om id, men styrer unna disse stedene f.eks Instant Gaming.

Nå ber vel ofte en del om kredittkortnummer eller paypal ved betaling, men alikevell er det ikke sikkert nok.

Problemet er å finne løsning som er sikkert nok uten det blir for vanskelig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvorfor oppgir du person nr og samtidig er redd for ID tyveri. Det er få som har krav på ditt person nr. 

Så lenge personen betaler for våren er både navn og nr likegyldig. Er varen av en slik karakter at den ikke kan selges til hvem som helst på man gjøre rede for hvem man er.

Det er jo ikke akkurat slik at du må identifisere deg på Kiwi heller. 

Lenke til kommentar
nacario skrev (På 1.1.2020 den 22.53):

Synes at alle bør minst ha bankid krav ved bestilling uten betaling der og da, eller en sikkerhets-layer til enn kun ens personnummer (som kan "lett" komme på avveie). 


For det første vil det være en langt større risiko å gi alle mulige lugubre nettsider tilgang til Bank-ID for å identifisere brukere, enn at man kan bestille ting uten å identifisere seg.

For det andre er ikke personnummer hemmelig, å det er generelt trivielt å finne dersom man vet hvordan man gjør det, å har navn og fødselsdato på vedkommende.

At du kan få varer tilsendt ved å kun oppgi personnummer høres forholdsvis trygt ut, det gjøres jo i så fall et oppslag i folkeregisteret, det er verre dersom du kan bestille ting på kreditt, å selv oppgi en hvilken som helst adresse, men det kan jeg ikke si jeg har sett noen gang, ettersom slike nettbutikker ville lidd store tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...