Gå til innhold

Kina er nesten i mål med sin egen utgave av GPS-systemet – kan gi enda høyere presisjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Som avisen Nikkei skriver vil Beidou spille en viktig rolle i Kinas satsing på trådløsteknologi fremover, deriblant 5G-baserte selvkjøringsløsninger, som vil kreve satelittnavigasjonsteknologi med høyt presisjonsnivå.

Akkurat dette er nok noe en journalist la til for clickbait. Centimeterpresisjon oppnår man via bilens sensorer (kamera, lidar, radar etc) og ikke via satelittnavigasjon. Satelittnavigasjonen er derimot godt egnet til grovposisjonering (ca meters-presisjon). Finposisjoneringen må gjøres ut fra detaljene i terrenget, der som kjent ting flytter på seg fra tid til annen. Biler, veisperringer, omdirigeringsfelt, brøyteskavler, bevegelser i grunnen etc.

Ellers: flott vi får flere alternativer til GPS! Håper det implementeres så sømløst i nye enheter at brukeren ikke behøver å tenke på hvilket sattelittnettverk man henter posisjonering fra. Skulle en av de avvike sterkt fra de andre kan det raskt filtreres ut som dårlige data.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enig med Simen1 her, bra med flere alternativer nå som Russerne også leker med GPS oppinord. Nye telefoner støtter alt mange av disse på engang og kan bruke de om hverandre. 

 

Det viktigste når det kommer til GPS og internet (inkludert 5G) er korrekt tid dette blir mye mer viktig med 5G enn før . 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 timer siden):

Akkurat dette er nok noe en journalist la til for clickbait. Centimeterpresisjon oppnår man via bilens sensorer (kamera, lidar, radar etc) og ikke via satelittnavigasjon. Satelittnavigasjonen er derimot godt egnet til grovposisjonering (ca meters-presisjon). Finposisjoneringen må gjøres ut fra detaljene i terrenget, der som kjent ting flytter på seg fra tid til annen. Biler, veisperringer, omdirigeringsfelt, brøyteskavler, bevegelser i grunnen etc.

Ellers: flott vi får flere alternativer til GPS! Håper det implementeres så sømløst i nye enheter at brukeren ikke behøver å tenke på hvilket sattelittnettverk man henter posisjonering fra. Skulle en av de avvike sterkt fra de andre kan det raskt filtreres ut som dårlige data.

Faktisk under en meter og mye mer høyfrekvente posisjons/tidssignaler sendes av GPS, men disse signalene er krypterte.

Satelittnavigasjon betsår av 1) presis informasjon om satelittenes posisjon 2) presis tidssignal +  egen posisjonsdata ned til mottagerne. Begge disse feltene forbedres. Vi kan allerede måle månens posisjon ned til en centimeter fra jorden med lasere, og atomklokker blir stadig mer presise. Ingen grunn i det hele tatt å ikkr øke satellittposisjonering ned til en decimeter eller to.

Edit: og med tanke på at relativt nylig, jeg tror etter at GPS ble lansert, men spiller ingen rolle... har man kartlagt gravitasjonsfeltet til jorden - noe som er ikke "like rund som jorden" utrolig nok, så kan/skal denne dataen tas med  i beregningen av mer presis posisjon, siden signalene som sendes er til en ørliten grad - men likevel - påvirket av fysikken som faller under generell relativitetsteori, helt spesifikt mtp hvordan signalene blir påvirket av gravitasjonen. Ikke noe "stor win" der, men betydelig nok for å øke presisjonen til en ørliten grad. Samtidig så er det noe som er tilgjengelig i dag som ikke var f.eks. 20 år siden - større regnekraft i håndholdte enheter. Dette er av ytterste betydning da enheten egentlig gjør ufattelig kompliserte beregninger for å fastslå sin posisjon.

Endret av nessuno
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Simen1 said:

Akkurat dette er nok noe en journalist la til for clickbait. Centimeterpresisjon oppnår man via bilens sensorer (kamera, lidar, radar etc) og ikke via satelittnavigasjon. Satelittnavigasjonen er derimot godt egnet til grovposisjonering (ca meters-presisjon). Finposisjoneringen må gjøres ut fra detaljene i terrenget, der som kjent ting flytter på seg fra tid til annen. Biler, veisperringer, omdirigeringsfelt, brøyteskavler, bevegelser i grunnen etc.

Ellers: flott vi får flere alternativer til GPS! Håper det implementeres så sømløst i nye enheter at brukeren ikke behøver å tenke på hvilket sattelittnettverk man henter posisjonering fra. Skulle en av de avvike sterkt fra de andre kan det raskt filtreres ut som dårlige data.

Vel, nei, det er ikke bare clickbait. GNSS(GPS, Gallileo, ...) benytter referansebakkestasjoner med kjent posisjon for å måle avvik i posisjon kalkulert basert på satelittsystemet. Dette avviket kan deretter sendes til enheter som benytter satelittbasert posisjon for å forbedre nøyaktigheten på posisjonen til enheter med dynamisk posisjon.

Finposisjonering av biler må selvfølgelig gjøres med sensorer på bilen siden trafikkbildet er avhengig av så mye mer en posisjon, men en traktor kan for eksempel fint pløye en åker kun basert på satelittposisjon gitt via et slikt system.

Endret av Nuplex.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fra idag 1. januar 2020 gjelder nye lover for skipsfarten langs kysten i Norge. Man hevder å har så god kontroll med eksisterende elektroniske navigasjons hjelpemidler nå at man kan droppe lostjenester. Pr i dag består disse av satellitt tjenester og at folk på brua må ha utkikk etter sjømerker og benytte radaren. Samtidig refereres det til at mer og mer vil foregå med autonome skip, altså skip med sterkt redusert eller ingen på brua i det hele tatt.

IMO som er den internasjonale paraply organisasjonen for slike ting etterlyser innovasjon etter eventuelle terrestriske løsninger, altså noe som er helt uavhengig av satellitt løsningene som viser seg stadig mer og mer sårbare. Det finnes en norsk løsning som bør og kan ferdig utvikles til denne oppgaven. Så langt ser det ikke ut til at myndighetene i Norge har oppfattet dette og lar tiden rulle og gå inntil neste katastrofen skjer. Jeg tør hevde at dersom vår løsning hadde vært realisert og benyttet i fjor langs kysten hadde man spart seg en FREGATT og latterliggjørelse av mannskapet om bord. www.sensorteknikk.no

Lenke til kommentar
Nuplex. skrev (På 30.12.2019 den 23.06):

Vel, nei, det er ikke bare clickbait. GNSS(GPS, Gallileo, ...) benytter referansebakkestasjoner med kjent posisjon for å måle avvik i posisjon kalkulert basert på satelittsystemet. Dette avviket kan deretter sendes til enheter som benytter satelittbasert posisjon for å forbedre nøyaktigheten på posisjonen til enheter med dynamisk posisjon.

Finposisjonering av biler må selvfølgelig gjøres med sensorer på bilen siden trafikkbildet er avhengig av så mye mer en posisjon, men en traktor kan for eksempel fint pløye en åker kun basert på satelittposisjon gitt via et slikt system.

Jepp, det var det jeg mente. Cm-presisjon fra satelittsystemene er unødvendig til bilbruk siden bilens sensorer er mer egnet til dette fordi det faktisk senser selve terrenget og ikke bare "kartet". Derfor mener jeg det er clickbait å hevde at satelittsystemene vil gjøre underverker for selvkjørende biler. Det gjør det ikke, det er det bilens sensorer som skal ha æren for.

Lenke til kommentar

Ikke for å være flise spikker her men, kina lager ikke egen versjon av GPS, GPS er mekenavn på det som tidligere var navistsr, det kina kager er sit eget satelitt navigasjons system (GNSS), EU hat sitt (Galileo) russland har sit (GLONASS) og india harvsitt, ikke at jeg husker navnet. Den eneste grunnen til at alle GNSS mottakere kalles gps er at de inneholder chipset og sw til å jalkulere posisjon via signaler fra bla GBSsatelittene,vel det og navistar var først med GNSS til ofentligheten, iirc ble ikke GLONASS tilgjengelig for sivile før en stund etter GPS. Men føkt presisjon er fint uansett

Lenke til kommentar

Kan vel gjette på at Kinesiske myndigheter ser på dette som et (potensielt) ypperlig verktøy til å posisjonsovervåke egne innbyggere og etter hvert også andre lands... Kina 2022:Alle landets innbyggere blir tvunget til å få implantert chip som overvåker og gir noen ‘fordeler.’

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...