Gå til innhold

Spesialisering innen byggingeniørstudiet


Olejhau

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg studerer for å bli byggingeniør og skal om kort tid velge spesialisering innenfor veibygging, V/A (vann og avløp) eller konstruksjon. Derfor er jeg på jakt etter innspill fra erfarne fagfolk fra de forskjellige fagretningene. 

Fra tidligere har jeg erfaring fra eiendomsmegling, men jeg vil ikke la det være styrende for valget.

 

Mvh Ingeniørspire

Endret av Olejhau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blir best på det som du interesserer deg for. 

Grovt sett så vil ei spesialisering innanfor veg bety jobb i stat eller fylkeskommune, spesialisering i VA gir jobb i kommune, og konstruksjonsteknikk gir jobb som rådførande ingeniør i privatisert sektor. 

Det er ingen av spesialiseringane som peiker seg ut som spesielt attraktive eller uattraktive. 

Dei råda du får kjem til å være farga av fagretninga som rådgivaren kjenner til, og typisk vil ingen ha inngåande kjennskap til alle spesialiseringar. Her må du derfor tenke litt sjølv. 

Med erfaring innanfor eigedomsmekling har du litt ekstra grunnlag for konstruksjon, men ikkje så mykje at det får nemneverdig uttelling på karaktersettinga. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (10 minutter siden):

Det er mye jobb innen vei og VA i privat sektor også. Det som er litt uklart med TS' post er at han ikke har noen kriterier for hvilken spesialisering han skal velge. F.eks. hvor lett det er å få jobb, hvor man kan få jobb, lønn etc. 

Alt av råd tas imot med takk, for jeg har som du sier ingen kunnskaper om det ene eller andre. Vil bare ha pros/cons.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en sivilingeniørgrad innenfor vann- og avløp og har jobbet både privat og offentlig.

På generell basis er arbeidsmarkedet for vann- og avløpingeniører veldig bra. Det er veldig stor etterspørsel og høyskolene og universitetene utdanner ikke nok. Dette gjelder både for offentlig og privat sektor. Av de alternativene du nevner så vil jeg tro at et er enklest å få jobb innenfor vann- og avløp.

Selv syns jeg det er en veldig spennende bransje som bare mer og mer aktuelt (pga. flom- og overvann, vedlikeholdsetterslepet, etc.). Det er også veldig mange forskjellige roller du kan ha. 

Om du har spørsmål så fyr løs. 

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Kubjelle skrev (På 2.1.2020 den 22.39):

Jeg har en sivilingeniørgrad innenfor vann- og avløp og har jobbet både privat og offentlig.

På generell basis er arbeidsmarkedet for vann- og avløpingeniører veldig bra. Det er veldig stor etterspørsel og høyskolene og universitetene utdanner ikke nok. Dette gjelder både for offentlig og privat sektor. Av de alternativene du nevner så vil jeg tro at et er enklest å få jobb innenfor vann- og avløp.

Selv syns jeg det er en veldig spennende bransje som bare mer og mer aktuelt (pga. flom- og overvann, vedlikeholdsetterslepet, etc.). Det er også veldig mange forskjellige roller du kan ha. 

Om du har spørsmål så fyr løs. 

 

 

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for en VA-ingeniør i privat-/kommunal sektor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...