Gå til innhold

Ny gaming PC 15k


Anbefalte innlegg

Vurderer å levere inn hele PCen, ganske misfornøyd.  Hele 5700 XT kortet har vært ett mareritt.  Midt i spill så blir skjermen helt mørk, og lyden fortsetter. Eneste som virker er å skru av maskinen ved å holde inne av knappen. Klarer maks å spille 1 time sammenhengende. Enkelte spill vil ikke engang starte.  Forsøkt 3 forskjellige driver-versjoner

Støy. Maskinen bråker som et fly som skal ta av.  Benytter foreløpig stock CPU-kjøler da jeg har bestilt AM4 tilkoblinger til Noctua Nh-D14 vifta.  Under stresstest så peaker CPUen på 91 grader(!)   Den nederste du linker til er vel den jeg har :(

 

Klarte å velge feil utgave av kabinettet.  P400 og ikke P400a, så det er ikke åpning i forann. Med andre ord liten luftflyt.

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installert siste skjermkortdriver? den skal ordne black screen.

Å husk å oppdater bios å chipset driver!
Å du treng et kabinett med litt luftgjennomstrømning.
CPU kjøler montert rett?

Har du masse kabler i veien for luftgjennomstrømningen?
Å 1 vifte i front? Er litt lite!



Og ja, 400A har mye bedre luftgjennomstrøming ser jeg, den tar luft direkte i fra font. non-A tar luft nede og oppe i front som ikke er det mest optimale, men det skal jo gå fordeom!

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Lakrisbåt said:

Vurderer å levere inn hele PCen, ganske misfornøyd.  Hele 5700 XT kortet har vært ett mareritt.  Midt i spill så blir skjermen helt mørk, og lyden fortsetter. Eneste som virker er å skru av maskinen ved å holde inne av knappen. Klarer maks å spille 1 time sammenhengende. Enkelte spill vil ikke engang starte.  Forsøkt 3 forskjellige driver-versjoner

Støy. Maskinen bråker som et fly som skal ta av.  Benytter foreløpig stock CPU-kjøler da jeg har bestilt AM4 tilkoblinger til Noctua Nh-D14 vifta.  Under stresstest så peaker CPUen på 91 grader(!)   Den nederste du linker til er vel den jeg har :(

 

Klarte å velge feil utgave av kabinettet.  P400 og ikke P400a, så det er ikke åpning i forann. Med andre ord liten luftflyt.

Intel/NVIDIA slår aldri feil.

Lenke til kommentar

Gjør deg selv en tjeneste og velg en fractal design case. De er de beste produsenten av caser. Casene har god airflow og best kvalitet for pengene på markedet. Akkurat nå er til og med fractal design meshify S2 TG på salg som er en monster av en case. Utrolig bra airflow og det følger med 3x140mm gp-14 vifter. Videre er det god kvalitet, plass og kabelmuligheter. Har selv brukt både focus G (450kr) og meshify c (900kr) og begge har veldig god airflow. Bare søk på reviews og Reddit. Beste casene for pengene 100%.

her er meshify S2 TG på salg: https://prisguiden.no/produkt/fractal-design-meshify-s2-tg-376407#popup

Lenke til kommentar
1 hour ago, Voosj said:

Intel/NVIDIA slår aldri feil.

Problemet hans ligger ved 5700xt’en. Ingen ting galt å velge en ryzen prosessor. Ved mindre du skal ha en i9-9900k for de 3-5% ekstra fps’ene er det ingen grunn til å velge Intel. Amd har bedre performance for pengene for nesten alle andre priskategorier. Ellers er jeg enig med at nvidia sine grafikkort er mer stabile enn amd sine.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Kiwi00 said:

Problemet hans ligger ved 5700xt’en. Ingen ting galt å velge en ryzen prosessor. Ved mindre du skal ha en i9-9900k for de 3-5% ekstra fps’ene er det ingen grunn til å velge Intel. Amd har bedre performance for pengene for nesten alle andre priskategorier. Ellers er jeg enig med at nvidia sine grafikkort er mer stabile enn amd sine.

Ja, problemet ligger nok i GPUen. Det skal sies at flere kamerater av meg har Ryzen 2 og 3, de har ofte slitet med at spill ikke er optimalisert for prosessorene, samt snåle former for feilmeldinger/timeout i spillene. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Voosj said:

Ja, problemet ligger nok i GPUen. Det skal sies at flere kamerater av meg har Ryzen 2 og 3, de har ofte slitet med at spill ikke er optimalisert for prosessorene, samt snåle former for feilmeldinger/timeout i spillene. 

Vet du hvilke spill det er? Har aldri opplevd det selv

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Voosj said:

Sist vi det var problemer, så var det i Apex Legends. Crash to desktop og tilfeldige feilmeldinger. Alle AMD venner kræsja fra tid til annen, oss med Intel maskiner klarte oss helt fint. 

Kan være flere grunner til det. Første jeg kan tenke meg er gaming modus. De spiller vel ikke med gaming modus på? Det er ment for threadripper cpu’er fordi det deaktiverer noen kjerner. Andre problemer kan være at systemet ikke er stabilt. Hvis de overclocker kan dette være problemet.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Kiwi00 said:

Kan være flere grunner til det. Første jeg kan tenke meg er gaming modus. De spiller vel ikke med gaming modus på? Det er ment for threadripper cpu’er fordi det deaktiverer noen kjerner. Andre problemer kan være at systemet ikke er stabilt. Hvis de overclocker kan dette være problemet.

Ingen overklokk, ingen moduser. Derfor jeg gikk for Intel selv, ingen konfigureringer/tweaks - bare tenk at spillet funker uten noe clutter. Men nok OT nå. 

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (6 timer siden):

Installert siste skjermkortdriver? den skal ordne black screen.

Å husk å oppdater bios å chipset driver!
Å du treng et kabinett med litt luftgjennomstrømning.
CPU kjøler montert rett?

Har du masse kabler i veien for luftgjennomstrømningen?
Å 1 vifte i front? Er litt lite!



Og ja, 400A har mye bedre luftgjennomstrøming ser jeg, den tar luft direkte i fra font. non-A tar luft nede og oppe i front som ikke er det mest optimale, men det skal jo gå fordeom!

Ja, jeg har siste driver installert.  Ser i fra AMD forum at det er mange som opplever dette.  750 svar uten særlig hell. 

Mulig at CPU-kjøleren ikke er 100 % på plass. Jeg får AM4 tilkobling til Noctuaen til uka, så tror jeg holder ut til den er på plass. Tipper det hjelper med en bedre kjøler og ny kjølepasta. 

I forhold til Bios så ser det ut som om den versjonen som kom out-of-the box er nyere enn den som er tilgjengelig på MSI sine sider ?

123.PNG.e613217b24128a33abbc0ff1df586dcf.PNG

321.PNG.9f0c4fc52d5fba1ddef2001a35bd2aa5.PNG

 

 

Kiwi00 skrev (4 timer siden):

Gjør deg selv en tjeneste og velg en fractal design case. De er de beste produsenten av caser. Casene har god airflow og best kvalitet for pengene på markedet. Akkurat nå er til og med fractal design meshify S2 TG på salg som er en monster av en case. Utrolig bra airflow og det følger med 3x140mm gp-14 vifter. Videre er det god kvalitet, plass og kabelmuligheter. Har selv brukt både focus G (450kr) og meshify c (900kr) og begge har veldig god airflow. Bare søk på reviews og Reddit. Beste casene for pengene 100%.

her er meshify S2 TG på salg: https://prisguiden.no/produkt/fractal-design-meshify-s2-tg-376407#popup

Ja, har nok bommet litt på kabinett. Jeg ser hvordan ny prosessorvifte hjelper på, så får jeg vurdere nytt kabinett eller et par kabinettvifter til.

Lenke til kommentar
Lakrisbåt skrev (7 timer siden):

Vurderer å levere inn hele PCen, ganske misfornøyd.  Hele 5700 XT kortet har vært ett mareritt.  Midt i spill så blir skjermen helt mørk, og lyden fortsetter. Eneste som virker er å skru av maskinen ved å holde inne av knappen

 

Jeg har hatt dette problemet før. For meg var problemet løs strømkabel på skjermkort. Sjekk at kablene sitter godt både i PSU og GPU.

Lenke til kommentar
Lakrisbåt skrev (1 time siden):

I forhold til Bios så ser det ut som om den versjonen som kom out-of-the box er nyere enn den som er tilgjengelig på MSI sine sider ?

 

Amerikansk datering. Det du har der er versjon fra 12 Juni, ikke 6 Desember. Nyeste BIOS linket sveibuen til i dette innlegget.

Hvor mange vifter har du i kabinettet? Selv om fronten er lukket burde man kunne klare å få en bra luftstrøm. Kabinettet ditt har plass til enten to stk 140mm, eller tre stk 120mm vifter i fronten. I tillegg to i topp, og en bak. Du kan også montere strømforsyningen med viften vendt oppover, da blåser den også luft ut fra kabinettet.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (57 minutter siden):

Amerikansk datering. Det du har der er versjon fra 12 Juni, ikke 6 Desember. Nyeste BIOS linket sveibuen til i dette innlegget.

Hvor mange vifter har du i kabinettet? Selv om fronten er lukket burde man kunne klare å få en bra luftstrøm. Kabinettet ditt har plass til enten to stk 140mm, eller tre stk 120mm vifter i fronten. I tillegg to i topp, og en bak. Du kan også montere strømforsyningen med viften vendt oppover, da blåser den også luft ut fra kabinettet.

Nei bios viser nok her dd/mm/yyyy, hvis du ser på build numre er  hk bios versjon A10 mens den fra nettet 2019-11-08 er A6 ,  altså eldre.

Edit: Du har rett.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er noe rart med dette. A10 betyr bios 1.0 første initielle bios .

Om du kontakter msi support får du tilsendt en bios versjon 1.51 eller nyere som løser disse problemene.

Ref. https://forum-en.msi.com/index.php?topic=325710.msg1850707#msg1850707

Eller henter bios annet sted fra https://www.station-drivers.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2541:mpg-x570-gaming-edge-wifi&catid=268&Itemid=169&lang=en

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (12 timer siden):

Så må man inn på rett hovedkort side (om det er MPG X570 Gaming EDGE WIFI du innehar)

Version 7C37v16
 

https://www.msi.com/Motherboard/support/MPG-X570-GAMING-EDGE-WIFI

Jeg har faktisk MSI X570 Gaming Plus, altså ikke Wi-fi-utgaven.  Fikk omsider flashet siste bios-versjon sent i går kveld.

sveibuen skrev (45 minutter siden):

Gjør det som de skriver over her så kan det hjelpe :)

ang Black screen hadde eg selv dette en liten stund, men siste oppdatering fikset det for min del! Husk å alltid ta en clean install av driver. Helst bruk DDU eller hva navnet er for å være sikker. Ellers så kan det fortsatt henge igjen fra gammel driver.

Takk for tips. Jeg tester litt spilling etter jobb i dag med ny bios. Visst ikke det det hjelper så prøver jeg med DDU og fresh installasjon av siste driver. 

 

Setter pris på all hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...