Gå til innhold

Valg av elbil-ladeboks - Erfaringer med Tibber Easee, Zaptec el.l.?


Anterialis

Anbefalte innlegg

Hei,

om noen måneder skal ny bil leases (Hybrid med 24kwh batteri) og således ny ladeboks installeres. I utgangspunktet har jeg sett litt på Salto sine bokser, men jeg synes disse er dyre sml. med annet man får tak i uten at jeg kan se at Saltoboksene er av vesentlig bedre kvalitet. Jeg ble spesielt interessert i Tibber Easee sin boks etter nettforskning i går. Easee ser ut som en fantastisk liten (de påstår 70% av størrelsen sml. andre bokser) sak, stilren, og med flere smarte finesser (kan kommunisere med AMS-måler, kun lade når strømmen er billigst (fordrer Tibber strømavtale som jeg har byttet til nå), samt at det produseres i Horten (vi liker jo å støtte norsk utvikling!). I den anledning spør jeg:

Er det noen her som har erfaring med Tibber Easee? Andre tilsvarende bokser, e.g. fra Zaptec? Begge har app-mulighet noe en gadgetFreak som meg liker... Det hjelper at flere elektrikkerselskap i området påstår de kan selge meg Easee-boksen inkl. elektrikkerarbeid (materiale, ny sikring, jordfeilbryter type 2 etc.) for under 13000kr. Naboen som kjøpte Saltoboks (dog til 20k) måtte betale 40k totalt... Jeg har bedt om befaring og tilbud, så får vi se.

Avslutningsvis, har dere forslag til meg som skal installere en ny ladeboks? Ting jeg bør lese meg opp på? Feller å unngå? Tips?

Dersom interesse er boligen min av typen enebolig i kjede, nybygg fra 2013 (men allikevel kun IT-nett selv om naboene har TN-nett :/ :/ ), carport, ladeboks er 2m i luftlinje (en yttervegg) fra sikringsskapet.

På forhånd takk for svar =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ladeboks er egentlig en enkel dings, stort sett bare en koblingsboks. Oppgaven er sikkerhet (som jordfeil), og å fortelle bilen hvor mye effekt den kan trekke.
Det er påkrevet å ha et litt spesiell jordfeilvern, type B. Mange ladebokser har dette inkludert, eventuellt som en opsjon som koster ekstra. Da er det ikke sikkert det er nødvendig å også ha det i sikringskapet. Elektriker bestemmer.
Det er kjekt å ha mulighet for å styre hvor mye effekt bilen skal få lov til å trekke. Tror de med appe kan det.
Har selv valgt Viridian pga litt spesielle behov for styring, men Easee hadde nok vært andrevalget.
Noen har behov for å lade flere elbiler på samme kurs, da kommer behov for laststyring.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...