Gå til innhold

Selvkjørende lastebil kjørte 450 mil uten at noen la én hånd på rattet


Anbefalte innlegg

La oss tenke et scenario hvor autonom kjøring kan bli aktuelt i nær fremtid. Om man kan sertifisere en lastebil for en viss kategori motorvei( trafikk kun i én retning, ingen myke trafikanter, ingen kryss, viltgjerde osv) så er dette dette noe autonome kjøretøy behersker i dag. Hva om vi da kan foreta hviletiden på motorveien slik at lastebilen kan kjøre kontinuerlig mellom de store byene og kun trenger menneskelig styring på avsidesliggende veier og i byer med høy kompleksitet. Dette ville gitt vesentlig tids og miljøbesparelser samt redusert transporttid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ism_InnleggNO skrev (2 timer siden):

Jo. Og ikke bare det. Det vil før eller siden bli umulig å kjøre bilen manuelt på hovedveiene (kanskje overhodet). Når bilene bli autonome og ikke minst kommuniserer med hverandre vil en menneskesjåfør være en uholdbar sikkerhetsrisiko og et forstyrrende element.

Finnes det transportsystem som er 100% sikkert? Det vil alltid vere ein risiko når ein skal transportere folk raskt. Om ein skal nærme seg 100% så må farten reduserast så mykje at det poenget er vekke. Sjølv eit 100% autonomt system er laga av menneske, og det kan svikte. Enten i programvare eller maskinvare, vogner, bilar eller kva det måtte vere. I tillegg er dei fleste transportmetodane utandørs og påverka av vêrforhold. 

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
1 minute ago, Zeph said:

Finnes det transportsystem som er 100% sikkert? Det vil alltid vere ein risiko når ein skal transportere folk raskt. Om ein skal nærme seg 100% så må farten reduserast så mykje at det poenget er vekke. Sjølv ein 100% autonomt system er laga av menneske, og det kan svikte.

Nei det finnes ikke noe som er 100% sikkert, men autonome biler som kommuniserer med hverandre og dermed i langt større grad kan planlegge og time sine bevegelser vil være mye sikrere (og raskere) enn biler med en tilfeldig samling feilbarlige mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sjølvsagt riktig. Potensialet for å redusere ulykker ved å fjerne føraren er stort, men det betyr ikkje at det er 100% sikkert. Tesla går på veiane no med ganske gode system, men absolutt ikkje 100% sikkert. 

Det er lettare med tog og fly sidan alt er samkjørt, men på veiane er ein avhengig av at fleire titals bilprodusentar klarar å samkjøre sine system. Om to bilar reagerer ulikt på ein farleg situasjon så kan det bli stygge ulykker. Sjølv om privattrafikken vart 100% autonom ville det oppstått ulykker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på et veisystem der bilene er 100% autonome og kan kommunisere med hverandre og et system der stadig flere kjører med førerassistanse. Jeg kan ikke se for meg at vi fjerner sjåførens rolle og ansvar før alle bilene er autonome. Så det jeg snakker om er foreløpig helt teoretisk og et godt stykke frem i tid, men jeg tror det er et logisk utfall slik teknologien utvikler seg nå.

Og jeg diskuterer det egentlig bare fordi du brukte begrepet aldri ?

Endret av ism_InnleggNO
Lenke til kommentar

Håper at små selv-kjørende kjøretøyer kommer ut på veiene før de store. Jeg håper også at det vil ta lengre tid enn ventet å sende selv-kjørende kjøretøyer ut på veiene slik at produsenter får veldig lang tid på seg til å kvalitetssikre systemet, og se hvordan det fungerer over en lang tidsperiode. Det vil være interessant og se hvordan systemene vil fungere i harde kystnære strøk hvor det i tilegg saltes mye, og veiene er skitne over periode på 10 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...