Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettslig hjelp - pris/vilkår


Knudsen12345

Anbefalte innlegg

Hei

 

ber om hjelp. Jeg har et konkret spørsmål. Jeg ønsker å klage mot en bank og kreve eb erstatning som skal være relativt høy. 

Dessverre sliter jeg meg økonomi og har ikke råd å tape mer penger. 

 

Derfor lurer jeg på om det finnes advokater eller advokatfirmaer i Norge som kan tilby rettslig hjelp mot provisjon?? Det vil si, dersom vi vinner i retten at alle utgifter dekkes av erstatningen jeg får? Hvis det finnes en slik ordning , da lurer jeg på om hva skal skje dersom vi taper i retten? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Norge er det ikke tillatt med honorar i form av provisjon, det er i strid med advokatens uavhengighet. Det finnes advokatfirmaer som tar oppdrag på "no cure no pay" eller "no costs no pay"-basis, dvs. at man ikke tar seg betalt med mindre hhv. saken vinnes eller saksomkostninger tilkjennes. 

Dette vil imidlertid bare verne deg mot dine egne saksomkostninger. Taper du risikerer du å betale motpartens saksomkostninger, og jo høyere erstatningskrav du reiser, desto mer penger vil domstolene akseptere at din motpart bruker på å forsvare seg. Det finnes unntaksregler, men hovedregelen er at den som taper må betale. 

I tillegg kommer rettsgebyrene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Nå vet jeg det, men det ser ut at min sak er komplisert og omfatende og ikke kan behandles i Norge som jeg har  det veldig vanskelig å akseptere. 

 

Jeg vil klage mot en utenlandsk bank og snakket med flere etater og instanser i Norge og fikk til slutt en klar beskjed om at jeg kan bare klage i utlandet fordi aktuell bank er registrert i utlandet og ikke er medlem i en registre som gjør at norskecmyndigheter ikke kan klage mot denne banken. Helt  uforståelig. Jeg er svindlet av denne banken og kan ikke akseptere dette. 

 

Jeg tar saken videre til utenlandske domstoler men må først og fremst undersøke mulige kostnader og om jeg kan klage selv eller må advokaten eller et advokathuset som skal representere meg. 

Lenke til kommentar
Knudsen12345 skrev (16 timer siden):

Tusen takk for svar. Nå vet jeg det, men det ser ut at min sak er komplisert og omfatende og ikke kan behandles i Norge som jeg har  det veldig vanskelig å akseptere. 

 

Jeg vil klage mot en utenlandsk bank og snakket med flere etater og instanser i Norge og fikk til slutt en klar beskjed om at jeg kan bare klage i utlandet fordi aktuell bank er registrert i utlandet og ikke er medlem i en registre som gjør at norskecmyndigheter ikke kan klage mot denne banken. Helt  uforståelig. Jeg er svindlet av denne banken og kan ikke akseptere dette. 

 

Jeg tar saken videre til utenlandske domstoler men må først og fremst undersøke mulige kostnader og om jeg kan klage selv eller må advokaten eller et advokathuset som skal representere meg. 

Jeg syns i utgangspunktet det virker rimelig at norske myndigheter/klageinstanser ikke kan bistå når det er snakk om en bank på Malta. 

Hva er det som har skjedd som gjør at du mener de har svindlet deg, og hvordan har denne svindelen påført deg et stort økonomisk tap?

Den Maltesiske varianten av Finansklagenemda finner du på linken under, det kan være en måte å starte på: 
https://financialarbiter.org.mt/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedregelen i norsk-maltesiske saker er at en sak mot en maltesisk bank må anlegges på Malta, se Luganokonvensjonen artikkel 2. Men i erstatningssøksmål (utenfor kontrakt, dvs. der du ikke har noen avtale med banken eller kravet ikke gjelder avtalen) kan sak anlegges i det landet der skaden oppsto, jf. artikkel 5 nr. 3. Ved erstatningssøksmål innenfor kontrakt kan man saksøke i det landet hvor forpliktelsen skal oppfylles. Dette vil som hovedregel være Malta gitt hva de fleste banker inngår avtaler om. 

Dette er imidlertid lite relevant, ettersom Ferratums standardproduktvilkår pkt. 14 etablerer at tvister etter kundeavtalene kan reises for norske domstoler når kunden er hjemmehørende i Norge. En slik vernetingsavtale kan påberopes av kunden uavhengig av andre bestemmelser, jf. Luganokonvensjonen artikkel 23. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for svar !!

 

Det er veldig mye informasjon her. Jeg kan ikke forkare dessverre saken her, men jeg kan si at jeg ikke skal klage på noe som står i kontrakten/avtalen mellom meg og banken. Jeg har signert avtalen og vet at jeg har nesten ingen sjanse i retten dersom jeg prøver å klage på noe som er presisert i avtalen.

Jeg vil derimot klage på forpliktelser og andre bestemelser som FERRATUM NORGE har i følge norske (eller internasjonale) loven og som ikke er fullfort og som medførte min økonomisk tap, mentalt uro, psykiske problemer, depresjon osv. Vil si med en gang at jeg var kunde hos andre banker fra EU og så at alle har gjort akkurat det samme som alle norske banker, men ikke FERRATUM. 

 

Nå er jeg veldig usikker på om jeg kan klage i Norge som vil absolutt ønske fordi jeg er ikke optimistisk når det gjeldwr maltesisk domstolen. Jeg har i dag kontaktet maltesisk dommstolen (eller maltesisk klagenemnda) for å få opplysninger om muligheter og vilkårene for å sende min klage ditt. Men dersom jeg ikke klage i Norge vil jeg klage deretter hos maltesisk klagenemnda men jeg tror da at min klage blir målrettet til EU domstolen i Luxembourg.

 

Lenke til kommentar

Takk Krikkert !! Du er virkelig kunnskapsrik ?

Jeg har allerede fått en god veiledning her,  men jeg må vente ført at min klage hos aktuell bank blir ferdig behandlet. Deretter kan jeg gå videre i saken.

 

Har et annet spørsmål om du kan hjelpe meg. Hvordan beregnes økonomisk tap i slike saker? La oss si, hvis jeg vinner i retten og dom i saken sier at jeg gikk i tap av, la oss si 1000 kr og det var 5 år siden. Hvordan da beregnes renter og andre godtgjørelser i beregning av erstatning? Kan det brukes same beregning som banken brukte mot meg når de beregnet renter og kredittkostnader 5 år siden? Jeg vil vite litt mer om dette hvordan beregnes erstatning i slike saker. Aldri vært i noen slik sak før. 

 

Lenke til kommentar

Økonomisk tap beregnes etter reparasjonshensyn, du skal så langt som mulig stilles i den posisjon du ville ha vært i dersom skaden ikke hadde skjedd. 

Hvis du vinner frem med et tap på 1000 kr for 5 år siden vil du vanligvis kunne tilkjennes de 1000 kr, avsavnsrente for perioden fra tapet inntraff til forsinkelsesrente begynner å løpe, og deretter forsinkelsesrente til beløpet blir betalt. Skillet mellom avsavnsrente og forsinkelsesrente vil vanligvis være 30 dager etter at du fremmet krav om betaling (senest 30 dager etter at forliksklagen/stevningen ble forkynt). 

Skal du tilkjennes mer enn det må du kunne vise til konkrete kostnader du har blitt påført. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Krikkert,

takk for svar. Litt usikker på om jeg har forstatt det riktig.

 

Her er mitt spørsmål. Hvis jeg skyldte bare 1 kr til banken og gjeld opppsto 5 år siden. Da skal jeg per dags dato skylde banken cirka 500 kr for gjeld på 1 kr (etter deres beregning av gjeld dvs renter, gebyrer og andre kostnader og selvsagt med faktum at jeg ikke er betalt noe i løpet  av  5 år av gjelden på 1 kr. 

Hvis jeg vinner sak i retten og dom i saken sier at banken skylder meg 1 kr og at gjed av denne 1 kr oppsto 5 år siden, hvordan skal beregnes da hvor mye banken skylder meg per dags dato???

Her er jeg veldig usikker på om hvordan beregnes dette. Vil takke veldig mye om du kan hjelpe med dettw fordi den er avgjørende om jeg har god nok sak for å klage mot banken.

Endret av Knudsen12345
Lenke til kommentar
54 minutes ago, krikkert said:

Det du nå egentlig spør om er hva du har grunnlag for å kreve i erstatning av banken. Det er ikke mulig å svare på uten betydelig mye mer informasjon om hva som har skjedd og hvordan dette har påvirket deg.

Du har rett, det er helt klart. Er saksomkostninger i en slik sak avhengige av erstatninger jeg krever fra andre part i saken eller det finnes faste priser uavhengig av erstatning jeg krever? 

Lenke til kommentar

Saksomkostninger du blir avkrevd av din prosessfullmektig er i utgangspunktet uavhengig av erstatning (men det finnes proporsjonalitetsprinsipper i det etiske regelverket for advokater). 

Saksomkostninger du kan kreve dekket av motparten og motparten kan kreve dekket av deg er begrenset til nødvendige utgifter gitt sakens betydning. For krav på under 125 000 kr kan man som regel ikke kreve mer enn 20 % av kravbeløpet i saksomkostninger (beløpsgrensninger i "småkravsprosess"). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...