Gå til innhold

Spørsmål om LM2596S Buck Converter


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg noen LM2596 Buck Convertere som da er en "step-down" converter. Viser da til denne konverteren:

https://www.aliexpress.com/item/32825777330.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dWmiN09

Siden jeg antar de ter kilden som avgjør hvor mange ampere som skal gå i gjennom denne så anntar jeg at jeg kan koble til en strømforsyner som er kraftigere enn det som står anbefalt?

Jeg vet at denne converteren maks klarer 40V/3ampere ut så det stopper seg jo selv der uansett, men hva med det man forer den med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hårek skrev (3 minutter siden):

Kan ikke se at det står noe om anbefalt strømforsyning annet enn max spenning. Det ville også vært meningsløst i si noe om max strøm. Du må gjerne koble den til en som kan gi en million Ampere.

Det stemmer det, men jeg så at det sto "max input 3amp" på en helt lik som jeg så på samme sted og ble litt betenkt. 

Selvsagt blir det mye for denne converteren hvis man mater den med 120 volt og vil ha 30 volt ut. Da får den sikkert litt å jobbe med og blir trolig varm, men generelt sett er dte vel kilden som bestemmer hvor mye denne converteren skal sende av spenning?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Regulatoren bestemmer hvor mye spenning som sendes ut. Det er jo nettopp det den er laget for. Hvor mye du belaster regulatoren bestemmer hvor mye strøm du trekker fra kilden. Overskrider du maks belastning for regulatoren så ødelegger du den. Med mindre den jar innebygd beskyttelse.

Ja, det er det jeg mener også. Da står det sikkert maks input for å gjøre det mer idiotsikkert vil jeg tro. Jeg fikk det liksom ikke til å stemme at den kunne ødelegges hvis man kjørte for mye power inn :) 

Lenke til kommentar

Det betyr vel bare at den aldri vil trekke mer enn 3 A.

En slik regulator skal gi en bestemt utspenning uavhengig av inngangsspenning. Men det er da en maksimal spenning som inngangen tåler, og innspenningen må være høyere enn utspenningen.

Det er også en grense på hvor liten forskjell det kan være mellom inn og ut (drop voltage). Men om forskjellen er stor blir det ikke et problem. Hvis du har en lineær regulator blir det mye varme, men dette er PWM.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke helt forstår er hvis man gjør som følgene eksempel:

Man kobler til la oss si en 120v/8amp forsyner til inntaket. Man trenger la oss si kun 9v. og 0.5amp ut. Da må vel denne converteren holde igjen ganske mye og dermed kanskje gå varm?

Dette er bare et overdrevet eksempel, men ordlegger meg slik for å statuere poenget :) 

Lenke til kommentar

PWM-regulatorer (boost/buck/switch) fungerer på en måte som gir veldig lite spillvarme/varmetap. De er helt forskjellige fra vanlige lineære regulatorer.

En vanlig regulator fungerer som en slags variabel motstand. Overskytende spenning blir brent av som varme.

PWM-regulatorer vil enten lede enten 100%  eller 0%. Dvs. den vil enten blokkere all strøm (ingen varme) eller lede strømmen med 0 ohm (ingen spenningsfall og dermed ingen varme da heller). Den regulerer da ved å bestemme hvor lenge den skal være på 100% i forhold til 0%. Dette kalles duty cycle eller pulsbredde. Hvor fort den switcher mellom 0 og 100 kalles switching frequency eller switchefrekvens.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (38 minutter siden):

PWM-regulatorer (boost/buck/switch) fungerer på en måte som gir veldig lite spillvarme/varmetap. De er helt forskjellige fra vanlige lineære regulatorer.

En vanlig regulator fungerer som en slags variabel motstand. Overskytende spenning blir brent av som varme.

PWM-regulatorer vil enten lede enten 100%  eller 0%. Dvs. den vil enten blokkere all strøm (ingen varme) eller lede strømmen med 0 ohm (ingen spenningsfall og dermed ingen varme da heller). Den regulerer da ved å bestemme hvor lenge den skal være på 100% i forhold til 0%. Dette kalles duty cycle eller pulsbredde. Hvor fort den switcher mellom 0 og 100 kalles switching frequency eller switchefrekvens.

Tror jeg skjønner.

Eneste flaskehalsen med konverteren jeg snakker om her er altså hvis strømkilden prøver å trekke like mye eller mer enn det enheten klarer å avgi?

Så lenge man holder seg innenfor maks anbefalt utgangseffekt med god margin, så kan man altså fore den med hva man vil? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...