Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Si ifra om herpes type-1? Trenger råd.


Gjest e5853...4c3

Anbefalte innlegg

Gjest e5853...4c3

Jeg fikk herpes type 1, genitalt, for over et halvt år siden. Jeg var rett og slett uheldig, da jeg vanligvis alltid er forsiktig med bruk av kondom, og har aldri tidligere hatt en kjønnssykdom. Kan godt være jeg fikk det av en blowjob fra damen jeg lå med i perioden, da jeg har lest at herpes kan smitte fra munn til kjønnsorgan. Jeg fikk da feber, og noen små sår på penis. Etter ca 2 uke var det borte, og alt var tilbake til normalen. Jeg har ikke kjent et eneste ubehag siden da, og ingen utbrudd. Jeg tenker aldri over at jeg har viruset en gang, med mindre noen nevner ordet og jeg kommer på det. Min lege beroliget meg med at herpes type 1 var svært vanlig, og at så mye som 70% eller noe har noen form for herpes, de fleste uten at de egentlig er klar over det. Legen sa heller ikke noe om å avsløre at jeg har det til fremtidige partnere, men at det kunne være lurt å fortelle det til det som var min daværende partner, siden hun mest sannsynligvis hadde det også. Jeg var ganske nedfor i perioden etter at jeg fikk viruset, og satt ofte med samvittighetstanker rundt om jeg skulle si noe til fremtidige partnere om dette, og jeg følte at om jeg gjorde det så ville det ødelegge alle mine sjanser med damer i fremtiden. Jeg snakket en del med nærme venner, som sa at de skjønte frustrasjonen min, og de jeg snakket med sa også at de forsto godt dersom jeg bestemte meg for å ikke si det til fremtidige partnere, på grunn av hvor vanlig viruset er.

Jeg driver nå å treffer en jente jeg møtte for rundt tre uker siden. Jeg er veldig betatt av henne, og det virker som hun deler dette. Vi møtes ganske ofte, og nærmer oss det stadiet hvor sex er neste naturlige steg. Jeg har i utgangspunktet tenkt at jeg ikke skal si noe til henne om det. Vi har sovet sammen noen ganger, uten at det har blitt sex, men har vært ganske nært. Mest på grunn av at hun hadde mensen.

Jeg ønsker å høre noen råd i forhold til denne situasjonen, helst fra noen som har vært i samme situasjonen selv, eller kjenner noen som har det. For å være ærlig er jeg livredd for å skulle si det, og vil helst ikke det, for jeg frykter at hun kan droppe meg som en konsekvens av det. Føles veldig dumt å skulle risikere det over det som i utgangspunktet ikke er noe alvorlig, som er en av grunnene til at det ikke er lovpålagt å si noe heller. Men jeg kjenner det på samvittigheten. Hva gjør jeg dersom vi har sex, og hun skulle bli smittet? Er det ikke åpenbart at hun har fått det fra meg da? Skal jeg bare spille dum da? Sjansen for å smitte noen når man ikke har utbrudd skal være minimal, spesielt fra kjønnsorgan til kjønnsorgan, men ja..

Noen tanker rundt dette? Trenger noen beroligende ord..

 

Anonymous poster hash: e5853...4c3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Taurean skrev (24 minutter siden):

Selvfølgelig skal man si fra! Sånne sykdommer er ikke noe man spøker rundt med. Noen bryr seg faktisk om det. Si fra og la andre ta sine valg, sett andre foran deg selv.

Man regner med at 50-80% av befolkningen i Norge gjennomgår primærinfeksjon med HSV-1 som barn, mange uten symptomer. 

Lenke til kommentar

Det å si at man har herpes er litt tabubelagt desverre.

En utrolig stor del av befolkningen i Norge har det, ulike og overlappende tall fra statistikken kan argumentere for at nesten alle har det. Og om man ikke blir født med herpes overført fra mor så er det strengt tatt helt umulig å vite hvor du har fått herpes ifra.

Type 1 kan komme dit type 2 normalt sett er og motsatt.

Den du tror du har smittet eller kommer til å smitte kan allerede ha herpes uten at den personen vet om det.

Det er ikke farlig. Men man kan få milde plager, noe man bruke salve for.

 

Ja, man skal selvfølgelig si ifra. Men det er viktig at den man sier ifra til forstår hva det er. Man kan ikke sammenligne andre alvorlige smittbare sykdommer med herpes.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (16 timer siden):

Hva betyr det - at man bare skal gi f?

Hvis du blir forkjølet, sier du i fra til alle du har vært i samme rom som den siste uken? Informerer du alle du møter om du har hatt vannkopper eller ikke? Eller vorter?

Helt vanlige, ufarlige ting er ingen vits å lage et stort nummer ut av. Det ville fort blitt latterlig. 

Til TS: herpes smitter kun hvis man har et utbrudd. Har du utbrudd, la være å ha sex. Ellers ville jeg ikke stresset med det, men hvis du trenger å si det for å få sjelefred så må du gjerne det. 

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 443d0...bd9

Jeg føler med deg! xkjæresten smittet meg. Jeg har tenkt mye på om jeg skal si det til en fremtidig partner  eller om jeg skal la vær. Herpes er jo ikke farlig.. men folk blir jo hysteriske bare man nevner kjønnssykdom..

Anonymous poster hash: 443d0...bd9

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...