Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Folsyre vitamin B9 spørsmål


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Fikk en resept pga. B9-mangel.

 

Det står på etikett Mot Folsyremangel, 3 tabletter morgen.

Folsyre 1 mg

 

Jeg lurer da på hvorfor det er valgt å administrere vitaminet i en samling på morgenen når dette er vannløselig? Logikk tilsier vel at en får enda større og jevnere blodkonsentrasjon om en fordeler det utover døgnet litt. Men kanskje det ikke er ønskelig med så store konsentrasjoner? Eller at det er valgt morgen for at det skal være enklere for meg som pasient å få husket å få disse i meg?

 

Hva tenker dere om en dose på 3 mg pr døgn over 3 mnd? Så er det anbefalt ny blodprøvetakning etterpå.

 

Blodprøvesvar mindre enn 5.0, referanseområde for normale kropper 6,3 - 34 i følge laboratoriet. Mitt kjønn og alder er mann 47 år.



Anonymous poster hash: 0a3d9...4ee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo selvsagt. Men inntil man får hatt en dialog om det så står jeg nå her da med dette medisinregimet.

 

Jeg hadde legetime forut for resept da blodprøver ble tatt. Men det er ikke alltid naturlig å ha en egen oppfølgingstime like etterpå. I dag blir det jo gjerne stort sett nyttet e-resept, og da har man gjerne også kun noen få setninger i fra lege som sier nesten det samme som det som resepten forteller. Ihvertfall ikke så mye mer. Jeg kunne jo selvsagt ringt legesenteret og spurt de som svarer legesenterets telefon.

 

Men, nå valgte jeg forumet da det kanskje blir 3 mnd. før jeg prater med lege på ny eventuellt.



Anonymous poster hash: 0a3d9...4ee
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er mange på forumet her med en sånn innsikt i hvordan biosyntesen virker. Det er kanskje et par, men de er ikke så ofte aktive.

 

Det finnes sider på nett med leger som svarer innen en viss tid. Google det opp.

 

Ellers vil jeg vel tro at det ikke er utenfor sunn fornuft å ringe fastlegekontoret og spørre om fastlegen kunne ringe deg opp i 2 ledige minutter så du får svar på spørsmålene dine.

 

Oppdatér gjerne her hvis du får svar ^^ Er interessert i sånne ting.

Lenke til kommentar

Middagsmåltidene mine bestod vel de fleste dagene over 5 uker med enkelte unntak for kjedsomhetens skyld av disse to rimelige rettene, uten å gidde dandere med noe grøntfor med på siden. For å leve billig. Men kr 246,50 for 100 folsyrepiller som rekker 33 dager som motsvar er jo ikke billig ;) :

 

xtra-fiskegrateng.jpg

7035620027963.jpg

Er vel ikke særlig med folat å finne i de to middagsrettene der. Men jeg har ikke slått opp alle ingrediensene opp i mot folat. Bare antar det. Men, jeg har hatt lave folatverdier for en 3 år tilbake i tid også. Det er vel disse to gangene det har vært målt. Jeg kan jo ha gått med lavt folat i mange av disse månedene uten å være bevisst på det.

 

Stort sett så blir jeg oppvartet hjemme av fruen til middagsmåltider. Så nå bør vel hun få målt folat også tenker jeg. Det kan jo hende at det er lite folat i kostholdet for oss begge. Men, vi lever ikke kun av fiskegrateng og skinkepizza de dagene hun koker og steller for å ha nevnt det.

 

Så kosthold kan vel være et svar. Men skal man kunne tømme blodet for folat over 5 uker da?

Jeg er ikke skråsikker på at det kun er kostholdet. Men, kostholdet kan være en stor medvirkende årsak. Kanskje også med en viss sannsynlighetsovervekt. Likevel så lurer jeg på om opptaket mitt i tarmen kanskje kan stå litt tilbake for en normal tarmfunksjon. Men, dette finner jeg jo ikke ut av med det første. Det tar tid å finne ut av.

 

Jeg kunne sikkert ha trykket i meg grøntfor. Men, det er kanskje lurt å stå ut kuren med pillene da det burde gi en slags forutsigbarhet på inntaket. Jeg har lest at folsyre og folat ikke er det samme, og at enkelte personer kan tåle folsyre dårligere. Men, man leser også mye informasjon om man først begynner å grave i ting. Så dette vil jo ta tid å komme ordentlig til bunns i da.

 

Det blir også litt interessant å se hvor godt jeg evt. tåler folsyre.

 

Jeg har ikke bedt lege om noe slik utredning som vist nedenfor. Det normale er vel symptomjakt før det blir gjort spesielle utredninger. Nevner L-Methylfolate fordi kilden hevder at EU kanskje er i ferd med å skyve folsyre vekk, og erstatte det med L-Methylfolate da det har en del gunstige fordeler. Men, for enkelte så hevder kilden at L-Methylfolate kan gjøre ting verre enkelte også, så forsiktighet med de fleste former for kosttilskudd er jo smart.

 

 

A recent report has described the down-regulation of folate transporters in the membranes of human intestinal and renal cells cultured with excess folic acid (21).

Folic acid is not a normal metabolite and must be reduced, first to dihydrofolate and then to tetrahydrofolate, probably in the liver (22), before it can enter the folate cycle (Figure 1). The same enzyme, dihydrofolate reductase (DHFR), catalyzes both these reactions but has been little studied in humans. It appears that the activity of DHFR is much lower in humans than in other animals (2224) and that the activity varies markedly between individuals (24). Thus, it is possible that the plasma concentration of unmetabolized folic acid (and perhaps of dihydrofolate) will vary between individuals according to their DHFR activity.

Other unresolved issues include whether the increased uptake of folic acid rather than 5-methyl-THF during cell division could reduce the methionine supply at a critical time and whether the long-term intake of relatively high doses of folic acid can change gene expression of the folate-dependent enzymes or influence metabolic flux in the pathways involving one-carbon units.

https://academic.oup.com/ajcn/article/87/3/517/4633283

 

Mitt inntrykk er at leger ikke vet for mye om vitaminer og metabolisme. Legene er mer programmert til å måle for unormale verdier, for så å gi kortvarige vitaminkurer og enkelte livsstilsråd, basert på veiledninger utarbeidet av myndighetene. Det er først når spesielle symptomer framtrer sterkt nok at de graver i dybden på ting? Ser du noenlunde normal ut på utsiden, så er man vel normal i legens øyne. Selv blodprøver kan jo være vanskelige å forholde seg til en del ganger. De sier noe om status for det som flyter i blodet akkurat der og da, men kroppens metabolisme er kompleks. Og det er forskjeller i fra pasient til pasient. Dette lærte jeg litt om når jeg leste om en annen type vitaminmangel som er svært kompliserte saker (B12).

 

Jeg spiser greie mengder med kjøtt jeg i det daglige. Drikker melk innimellom, har litt ost også i dietten. Likevel så har jeg hatt en kraftig B12-mangel før som nå reguleres ved sprøyter. Årsaken til min B12-mangel er fortsatt helt ukjent. Alder kan ha litt å si kanskje. Men, alder er jo kun en av mange mulige årsaker. Også har veganermiljøet uttalt at B12 ikke kommer i fra kjøtt og meieriprodukter, men i fra jordbakterier. Og siden alt av grønnsaker vaskes så grundig både for dyr og for menneskeføde, så får hverken dyr eller mennesker i seg nok av disse jordbakteriene som egentlig står for B12-produksjonen. Er påstanden veganermiljøet klamrer seg til.  :hmm:



Anonymous poster hash: 0a3d9...4ee
Lenke til kommentar

Beklager, men det var en annen artikkel på internettet som påstår det om EU. Nemlig en om MTHFR genmutasjoner.

 

 

 

So far the FDA and European Food Standards Agency have approved several products containing 5-MTHF. Some speculate it will soon replace folic acid as the protocol treatment

https://www.dietvsdisease.org/mthfr-mutation-symptoms-and-diet/

 

De lenker så videre hit for mer utfyllende svar rundt den mistanken:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4095662/

 

Dette er vel langt langt utenfor det en almennleges arbeidsområde dekker og som de har kunnskaper om, altså å behandle sykdommer som er akutte først og fremst.



Anonymous poster hash: 0a3d9...4ee
Lenke til kommentar

Jeg lurer da på hvorfor det er valgt å administrere vitaminet i en samling på morgenen når dette er vannløselig? 

 

Hva tenker dere om en dose på 3 mg pr døgn over 3 mnd?

 

For at det er enkelt for deg å administrere inntaket som du selv foreslår. I tillegg har det ingen betydning om du tar det hver åttende time for å "spre ut konsentrasjonen av folsyre i blodet". Det er ikke slik det fungerer uten at vi trenger å gå dypere inn på det.

Det finnes unntak, f.eks: Malabsorpsjon grunnet tarmlidelser, alkoholisme, ensidig kost (duh), annen medisinering og selvfølgelig andre lidelser som hemmer omsettingen av B-vitamin samlet sett.

 

Tre mg pr døgn er åtte-ti ganger over anbefalt dagsdose. Imidlertid er det helt innenfor når målet er å få opp nivået i kroppen så fort som mulig. Du blir ikke forgiftet av den dosen.

 

God bedring!

Lenke til kommentar

 

Takk for en slik kilde. Interessant det med oppvarming som ødelegger matens vitamininnhold. Var vel egentlig klar over det, men det skader jo ikke med å høre det på ny.

 

Jeg lurer litt på om tarmen klarer å hente B-vitaminene ut av nøtter. Nøtter skal jo ikke være så lett fordøyelige ettersom hva jeg har forstått før?

 

Også vil det jo kanskje gå en stund før veganere eller legestanden står som en definitiv taper i B12-spørsmålet muligens? En spennende drakamp. Jeg er jo ikke veganer så jeg vil jo helst at de som klarer å påvise ting ved den vitenskapelige metode og godt designede forsøk som er ærlige og forsøker å luke vekk faktorer som kan ødelegge for forsøkene.

 

På en side så kan det godt hende at veganere har rett i jordbakterieantakelsene. Det var ihvertfall en interessant hypotese det med at grønnsaker og dyrefor blir for mye vasket. Vet selvsagt ikke om den holder vann.

 

Men, nå har jeg sett noen veganerdokumentarer fordi de når igjennom via streamingmedia. Sitter igjen å lurer på om alle som stiller opp i dokumentarfilmene deres kun er medsammensvorne løynere, eller om en god del av påstandene om blodtrykk, ereksjon, OL-utøvere på veganerkost også holder vann? Til og med hele brannkorps (Rip Eselstyn) klarer de å lure ved hjelp av veldesignede få dagers forsøksmodeller. Eller så har de skutt helsekostgullfuglen. Jeg klarer ikke å sette de i bås. Men, at de kan være fulle av faenskap det forundrer meg ikke. Men, det er vel velment faenskap da. Men like fullt så må de sees på som kvakksalvere i fra legemiddelstandens ståsted da?

 

Anonymous poster hash: 0a3d9...4ee

Lenke til kommentar

Mye i dag innen "fake food" som er koblet direkte opp mot markedsinteresser og inntjening. Det er normalt veldig lite penger å tjene på tradisjonelle fornuftige folk så det er nok av PR, lobbyering og reklamer som prøver å loppe deg og gjøre deg syk i samme slengen om du ikke ser igjennom det. En ser jo gang på gang at tradisjonelle folk som forlater sitt levesett og lar seg forføre av kapitalismen blir syke. God ernæring er grunnsteinen en aldri kan komme seg unna med å ignorere. Spesielt frukt og grønt er vitaminrik og har også mange fytokjemikalier som vi ikke er i nærheten av å ha god forståelse av mht virkninger i kroppen. Veldig mange koker ned grønnsaker istedet for å spise dem rå og på den måten beholde mesteparten av vitaminene. Vitaminnivået synker også som regel jo lengre man lagrer grønnsakene. En gang matet jeg et par geiter og kom over noe litt halvgammel gress jeg prøvde å mate dem med, men de var helt uinteressert i det. De var derimot ville og fightet hverandre etter potetgull.

 

Greia er vel at vi ikke må glemme røttene til hvordan menneskeheten har ernært seg før de siste drøyt 100 årene som har vært en enorm utvikling som krever måtehold og visdom i forhold til hva som er tilgjengelig av mat i dag og de problemene det gjerne medfører.

 

Rip Esselstyn som er sønnen til Caldwell Esselstyn har begge mye fornuftige ting på hjertet som er verdt å låne øret til. Det er veldig mange opportunister du ikke bør gjøre det samme til.

 

Kroppen er fantastisk på å overleve og tåler normalt en god del dårlig levesett over tid, men du må alltid betale prisen til slutt om du lever på ugjennomtenkt ensidig kost, så en lurer bare seg selv om en ikke får i seg essensiell frukt og grønt som hjelper på å balansere kostholdet. Det er dem som mener at kostholdet ditt bør bestå av 80% karbohydrater fra planteriket, noe som i Norge er uvanlig.

Lenke til kommentar

Syns det er verdt å nevne hvilken mediastreamet film jeg siktet til med veganermiljøet. Den heter The Game Changers, 1 time og 25 min, fra 2018, finnes blant annet på norsk Netflix for øyeblikket.

 

Så ja veganere spiser nok mye bra mat, og de forsøker å bevisstgjøre folk. Ingenting i veien med det. Men er det litt skjevframstillet noe av det som presenteres?



Anonymous poster hash: 0a3d9...4ee
Lenke til kommentar

Jeg tror at jeg har delvis ihvertfall et svar på det Taurean. Det er fordi tarmene våre hyler etter bedre pleie. Om du hadde kombinert drittmaten, billigproduktene pluss litt fiber og annet påfyll slik at tarmene har det litt bedre i lag med det vitaminpåfyllet så kanskje det hadde sett annerledes ut da? Vet selvsagt ikke helt sikkert.

 

Kjøttdiett er vel nesten lik tarmkreft. Her kan nok litt fiberrikt påfyll som skraper tarmen rent for det folk liker å kalle for slaggstoffer hjelpe ihvertfall litt. Om man må kutte kjøttet, det er det sikkert mange som er uenige på? Fiber er jo så mangt i mange mulige produkter alt i fra det vi forbinder med bløte matvarer ala banan til knekkebrød for å ha nevnt to fibere. En kan bløtlegge en del frø som lager mye slim også og svelge det eller mikse det i smoothies og sånt også.



Anonymous poster hash: 0a3d9...4ee
Lenke til kommentar

Fant dette

Multivitamin Supplementation During Pregnancy: Emphasis on Folic Acid and l-Methylfolate

 

 

Dr. Greenberg: Has a prenatal vitamin containing l-methylfolate been compared with one with folic acid during pregnancy?

 
Ms. Bell: Yes. Bentley and colleagues2 conducted a retrospective, comparison study of different forms of folic acid in pregnant women. The women either used a prenatal supplement containing l-methylfolate or one with folic acid. Women were followed during pregnancy until term. In contrast with women who used a prenatal product that contained folic acid, those who had l-methylfolate in their prenatal supplement had significantly higher hemoglobin levels at the end of the second trimester (P < .011) and at delivery (P < .001). Based on this study, it appeared that women benefitted from l-methylfolate in their prenatal vitamin in terms of having a lower incidence of anemia.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3250974/



Anonymous poster hash: 0a3d9...4ee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...