Gå til innhold

åssen skjermkort


Zvamp

Anbefalte innlegg

javel, men jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe 256mb for det yter mindre en de med 128.. tror jeg kommer til å gå for,Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128M DDR

, Gainward GeForce FX5700 ULTRA 128MB eller Aopen 91.05210.353 , VGA-Card Geforce FX5900XT 128MB AGP DVI TV-Out (FX5900XT DV128) Retail

Endret av Zvamp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til ca 2000 kr ville jeg annbefalt deg et Radeon 9600XT etter hva jeg har hørt skal dette kortet være et super kort til en billig penge! :devil:

 

Men jeg selv ville heller gått får et r9800 kort powercooler f.eks den er ikke så mye dyrer og da får du jo enda mer ytelse :thumbs:

 

men det er jo opp til deg.

lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Til ca 2000 kr ville jeg annbefalt deg et Radeon 9600XT etter hva jeg har hørt skal dette kortet være et super kort til en billig penge! :devil:

 

Men jeg selv ville heller gått får et r9800 kort powercooler f.eks den er ikke så mye dyrer og da får du jo enda mer ytelse :thumbs:

 

men det er jo opp til deg.

lykke til! :thumbup:

hvor mye mere $ må jeg oppi ca?

Lenke til kommentar
javel, men jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe 256mb for det yter mindre en de med 128.. tror jeg kommer til å gå for,Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128M DDR

, Gainward GeForce FX5700 ULTRA 128MB eller Aopen 91.05210.353 , VGA-Card Geforce FX5900XT 128MB AGP DVI TV-Out (FX5900XT DV128) Retail

hva med asus sitt radeon 9600 XT?? lest mange steder på forumet her at det er bedre enn Sapphire sitt.. men jeg er ikke sikker selv

 

mvh: andersen

Lenke til kommentar

Det spørs hva slags minne de bruker på 256MB kortene. Hvis de benytter vanlig DDR SDRAM vil man ikke få særlig nytte av mer enn 128MB fordi minnet blir for tregt.

 

Det finnes 256MB kort med raskere minne, eks. DDRII, men disse ligger høyt i pris, gjerne godt over 4.000,-.

 

Må selvf. nevne at det er mange forskjellige typer "vanlig" DDR SDRAM også. Men for å utnytte så mye som 256MB raskt nok må man ha bedre minne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det spørs hva slags minne de bruker på 256MB kortene. Hvis de benytter vanlig DDR SDRAM vil man ikke få særlig nytte av mer enn 128MB fordi minnet blir for tregt.

 

Det finnes 256MB kort med raskere minne, eks. DDRII, men disse ligger høyt i pris, gjerne godt over 4.000,-.

nettopp og jeg har ikke tenkt med å gi ut over 4000 kr bare for et skjerm kort, bruker jo ikke pcen til andre ting en normalt bruk, spiller,mekker web design, osv osv

Lenke til kommentar
Kanskje ikke for alle, men nevner det alikevel. (do not try this at home)

 

Jeg ville nå også vurdert et 9800SE kort med 128MB/256bit minnebåndbredde, for evt. å kunne forsøke 4-8p-mod og pro-clock. Vaker i pris rundt 2.000.-. Samt at man også må betale 165,- for en VGA silencer som også tar en ekstra kortplass.(da 4-8 mod genererer mer varme og SE kortene ofte har dårlig kjøling.)

 

NB! Det må også nevnes at SE kort med 256bit ofte er AIW utgaver hvor tvtuneren kommer i veien for VGA silencer montering. Men det skal finnes vanlige 9800SE utgaver hvor man får 128MB/256bit minne, derimot sies det at disse R350'ene er dårligere for mod'ing enn de som benyttes på AIW. Så ingen lett affære.

 

Men dette er også smak og behag, og hva man ønsker å gjøre selv.

 

Hvordan et moddet/klokket 9800SE/128MB/256bit kort hadde gjort seg i test mot et FX5900XT(hvor XT står for LiteEd) hadde vært interessant å se. Tenker da både på ytelse og bildekvalitet.

Ja jeg tenker på ytelse og kvalitet.. vil jo seff ha det beste kortet jeg kan få får ca 2000 kr.. det er derfor jeg spør dere om det, for jeg vet ikke så mye om det.. så vet du om jeg kan overklokke 9600XT?? vil det bli en stor forskjell

Lenke til kommentar
.. så vet du om jeg kan overklokke 9600XT?? vil det bli en stor forskjell

 

Vet det går å overklokke 9600XT, men det er litt avhengig av minnet du får på den også.

 

Her er et kort som er kraftig overklokket fra produsenten.

http://www.tweaktown.com/document.php?dTyp...dId=595&dPage=5

 

På denne forsøker de å overklokke et Sapphire 9600XT kort og får bra økning på kjernen, men ikke helt forventet økning på minnet. Med bedre minne, eks. 2.5 vs 2.86ns kunne de klokket minnet mer.

http://www.tweaktown.com/document.php?dTyp...Id=591&dPage=10

Lenke til kommentar
Det spørs hva slags minne de bruker på 256MB kortene. Hvis de benytter vanlig DDR SDRAM vil man ikke få særlig nytte av mer enn 128MB fordi minnet blir for tregt.

 

Det finnes 256MB kort med raskere minne, eks. DDRII, men disse ligger høyt i pris, gjerne godt over 4.000,-.

 

Må selvf. nevne at det er mange forskjellige typer "vanlig" DDR SDRAM også. Men for å utnytte så mye som 256MB raskt nok må man ha bedre minne.

DDRII er noe tregere per clock pga høyere latency. Men uansett er lokal video minne langt raskere enn AGP bussen og både R9600XT og FX5700 kan nyte godt av 256MB minne.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere i denne tråden er (mener jeg) GeforceFX 5900XT(SE) det suverent beste valget. Aopen sitt 5900XT skjermkort koster 1867kr hos www.vsdata.no og kjører fletta av samtlige andre kort i denne prisklassen.

 

Se bare på disse testene av e-VGA's 5900SE skjermkort:

 

http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/gffx_5900xt.shtml

http://www.firingsquad.com/hardware/evga_e...iew/default.asp

Endret av Spaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...