Gå til innhold

DJI Mavic Mini er lansert


Anbefalte innlegg

Synes denne fortjener oppmerksomhet i denne delen av forumet da det primære bruksområdet for denne type multirotorfarkost er som fjernstyrt, flygende foto/videokamera.

 

DJI har altså lansert den bitte lille kamera-dronen Mavic Mini, som sammenfoldet får plass i håndflaten, og som veier (såvidt) under 250 gram, som er en magisk grense i regelverket i enkelte land.

 

post-78758-0-30216500-1572456043_thumb.jpeg

 

Den har selvfølgelig enkelte begrensninger sammenlignet med for eksempel Mavic 2 Pro/Zoom og Air. Her er en kortfattet liste, det positive først:

- Liten og under 250g-grensa

- Sammenleggbar (den tidligere minste DJI-dronen, Spark, var ikke sammenleggbar)

- kameragimbal med treakses stabilisering (Spark hadde bare 2-akse)

- opptil 30 minutter flytid

- Trippellader som også fungerer som batteribank (ekstrautstyr/inkludert i fly more)

- GPS-stabilisering og nedovervendte sensorer for myke landinger og stabil hovring innendørs

 

Det negative:

- Kan ikke lagre stillbilder i råformat

- Kan ikke ta opp video i 4K, kun 2.7K/40p og 1080/60p

- Ingen anti-kollisjonssensorer

- Ikke Ocusync, kun Wi-Fi mellom fjernkontroll og drone. Begrenser rekkevidden og økt risiko for at rekkevidden påvirkes av annen radiotrafikk i nærheten

- Kan ikke flys uten fjernkontroll selv om det er Wi-Fi som brukes mellom fjernkontroll og drone (det kan Spark)

- Ingen støtte for automatiske panoramabilder slik det er på de dyrere modellene

 

Pris i Norge:

- Grunnpakke: 4299,- (Mavic Mini, kontroller, ett batteri, ett par ekstra propeller, skrujern til propeller, USB-kabler for å koble smarttelefon til kontroller og USB-ladekabel)

- Fly More combo: 5399,- (i tillegg til grunnpakken er det to ekstra batterier (3 totalt), to ekstra par propeller (3 par totalt), en ekstra USB-ladekabel (to totalt), 18 W USB-adapter, trippellader/ladehub, propellbeskyttelse, bæreveske)

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra den i det minste har fått Enhanced WiFi slik som Air har, og ikke vanlig WiFi slik som Spark. Natt og dag i forskjell i både live video-overføring og ikke minst rekkevidde. Jeg har både Spark, Air og Mavic 2 Zoom.

 

Ellers er jo 30 min flytid imponerende, men lurer på hvordan denne er i litt vind, den er jo lettere en Spark'en også.

 

Den trumfer altså Air kun på flytid, på alt annet er Air bedre. Men klart bedre alternativ enn Spark som har relativt stusselig videokvalitet og dårlig hakkete live video feed.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Fin liten sak. At den har liten sensor og enkel optikk er forståelig. At den mangler hvitbalanse, eksponering, ISO innstillinger og raw-format (som selv min gamle iPhone 6s har) framstår mer som forsøk på å differensiere markeder.

 

Jeg har tidligere fått inntrykk av at 250g er en "magisk grense" hvor droner i praksis ble regnet som leketøy og man ble unntatt fra regler om opplæring, registrering, restriksjoner på flysted (unngå at den faller i hodet på folk), mot at maks flyhøyde og avstand fra føreren også var begrenset.

 

Derfor syntes Dji Mavic Mini som dronen som endelig kunne få meg til å få ut fingeren.

 

Luftfartstilsynet har noen pene nettsider som tilsynelatende leder i en ring uten å si meg noe som helst:

https://luftfartstilsynet.no/droner

 

Norges luftsportsforbund er mer nyttig:

http://nlf.no/modellfly/nrk-sak-om-strengere-droneregler-var-feil-her-er-fakta

"Alle som eier en drone over 250 gram, eller en drone som veier mindre men som har «sensorer som kan fange opp persondata...»[/size]"

 

Betyr dette at den "magiske" grensen ved 250g nå er mer eller mindre borte, og så lenge man har lyst til å ta bilde og video så er det likegyldig om dronen veier 249 eller 251g, man må uansett forholde seg til samme regime?

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

250g-grensa har egentlig ingen betydning i Norge (i hvertfall ikke så lenge den har kamera, som nlf-linken din sier), så for vår del kunne den godt veid 251, 275 eller 300 gram, men for eksempel i Canada har man ikke lov å fly noe som helst over 250 gram uten å ha spesiell tillatelse.

 

Det er nok ikke teknikken som begrenser mulighetene for råformat og avanserte fotoinnstillinger nei, Mavic 2 Zoom har jo like stor sensor med samme oppløsning uten disse begrensningene. Jeg kunne godt tenkt meg å hatt denne nette saken i tillegg til Mavic 2 Zoom, men uten råformat er det ikke aktuelt :)

Endret av ventle
Lenke til kommentar

La også merke til denne lanseringen. Har ikke drone fra før, men hadde vært morsomt å prøve litt og pris og størrelse på denne så virkelig interessant ut. Men så var det manglende DNG/RAW-format da. Det er eneste absolutte krav jeg har til kameraet og opplagt noe de har lagt inn for å skille til litt dyrere modeller. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...