Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NAV-skandalen - Hjelpe arbeidskolleger som er berørt


Adrax

Anbefalte innlegg

Det viser seg at to av mine arbeidskolleger fra Latvia er berørt av denne NAV-skandalen som pågår i disse dager.

 

Begge mine arbeidskolleger måtte tilbakebetale rundt 100.000 kr hver fordi de dro til hjemlandet mens de var sykemeldt for rundt 4-5 år siden.

 

De kan ikke så mye norsk så jeg har lyst å hjelpe dem å få krevd tilbake pengene de urettmessig har måttet tilbakebetale. Jeg kan ikke gjøre annet enn å råde dem om hva de bør gjøre.

 

Så, hvor bør de henvende seg om de er berørt av skandalen, og hvilken info bør de oppgi?

Tviler for at NAV selv kommer til å ta kontakt med de, så da er det vel best selv å ta kontakt med NAV eller rette instans?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De skriver til sitt lokale NAV-kontor at de begjærer gjenopptak av vedtak om tilbakebetaling grunnet utenlandsopphold, jf. forvaltningsloven § 35 første ledd bokstav c, begrunnet i at NAV har anvendt loven feil.

 

De må samtidig ta kontakt med Skatteetaten for å få stanset eventuelle trekk/tilbakebetalingskrav i påvente av dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sakset fra www.nav.no :

Har du etter 2012 mottatt sykepenger, arbeidsavklaringspenger og/eller pleiepenger, og mistet retten til disse kun fordi du oppholdt deg i et annet EU/EØS-land, kan du ha krav på kompensasjon. Har du mistet retten av andre årsaker, vil du ikke ha krav på kompensasjon på grunn av praksisendringen.

Hvis du tror at du er berørt av denne endringen kan du kontakte NAV på telefon 55 55 33 33.

NAV går nå gjennom saker for å finne ut hvor mange som kan ha rett til kompensasjon og vil kontakte de det gjelder når vi behandler saken. Dette er et omfattende arbeid som vil ta noe tid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...