Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lærerassistent blir slått på skolen av elever


Revolution

Anbefalte innlegg

Dette er juss forumet, men har enda ikke fått svar relatert til faktiske jussen i problemstillingen.

Har snakket med arbeidstilsynets svartjeneste og de mente de ikke kunne føre tilsyn med en skole på grunn av dette. Det var noe jeg måtte ta kontakt med fylkesmannen for. Jeg syns det virker litt tilsvarende politiet som etterforsker seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før 1972 hadde foreldre lov til å refse barn fysisk, og det tok enda mange år før oppdragerpraksis gjenspeilte dette. Vi kan trygt slå fast at de fleste nordmenn har vokst opp under slike kår.

Folk som vil slå sine barn gjør det uansett om det er lovlig eller ikke. Det å tro noe annet er vel et i overkant blåøyd syn på folks lovlydighet. Derimot har folk begynt å skjønne at det å banke opp folk for å lære dem ei lekse kanskje ikke er optimalt. Det er en naturlig endring av samfunnet bygget på at man lærer noe nytt hele tiden.

 

Denne loven gjør at dersom en lærer ser at et barn kommer gjentatte ganger på skolen med blåmerker så kan læreren gjøre noe med det. Du må gjerne argumentere for at det er en samfunnsbrems om du vil.

 

Men denne loven er en katastrofe i dag, fordi vi har en stor konsentrasjon med fremmedkulturelle som ikke responderer på andre virkemidler. En voldskultur kan ikke temmes i et feminisert samfunn.

Så om det ikke er ulovlig å straffe barn fysisk så vil vi få en bedre interaksjon med fremmedkulturelle? Den sammenhengen tror jeg du må forklare for den er ikke spesielt åpenbar.

Eller snakker du om at læreren skal kunne smekke til et ulydig barn? Og når du svarer "ja" på dette, ha i bakhodet at i Norge er store andeler av lærerstaben ikke utdannet som pedagoger, og enda færre har noen som helst opplæring i å hanskes med vanskeligstilte barn. For eksempel, barn som blir smekket på skolen vil ikke tjene på det dersom deres dårlige oppførsel er på grunn av at de får juling hjemme. Da gjør man bare vondt værre. Det samme vil skje med barn som har andre problemer som konsentrajsonsvansker de ikke kan gjøre noe med, og en haug andre ting man rett og slett ikke kan banke ut av folk.

 

Moderne psykologi kan fortelle at fysiske virkemidler er langt å foretrekke fremfor psykiske, som er det eneste alternativet.

Det har jeg aldri hørt. Sleng gjerne med en kilde.

 

Vi snakker ikke overgrep, men rettledning. Den som har kjærlighet til sine barn, rettleder dem, og noen ganger har vi ikke andre virkemidler enn fysiske.

Da har du feilet som forelder.

 

Hva gjør du da? Du blir passivisert og uten mulighet til å gi barn den rettledningen de skulle hatt. Du står uten mulighet til å vise at du bryr deg og elsker dem.

Klarer du ikke rettlede og vise kjærlighet uten ørefik har du feilet som forelder. Ikke bare litt, men i en så stor grad at barna burde bli frattat deg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er juss forumet, men har enda ikke fått svar relatert til faktiske jussen i problemstillingen.

Har snakket med arbeidstilsynets svartjeneste og de mente de ikke kunne føre tilsyn med en skole på grunn av dette. Det var noe jeg måtte ta kontakt med fylkesmannen for. Jeg syns det virker litt tilsvarende politiet som etterforsker seg selv.

Det er vel fortsatt uklart hva man omtaler også. Det vi vet er at det jobbes med vanskeligstilte barn. Snakker vi barn som er innelåst på et sykehus? Snakker vi om 5-åringer som er mer enn normalt utagerende? Snakker vi om 10-åringer som trenger leksehjelp? Snakker vi om 17-åringer som banker opp alle som snakker til dem?

Alt dette er jo vesensforskjeller som gjør all verdens forskjell i anskuelsen av alvorlighet og behov for beskyttelse for staben samt i hvilken grad barnet selv kan konfronteres med sin egen oppførsel og forstå rekkevidden av sine handlinger.

Lenke til kommentar

Rettigheitene ein har er knytt til arbeidsmiljølova:
 

§ 1-1.[/size]Lovens formål[/size]
Lovens formål er:
a)
å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og med en velferdsmessig standard som til enhver tid er i samsvar med den teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet,

[...]


Ein av måtane å oppnå dette på er etter samme lov:
 

 

 

§ 3-2.Særskilte forholdsregler for å ivareta sikkerheten (1) For å ivareta sikkerheten på arbeidsplassen skal arbeidsgiver sørge for: a) at arbeidstaker gjøres kjent med ulykkes- og helsefarer som kan være forbundet med arbeidet, og at arbeidstaker får den opplæring, øvelse og instruksjon som er nødvendig, b) at arbeidstaker som har til oppgave å lede eller kontrollere andre arbeidstakere har nødvendig kompetanse til å føre kontroll med at arbeidet blir utført på en helse- og sikkerhetsmessig forsvarlig måte, c) sakkyndig bistand når dette er nødvendig for å gjennomføre lovens krav. (2) Når det ikke på annen måte kan tas forholdsregler for å oppnå tilstrekkelig vern om liv eller helse, skal arbeidsgiver sørge for at tilfredsstillende personlig verneutstyr stilles til arbeidstakers rådighet, at arbeidstaker gis opplæring i bruken av utstyret og at det tas i bruk. (3) Hvis det skal utføres arbeid som kan innebære særlig fare for liv eller helse, skal det utarbeides en skriftlig instruks om hvordan arbeidet skal utføres og hvilke sikkerhetstiltak som skal iverksettes. (4) Departementet kan gi forskrift om gjennomføringen av bestemmelsene i denne paragraf. Departementet kan også i forskrift gi nærmere bestemmelser om personlig verneutstyr, herunder om: a) utforming, merking mv. b) bruk, vedlikehold mv. c) prøving, sertifisering og godkjenning d) godkjenning av organer som skal utøve kontroll knyttet til produksjon av personlig verneutstyr.

Departementet kan i forskrift fastsette at reglene om personlig verneutstyr også skal gjelde for produsent, importør og leverandør.

 

Arbeidsgiver skal sørge for at ho får den opplæringa som er nødvendig for å hindre at ho blir utsatt for vold på arbeidsplassen, om nødvendig skal ho ha tilgang til personleg verneutstyr.

 

Arbeidsmiljølova skiller ikkje på om faren er utagerande personar eller farlege maskiner. Hovudregelen er at arbeidstakaren ikkje skal utsettast for skadevirkningar av fysisk eller psykisk karakter på arbeidsplassen.

 

Dersom ledelsen ikkje vil gjere grep for sikre arbeidstakaren sitt arbeidsmiljø, så er neste steg å melde frå til verneombod eller arbeidstilsynet.

 

 

I praksis så må ho nok finne seg i å tole litt då det nok ikkje er hensiktsmessig å sette elevane i handjern/tvangstrøye, eller å ikle seg full stridsutrustning for å beskytte seg mot slag og spark.

Tiltak som er innført på andre arbeidsplassar er f.eks. krav om at det alltid skal være to tilsette til stades ved slike arbeidsoppgåver, opplæring på korleis ein kan handtere utagerande adferd samt kva teikn ein skal være oppmerksom på, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg har en kjæreste som jobber med vanskeligstilte barn, hun opplever regelmessig at disse yter vold mot henne, som f.eks slag, spark, og biting.

 

Resultatet av episodene er som regel at det blir loggført av overordnede, og dette vises til rektor. Videre er det ingen faktisk reaksjon som skjer i forhold til barna, evt. foreldre.

 

Hvilke rettigheter har hun her? Har ikke alle rett på et trygt arbeidsmiljø? Burde ikke elevene utvises i det minste? Samt avvikmelding burde sendes til barnevernet?

 

Burde hun politianmelde hendelsene?

 

Jeg er veldig oppgitt over oppførselen til ledelsen, det virker som om de er helt handlingsløse, og de tillater at elever som er voldelige å fortsette på skolen uten noen form for reaksjon.

 

Takk for svar.

Hei, jeg er utdannet lektor med opprykk. Det stemmer at alle har rett på et trygt arbeidsmiljø, og arbeidsmiljøloven gjelder selvsagt også lærere i skoler. AML stiller blant annet krav til:

 

§ 4-3.Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet

(4) Arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre.

 

Noen artikler jeg kan anbefale deg å lese.

 

https://www.nrk.no/rogaland/laerere-opplever-okt-elevvold_-halvparten-er-blitt-fysisk-angrepet-1.14271022

 

https://www.utdanningsnytt.no/forskning-mobbet-av-elever/hvem-ivaretar-laereren-nar-elever-truer-med---og-bruker-vold/140802

 

Jeg forstår det slik at ledelsen bagatelliserer voldshandlingene. Hvis kjæresten din er medlem i et fagforbund, kan det være en god idé å forsøke å ta dette opp med tillitsvalgt på arbeidsplassen. Slik forskningen fra førsteamanuensis Børge Skåland jeg henviste til ovenfor viser til, så viser det seg at legebesøk kan være til god nytte, og å ta det opp med advokat.

 

Jeg synes også man bør vurdere en anmeldelse, siden ledelsen virker å ikke varslingen seriøst. Kjæresten din bør også være nøye med å dokumentere skadene hun har blitt påført.

 

Utdrag fra innlegget til Skåland:

 

Anmeldelse

 

Skal vi anmelde, også når elev er et barn under 15 år, under strafferettslig alder? Ja, sier politi. En erfaren lensmann, som også har etterutdanning i forebyggende politiarbeid, understreker at å anmelde er viktig, selv når politiet ikke kan utstede påtale grunnet alder. En anmeldelse vil da sendes videre automatisk til barnevernet. Barnevern har plikt til å undersøke saken, og vil vanligvis innkalle elev og foresatte til bekymringssamtale sammen med politi, skole og sosialkontor. bekymringssamtalen orienteres det omkring lovbruddet og mulige tiltak drøftes på et tidlig stadium. Lillevik og Øien (2014, p. 164) skriver i sin bok at en ikke må bruke anmeldelse som en tom trussel eller for å statuere et eksempel og at en må mene det når vi går til anmeldelse av vold og trusler. Når en lærer er blitt begått lovbrudd mot, er det etter mitt syn opplagt av vi skal anmelde.

Formålet med en anmeldelse er altså ikke 'straff'. Formålet med anmeldelsen er å kunne starte en prosess som til slutt kan skape et bedre utgangspunkt for barnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilstrekkelig kompetanse gjør ikke at de plutselig slutter med vold, eller at de med tilstrekkelig kompetanse blir beskyttet mot den eller aksepterer den.

Barn med ADHD, autisme og Downs krever alle endel kunnskap for å kunne håndtere på en god måte for alle involverte. Gjør man det feil vil frustrasjon bygge seg opp og den vil til slutt nå et uakseptabelt nivå. Ingen av de du her nevner har nevneverdige evner til å si ifra når ting blir gjort/sagt på en måte som senere vil skape problemer om det gjentas. I all hovedsak vil man få en kraftreaksjon når det har blitt for mye. Da er det ikke noe som skjer i øyeblikket, men noe som har pågått over en liten periode. Alt fra i løpet av samme dag til flere dager. Alt sammen uten at læreren eller andre aner noe som helst. Derimot, har man kunnskapen man burde hatt vet man disse tingene før man trår uti et problem man ikke vet om før noen eksploderer.

Så, jo, kompetanse vil hjelpe ganske mye i å redusere volden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...