Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Ekstra tennplugger" i motorblokk


Kajac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
A few manufactures tried that to optimize spark for more power and fuel economy. The four spark plugs on the driver's side are ignition spark plugs. The four on the passenger side spark during exhaust to attempt to completely ignite the combustibles in the exhaust.

 

Skrevet

Pluggene hører ikke hjemme der, den mangler rørsystemet til forgasseren og jeg tror det skal være en slags for-varme. Jeg hadde en 626 som var fra generasjonen før denne med bakhjulsstrekk men den hadde samme motor.

post-408994-0-07452800-1570543698_thumb.jpg

Skrevet

Interessant! Så pluggene er bare satt inn for å tette noen huller? Kjørte den eksos rett inn i forgasseren? Og hva er konsekvensen av at dette "systemet" er fjernet?

Skrevet

Interessant! Så pluggene er bare satt inn for å tette noen huller? Kjørte den eksos rett inn i forgasseren? Og hva er konsekvensen av at dette "systemet" er fjernet?

 

Jeg er litt usikker på om slangene som mangler er for automatchoke, varmluft til forgasseren eller om det er et system som skal redusere utslipp med å resirkulere noe av eksosen. Ser nå at den blanke slangen til høyre er varmluft fra eksosmanifolden til forgasseren.

 

Dette er forøvrig veldige gode biler å kjøre, mulig 1.6 literen blir litt slapp på en så stor bil. Ikke ofte man ser disse etter veien lengre, rusta har vel tatt knekken på de fleste. De rustet fælt i støtdempertårnene bak.

Skrevet

Jeg er litt usikker på om slangene som mangler er for automatchoke, varmluft til forgasseren eller om det er et system som skal redusere utslipp med å resirkulere noe av eksosen. Ser nå at den blanke slangen til høyre er varmluft fra eksosmanifolden til forgasseren.

 

Dette er forøvrig veldige gode biler å kjøre, mulig 1.6 literen blir litt slapp på en så stor bil. Ikke ofte man ser disse etter veien lengre, rusta har vel tatt knekken på de fleste. De rustet fælt i støtdempertårnene bak.

 

Ja, er mange år siden jeg så en slik "i levende live". Selv har jeg en 1989 Mazda 323 BF som har blitt godt ivaretatt med jevnlige rustbehandlinger av både meg og tidligere eiere. Muligens den mest rustfrie av denne generasjonen igjen i Norge. Det er ikke mange igjen. Min har forresten ikke noen slike rør-opplegg, men så har jeg innsprøytningsmotor, vet ikke om det har noe å si.

Skrevet

Ja, er mange år siden jeg så en slik "i levende live". Selv har jeg en 1989 Mazda 323 BF som har blitt godt ivaretatt med jevnlige rustbehandlinger av både meg og tidligere eiere. Muligens den mest rustfrie av denne generasjonen igjen i Norge. Det er ikke mange igjen. Min har forresten ikke noen slike rør-opplegg, men så har jeg innsprøytningsmotor, vet ikke om det har noe å si.

 

Er ganske sikker på det rør opplegget ikke eksisterte på modeller med innsprøytning.

 

Jeg har hatt flere Mazda, 929L , 929 stasjonsvogn, 626 CB, 626 GC Coupe og 323 BD. Må si jeg savner 929 stasjonsvognen, den var lat og tørst men veldig komfortabel.

 

929 stasjonsvogn:

post-408994-0-34811300-1570556144_thumb.jpg

 

626 CB:

post-408994-0-94738600-1570556344_thumb.jpg

 

626 GC cupe

post-408994-0-04873400-1570556472_thumb.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...