Gå til innhold

HTC ska återvända till premiumsegmentet i sinom tid


nor50

Anbefalte innlegg

HTC%20One%20A9%20c_1.jpg?itok=DptQ8GtR

Någonstans i höjd med telefonmodellen One M7 (som släpptes 2013) började saker och ting gå utför för HTC, och sedan dess har den forna smartphonegiganten haft det väldigt svårt att övertyga konsumenterna. De telefoner man släppt har inte sällan fått fina omdömen och bjudit på en del intressant teknik, men något större genomslag rent kommersiellt har de inte fått. Det är lätt att glömma, men HTC hade faktiskt en global marknadsandel på hela 10 procent år 2011, och i princip alla operatörer sålde hårdvaran. Idag är marknadsandelen så liten att den knappt är nämnvärd, och för många konsumenter är varumärket näst intill okänt. Men företagets nya vd Yves Maitres – som kommer närmast från operatören Orange – har stora planer på en comeback i premiumsegmentet. 

Det är i samband med konferensen Techcrunch Disrupt som Maitres har kommit med ett antal tämligen tuffa och raka uttalanden om företagets mobilverksamhet. Inte minst så menar Maitres att en stor anledning till att man inte lyckats hitta en nisch för sina smartphones beror på att man lagt allt utvecklingskrut på virtual reality-divisionen. ”HTC har slutat med hårdvaruinnovationer på smartphonesidan. Och sådana som Apple, Samsung och mer nyligen Huawei har gjort ett otroligt jobb med att investera i sin hårdvara. Men inte vi, för vi har investerat i innovation kring VR”. Maitres tror inte heller att utvecklingsmarknader är framtiden för HTC, utan menar att man istället ska fokusera på ”länder med högre BNP”. Därmed går Maitres planer stick i stäv med hur HTC har agerat på senare tid, närmare bestämt genom att primärt släppa telefoner i mellansegmentet. Nu återstår det att se om man kan göra storstilad comeback med sin nya vd vid rodret. 

 
 

 

Endret av nor50
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker jeg hadde veldig lyst på en M7 da den kom. Elsket det designet. Dessverre var lommeboka litt uenig i at det var lurt å kjøpe den. Så fikk den vel også litt tyn for kameraet og batteritid den gangen.

 

Nyeste toppmodell fra dem var vel egentlig feiende flott, men så måtte de føkke det opp med sånne tøyseknapper i stedet for vanlige knapper.

 

Håper de kan kutte ut sånne tåpeligheter og bare komme tilbake som en stabil leverandør av gode greier. Jeg liker HTC! Min første smarttelefon var en HTC Desire S - fin sak det helt til høyttaleren døde.

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Husker jeg hadde min første HTC i 2007, en HTC Touch med Windows Mobile. Dette var før man fikk skikkelige kapasitive touchskjermer men fortsatt en kjempespennende mobil og forsmak til revolusjonen som skulle komme på mobilmarkedet. 

 

Hadde også en HTC HD2 med Windows Mobile i 2009 og samme år en tidlig smak på Android med en HTC Magic. Husker hvordan HTC «eide» det norske markedet med spennende Android-modeller en periode på tidlig 2010-tallet før det begynte å gå nedover. Har ikke eid en mobil fra HTC siden den gang selv om jeg likte M7, M8, M9 og HTC 10. Det var bare at konkurrentene stort sett leverte en bedre totalpakke. 

 

Alltid bra med konkurranse men jeg tror det skal mye til for at HTC klarer å få en større markedsandel i en bransje dominert av Samsung, Apple og kompani.

Lenke til kommentar

Det er ikke akkurat revolusjonerende nye ting som har skjedd siden 2013 på telefon-fronten heller. Litt bedre specs for hvert år, og forbedringer i plattform og OS.

 

Skal en ny eller falmen stjerne få plass i markedet i dag, må de være aggressive på pris eller komme med noe radikalt nytt.

 

Android er et modent miljø, men er nå like spennende og forutsigbart som det symbian var for 15 år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...