Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Boligen skal stå tom i noen måneder


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en enebolig som har vært utleid men er nå et oppussingsobjekt som skal stå tom i noen måneder, har dere noen råd/tips til hva jeg bør gjøre før jeg lar det stå tom?

 

Har hatt litt problemer med skadedyr (rotter/mus), har lagt ut feller, men som ikke hjelper. Skal høre med skadedyrfirma om det er mulig å bruke noen kjemikalier for å utrydde skadedyr osv.

 

Hadde vært fint om noen har noen tips/råd til dette også.

 

Tusen takk på forhånd! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å skrive at boligen er tom for møbler, mat og diverse. De som bodde der/og som egentlig har forårsaket flere skader har blitt kastet ut. 

 

Trenger jeg å passe på varme, hvis jeg stenger vanntilførselen/vannkrana?

 

Bør jeg skru av alle sikringer i sikringsskapet? 

 

Har brukt flere feller i en god stund uten at det har gitt noe resultat :(

Lenke til kommentar

Så lenge det er vann i rørene/toalett i huset trenger du varme for å ikke sprenge rør. Jeg sitter med inntrykket av at hus generelt liker seg best med noen plussgrader. Ser ikke noe behov for å skru av sikringer, med unntak av varmtvannsbereder. Er det noen panelovner der så sett de på laveste innstilling på termostaten. Varmepumpe har óg gjerne en modus for å holde lav varme.

Lenke til kommentar

Glemte å skrive at boligen er tom for møbler, mat og diverse. De som bodde der/og som egentlig har forårsaket flere skader har blitt kastet ut. 

 

Trenger jeg å passe på varme, hvis jeg stenger vanntilførselen/vannkrana?

 

Bør jeg skru av alle sikringer i sikringsskapet? 

 

Har brukt flere feller i en god stund uten at det har gitt noe resultat :(

Ligger som regel vann i røra fordi så er lurt og ha på varme ja slik at det ikke går no særlig under 0.

 

Sikringer er lurt og ta, mindre kjangs for elektrisk feil og brann. 

 

På mitt oppussings objekt hadde jeg også mus, hørte dem krabbe inne i et par søyler jeg hadde i stuen og i en vegg. Borret noen hull og dyttet rottegift inn. Dyttet gift inn der daglig i 7 dager, så var de vekk. Så sparklet jeg igjen hullene 

Lenke til kommentar

Eit kaldt hus utan mat er mindre attraktivt for skadedyr enn eit oppvarma hus som er fult av matvarer og matrestar på golvet. Så du trenger nok ikkje å være veldig bekymra for skadedyr.

Men fordi du bør ha på litt varme så kan skadedyr likevel trekke inn om vinteren, så det er fornuftig å ta kontakt med eit skadedyr firma for å få hjelp til å forebygge skadedyr.

 

 

Største faren for (varig) skade på huset er fukt og mugg. Pass derfor på å ha alle ventilar og liknande opent slik at du får best mulig lufting. Kalde hus samlar fuktig luft som setter seg i veggane.

 

I forhold til å unngå frostskader så må det være plussgrader i huset, dette vil også forebygge andre frostskader som f.eks. frostsprengning som resultat av at fuktigheita i treverk og betong fryser.

Ved å stenge av vatnet og drenere rørsystemet så kan du unngå oppvarming, eller begrense oppvarminga til berre det rommet der hovedstengekrana er, men du bør som sagt ha plussgrader på alle rom.

 

Dersom huset blir ståande tomt lengre enn dei to månedane du har forespeila så bør du også være innom av og til for å varme opp heile huset, og deretter lufte skikkelig ut.

Ved å varme opp huset så vil lufta holde betre på fuktigheita, og når du då lufter ut all den varme lufta så får du ut mykje av fuktigheita.

Dersom du lar huset stå berre delvis oppvarma gjennom heile vinteren så kan du risikere mugg og soppskader sjølv om du er flink til å lufte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...