Gå til innhold

Hvordan er vekterutdanningen (den nye f.o.m 2019)?


ABA

Anbefalte innlegg

Hei dere!

 

Har fått tilbudt stilling som ordensvakt hos PSS Securitas i Hordaland.

 

Det eneste som holder meg fra å signere, er vekterutdanningen. Har fått tilbud om kun å betale 5000,- for utdanningen. Men dersom jeg derimot stryker, må jeg betale 28.000,- fra egen lomme og ikke fått fullført utdanningen. Virker som at jeg får to forsøk på teoriprøve, men kun ett forsøk på den muntlige delen.

 

Har noen erfaringer med denne nye vekterutdanningen? Overkommelig/vanskelig? Hvordan er ellers vekteryrket, særlig da som ordensvakt?

 

Er 20 år og student utenom, så kurset foregår intensivt på kvelder og tidvis i helger over ca. en måned(?)

 

Håper på gode innspill! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSS er vel underlagt Securitas, og har såvidt jeg vet, i motsetning til vektere ingen tariffavtale. Det betyr langt lavere lønn og betingelser enn vektere. Du må altså betale 5000 kr for å sitte en måned på kurs som kvalifiserer til en jobb som vil lønne deg lavere enn en butikkjobb som følger tariff. I Nokas gir vi normalt vekterkurset gratis, samt lønner alle som består kurset 5000 kr mot at de binder seg til en ettårskontrakt. Sier ikke at du ikke skal ta jobben, men gjør deg selv en tjeneste å se over betingelsene når det kommer til lønn og den slags. 

 

Selve kurset er ikke særlig vanskelig. Tror ikke det har særlig høy strykprosent heller. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

PSS er vel underlagt Securitas, og har såvidt jeg vet, i motsetning til vektere ingen tariffavtale. Det betyr langt lavere lønn og betingelser enn vektere. Du må altså betale 5000 kr for å sitte en måned på kurs som kvalifiserer til en jobb som vil lønne deg lavere enn en butikkjobb som følger tariff. I Nokas gir vi normalt vekterkurset gratis, samt lønner alle som består kurset 5000 kr mot at de binder seg til en ettårskontrakt. Sier ikke at du ikke skal ta jobben, men gjør deg selv en tjeneste å se over betingelsene når det kommer til lønn og den slags. 

 

Selve kurset er ikke særlig vanskelig. Tror ikke det har særlig høy strykprosent heller. 

Takk!

Jeg mener å ha lest at ordensvakter har en ganske fin timelønn, 180 kr+ per time?

Er mest redd for å stryke på den muntlige delen (kun ett forsøk) og så måtte tilbakebetale kr. 27900,- til PSS...

Er ordensvakt-jobben i Bergen spennende, mon tro?

Lenke til kommentar

Takk!

Jeg mener å ha lest at ordensvakter har en ganske fin timelønn, 180 kr+ per time?

Er mest redd for å stryke på den muntlige delen (kun ett forsøk) og så måtte tilbakebetale kr. 27900,- til PSS...

Er ordensvakt-jobben i Bergen spennende, mon tro?

Mye mulig. De ligger ihvertfall 30-40 kr lavere enn vektere med tariff i PSS. Selv har jeg 205 kr i timen som vekter. Har nærmere 250 kr i gjennomsnitt med tilleggene inkludert. Husk at man går ekstremt fort lei av å jobbe som dørvakt, spesielt om det involverer fulle mennesker. Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...