Gå til innhold

Komplett.no er det innafor å vente 6 uker+ på en vare?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte meg en helt ny pc fra komplett 7/7, levert 28/7 . Fikk brukt den 3 ganger for cpu`n var defekt. Sendte tilbake cpu`n den 12 aug, siden har jeg ventet på ny cpu. Hver uke blir datoen endret, nå er den satt til 2 okt. Så spørsmålet er, har jeg krav på noe her? eller må jeg bare vente ukevis på at komplett klarer å leve en vare jeg har betalt for. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du har krav på lånevare når det er urimelig lang ventetid så lenge kostnaden til butikken ikke er urimelig,
dvs. ikke forvent at de gir deg en annen tilsvarende ny og ubrukt cpu til utlån,
kanskje du er heldig at de har en brukt cpu liggende du kan låne imens som er tilsvarende, litt dårligere eller litt bedre.

Lenke til kommentar

I Forbrukerkjøpsloven, som styrer salg fra butikk til forbruker, står det at en reklamasjonssak skal løses "innen rimelig tid".

Nøyaktig hva "rimelig tid" betyr er opp til blant annet Forbrukerklageutvalget å bestemme. Og det varierer ut fra hva slags produkt det er snakk om. Utvalget har tidligere uttalt at seks uker er for mye for en PC. For mobiler skal utvalget tidligere ha satt en grense på fire uker. Og overskrides disse grensene, har du krav på å heve kjøpet.

Ved kjøp på internett har du samme rettigheter som ved kjøp i en fysisk butikk. 

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

I Forbrukerkjøpsloven, som styrer salg fra butikk til forbruker, står det at en reklamasjonssak skal løses "innen rimelig tid".

Nøyaktig hva "rimelig tid" betyr er opp til blant annet Forbrukerklageutvalget å bestemme. Og det varierer ut fra hva slags produkt det er snakk om. Utvalget har tidligere uttalt at seks uker er for mye for en PC. For mobiler skal utvalget tidligere ha satt en grense på fire uker. Og overskrides disse grensene, har du krav på å heve kjøpet.

Ved kjøp på internett har du samme rettigheter som ved kjøp i en fysisk butikk. 

Tviler på januar, juli, desember og mai telles som måneder her, siden er mange som tar ferie i disse dagene.

Så man kan jo alltid diskuere hva som er innenfor eller ikke, tviler på forbrukerrett innebærer erstattning eller ligdene for tap så er egentlig ulempen å kjøpe pcen ferdig bygget. Men på en annen side burde komplett informere ekstra lang service eller tilby heving av kjøpet eller tilsvarende vare som erstattning. Men spørsmålet om de ønsker det for de taper på en slik løsning.

Lenke til kommentar

Tviler på januar, juli, desember og mai telles som måneder her, siden er mange som tar ferie i disse dagene.

Så man kan jo alltid diskuere hva som er innenfor eller ikke, tviler på forbrukerrett innebærer erstattning eller ligdene for tap så er egentlig ulempen å kjøpe pcen ferdig bygget. Men på en annen side burde komplett informere ekstra lang service eller tilby heving av kjøpet eller tilsvarende vare som erstattning. Men spørsmålet om de ønsker det for de taper på en slik løsning.

 

 

Så lenge en bedrift holder åpent i januar, juli og desember så regnes vel dette som "uker/måneder",

har hele bedriften stengt i juli så kan jeg skjønne det,

men de må ta konsekvensen av å holde åpent om de liker det eller ei.

 

At feriedagene i f.eks desember ikke medberegnet er helt greit,

det er arbeidsdager/uker man må beregne,

f.eks viss jeg sender inn en defekt cpu og de godkjenner omlevering av ny cpu 1. desember 2018,

da bør jeg få ny i løpet av 3,5 uke inn i januar måned dvs. ca. 19. januar 2019, 

2,5 uke må regnes som å ha gått i desember,

at noen i bedriften har fri / det er mye bestillinger er ikke en grunn til å sluntre unna loven.

 

Kunden skal vel ikke lide tap for at butikken er treig med å sende ny vare?

Endret av Malmern
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunden skal vel ikke lide tap for at butikken er treig med å sende ny vare?

Tja det spørs er det kunden som ikke ønsker å bytte harddisk\cpu selv fordi redd for å ødlegge cpuen\harddisken så kan det vel diskuteres. Det er jo mere jobb å la komplett feilsøke og bytte deler så man må regne med den løsningen tar lengere tid. For du må jo huske på komplett også må teste varer på åpenkjøp. Så er vel neppe lønnsomt å ha 100 ansatte til den jobben. Godt mulig de kun har 10-15 ansatte som gjør det og ingen jobber overtid.

 

Nå kan man vertfall si komplett er dårlig å på å sende annet en pc\laptop på reprasjon.

Harddisker\cpu eller ram blir vel aldri reparert selv om det er teknisk mulig. Men ofte ikke lønnsomt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis de ikke har varen på lager og ikke greier å skaffe den innenfor rimelighetens grenser så skal du kunne kjøpe den et annet sted og be komplett eventuelt betale mellomlegget om den er dyrere hos konkurenten. Var vel en artikkel på dette hvor noen vant gjennom hos forbrukerrådet da en bedrift ikke greide å skaffe varen og kunde måtte kjøpe ny til dyrere pris, bedriften måtte da dekke mellomlegget.  

 

edit: fant artikkelen, https://www.dinside.no/okonomi/far-3400-kroner-fordi-varen-var-utsolgt/67440358

 

edit 2: du kan kanskje kreve erstatning for at du lider et tap av og ikke ha en fungerende pc. 

  • § 24. Erstatning
  • Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.
Endret av Handlepose
Lenke til kommentar

Tja det spørs er det kunden som ikke ønsker å bytte harddisk\cpu selv fordi redd for å ødlegge cpuen\harddisken så kan det vel diskuteres. Det er jo mere jobb å la komplett feilsøke og bytte deler så man må regne med den løsningen tar lengere tid. For du må jo huske på komplett også må teste varer på åpenkjøp. Så er vel neppe lønnsomt å ha 100 ansatte til den jobben. Godt mulig de kun har 10-15 ansatte som gjør det og ingen jobber overtid.

 

Nå kan man vertfall si komplett er dårlig å på å sende annet en pc\laptop på reprasjon.

Harddisker\cpu eller ram blir vel aldri reparert selv om det er teknisk mulig. Men ofte ikke lønnsomt.

 

 

Antall ansatte spiller vel ingen rolle for loven,

er grensa satt til 6 uker, så er den på 6 uker,

ikke noe å diskutere,

sliter de med å få det til må de enten ansette noen fler eller sende avgårde delene.

 

I dette tilfelle spiller det uansett ingen rolle da kun CPUen ble sendt inn og de har uansett lovt TS en ny som de da ikke klarer å levere innen rimelig tid, derav har vedkommende rett på å få hevet kjøpet samt dekket tapet viss det blir innkjøp av lik CPU hos konkurrent med høyere pris, er prisen lavere (Inkludert frakt) gjelder kun heving av kjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...