ChrisJon Skrevet 8. september 2019 Rapporter Del Skrevet 8. september 2019 Hei! Jeg sliter litt med min Opel Vectra C... Byttet dynamo idag siden forrige røk. - Nårr bilen står på tomgang lader den 14,4v.. - Når bilen er av og jeg sjekker batteriet så er det på 16,3v.. Når jeg starter bilen går den normalt, etter 1 min så stiger turtallet til 1200 omdreininger.. Etter 3 minutter så kutter varmeaparatet og det kommer opp mye varsellys i dashbordet før alt blir mørkt og dør ut. Da er det tomt forr strøm. Så lar jeg biln stå uten noen form for lading i ca 10 minutt, så er det strøm nok til å starte bilen og alt skjer på nytt.. Hva kan være feil her? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. september 2019 Rapporter Del Skrevet 8. september 2019 Mål igjen, ev. skift batteri i multimetret ditt og mål igjen. Jeg har holdt på med bil siden begynnelsen av 90-tallet og aldri sett et 12V batteri ha en hvilespenning på 16V. Høres ut som batteriet ditt har tatt kveld, kan du ha 1,6V hvilespenning? Lenke til kommentar
ChrisJon Skrevet 8. september 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. september 2019 Mål igjen, ev. skift batteri i multimetret ditt og mål igjen. Jeg har holdt på med bil siden begynnelsen av 90-tallet og aldri sett et 12V batteri ha en hvilespenning på 16V. Høres ut som batteriet ditt har tatt kveld, kan du ha 1,6V hvilespenning? Lenke til kommentar
ChrisJon Skrevet 8. september 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. september 2019 Mål igjen, ev. skift batteri i multimetret ditt og mål igjen. Jeg har holdt på med bil siden begynnelsen av 90-tallet og aldri sett et 12V batteri ha en hvilespenning på 16V. Høres ut som batteriet ditt har tatt kveld, kan du ha 1,6V hvilespenning? Batteriet ble flatt etter forrige dynamo døde, lada det opp og det var grønt.. så satte inn denne dynamoen og batteriet, så ble batteriet grått. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. september 2019 Rapporter Del Skrevet 8. september 2019 Kanskje en eller flere dioder er gåene i dynamoen så du får vekselspenning ut på batteriet? Det vil du ikke måle med multimeteret satt til DC. Lenke til kommentar
ChrisJon Skrevet 8. september 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. september 2019 Kanskje en eller flere dioder er gåene i dynamoen så du får vekselspenning ut på batteriet? Det vil du ikke måle med multimeteret satt til DC. Ser nå at når bilen går normalt på turtallet det minuttet så lader dynamo med 14,4v.. Når bilen plutselig hopper opp over 1000 omdreininger på tomgang, så synker ladingen på dynamoen til 12.7. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. september 2019 Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 Da har du mest sansynlig feil på ladekretsen. F.eks. dynamoen. Lenke til kommentar
ChrisJon Skrevet 9. september 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 Da har du mest sansynlig feil på ladekretsen. F.eks. dynamoen. Jeg kom på idag, at min gamle dynamo hadde ikke uttak for Jord, men denne hadde det! Er det mulig at alt blir bra om jeg setter en ledning fra - på batteriet til jord på dynamoen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. september 2019 Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 Sikker på at det er til jord? De pleier å være jorda via godset. Mål spenninga mellom minus på batteriet og godset på dynamo. Evt. på jordtilkoblinga hvis du er helt sikker på at det er til jord. Du skal ha tilnærmet 0V. Husk å skru på alt som kan bruke strøm når du måler. Fjernlys, setevarmere, kupévifte, varmetråder etc. Lenke til kommentar
ChrisJon Skrevet 9. september 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 Sikker på at det er til jord? De pleier å være jorda via godset. Mål spenninga mellom minus på batteriet og godset på dynamo. Evt. på jordtilkoblinga hvis du er helt sikker på at det er til jord. Du skal ha tilnærmet 0V. Husk å skru på alt som kan bruke strøm når du måler. Fjernlys, setevarmere, kupévifte, varmetråder etc. D+, B+ pg DFM har jeg på denne Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. september 2019 Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 (endret) B+ er til batteriet. D+ er til feltspenning/feillampa. DFM er Digital Field Monitor. Edit: Mulig jeg surrer. Men ingen av de er til jord. Endret 9. september 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
ChrisJon Skrevet 9. september 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 B+ er til batteriet. D+ er til feltspenning/feillampa. DFM er Digital Field Monitor. Edit: Mulig jeg surrer. Men ingen av de er til jord. Hva skal DFM kobles til? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. september 2019 Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 Hei, kontakten inn på dynamo kan føre til slike feil. Ta av kontakten og klem sammen klemmene bittelitt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. september 2019 Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 (endret) DFM skal sansynligvis ECU. Men det er ikk sikkert den er i bruk på din bil. Edit: Du kan også sjekke at du har spenning på D+. Som nevnt over kan dårlig kontakt her gjøre at den ikke lader. Edit2: Lyser batterilampa før du starter bilen? Den skal lyse helt til bilen har starta. Endret 9. september 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
ChrisJon Skrevet 9. september 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 Hei, kontakten inn på dynamo kan føre til slike feil. Ta av kontakten og klem sammen klemmene bittelitt. Klemme kabelskoen litt ? Lenke til kommentar
ChrisJon Skrevet 9. september 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 DFM skal sansynligvis ECU. Men det er ikk sikkert den er i bruk på din bil. Edit: Du kan også sjekke at du har spenning på D+. Som nevnt over kan dårlig kontakt her gjøre at den ikke lader. Edit2: Lyser batterilampa før du starter bilen? Den skal lyse helt til bilen har starta. Hadde ikke DFM på den gamle dynamoen. Skal sjekke. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. september 2019 Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 Dynamoene blir laga for å passe til flere biler så ofte har de kontakter som ikke er i bruk. Poenget med batterilampa er at noen biler har et "genialt" design hvor feltspenninga går via batterilampa. Ryker pæra eller det oppstår dårlig kontakt elelr brudd i denne så vil ikke bilen lade, og siden pæra da ikke fungerer vil du heller ikke få noe varsel om det. Merk at dette kun er på noen biler. Det er ikke sikkert det er slik på din. Så mål på D+ når ladespenninga synker neste gang. Har du spenning der men fremdeles bare 12V på B+ så er dynamoen gåen. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. september 2019 Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 Klemme kabelskoen litt ? Ja det gjorde suksess på faderens V50 etter at verksted byttet dynamo for 2. gang med tilbakevendende symptom / feilmelding i dash. Jeg tolket dette som dårlig kontakt på dynamoens styrespenning og denne kontakten var det første jeg sjekket fordi kontakten står i et røft kjemisk miljø, i tillegg til vibrasjonene fra motor. Uten styreledning blir dynamo kokko. Dynamo må fortløpende vite batterispenning for å regulere. Systemet designes ikke med at dynamospenning blir styrt av hovedstrømskabel, da spenningstapet frem til batteri vil gi unøyaktig avlesing av batterispenning. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. september 2019 Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 (endret) Ikke alle biler har tilbakemelding til/fra dynamo. Mange har bare intern regulator og gir ut fast spenning uansett. Men alle er avhengig av feltspenning for å i det hele tatt lade. Brudd eller dårlig kontakt på denne gir også null lading. Endret 9. september 2019 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
ChrisJon Skrevet 9. september 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 Dynamoene blir laga for å passe til flere biler så ofte har de kontakter som ikke er i bruk. Poenget med batterilampa er at noen biler har et "genialt" design hvor feltspenninga går via batterilampa. Ryker pæra eller det oppstår dårlig kontakt elelr brudd i denne så vil ikke bilen lade, og siden pæra da ikke fungerer vil du heller ikke få noe varsel om det. Merk at dette kun er på noen biler. Det er ikke sikkert det er slik på din. Så mål på D+ når ladespenninga synker neste gang. Har du spenning der men fremdeles bare 12V på B+ så er dynamoen gåen. Skal prøve å måle dynamoen når jeg kommer hjem. Skal også ta av kontaktene, klemme litt på dem å sette dem på igjen + bytte batteri.. Kommer tilbake om det ikke funker hehe! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå