Gå til innhold

Hvordan bytte fag/karakter på vitnemålet?


oxidized

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å forbedre vitnemålet mitt for å komme inn på studiet jeg ønsker meg, så jeg må ta opp/forbedre et fag.

 

Til min store overraskelse oppdaget jeg nettopp at det er mulig å bytte ut fag fra vitnemålet, ikke bare forbedre de man tok.

 

Det som drar snittet mitt mest ned er norsk sidemål/nynorsk, som jeg fikk 2 i. Planen var å torturere meg selv gjennom å forbedre det faget, men om jeg kan bytte det ut med et helt nytt fag som faktisk kan være meningsfullt og ikke masochistisk å studere hadde det jo vært mye bedre.

 

Beskrivelsen er veldig kryptisk på hvilke fag man kan bytte i hvilke:

 

Ønsker du å bytte ut ett eller flere fag på vitnemålet ditt med nye fag, er det den videregående skolen eller fylkeskommunen som avgjør hva du kan bytte ut. Den videregående skolen din må i så fall utstede et nytt vitnemål til deg etter Kunnskapsløftet.

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/nye-fag-og-forbedringer/

 

Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Jeg bor i Oslo, har de noen policy om hvilke fag som kan byttes i hvilke? Det høres absurd ut om dette skal variere blant ulike skoler i Oslo.

Endret av oxidized
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan selvsagt ikke bytte ut fag som er obligatorisk for å få studiekompetanse, som f.eks nynorsk. Du kan derimot bytte ut valgfagene dine med nye, og jeg antar det er der sitatet du la frem kommer inn. Fagtilbudet ved den enkelte skole varierer, og du kan derfor ikke få utstedt nytt vitnemål med "fag x" dersom "fag x" ikke tilbys ved den aktuelle skolen.

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Som Marcus skriver så kan du ikkje bytte ut obligatoriske fag (vell, du kan kanskje bytte dei ut men då får du ikkje vitnemål, då får du berre eit kompetansebevis som du ikkje kan bruke til noke som helst).

 

For å få generell studiekompetanse som du kan bruke til å søke plass på ein høgskule så må du ha bestått alle studiekompetansefaga:

Norsk – hovudmål, sidemål og munnleg, 393 årstimar
Engelsk, 140 årstimar
Historie, 140 årstimar
Samfunnsfag, 84 årstimar
Matematikk, 224 årstimar
Naturfag, 140 årstimar
 
Dei andre faga kan du velge og bytte ut som du vil.
Enkelte høgare utdanningar krever i tillegg at du har den rette realfagskombinasjonen som til dømes ingeniør, farmasøyt eller biokjemi.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...