Gå til innhold

Kaspersky advarer: Halvparten av bedrifter bruker fremdeles Windows 7 til tross for at støtten snart avluttes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Hva er egentlig grunnen til at man vegrer seg for å gå over til Windows 10 egentlig? At Windows 8 var et flykræsj er jeg inneforstått med, men det lille jeg har brukt av Windows 10 er egentlig helt kurant. Jeg bruker dog ikke Windows til vanlig, så det er derfor jeg lurer.

Finnes systemer og programvare samt program add-in/ons som bedrifter bruker som ikke er godkjent og sertifisert for bruk på Windows 10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er egentlig grunnen til at man vegrer seg for å gå over til Windows 10 egentlig? At Windows 8 var et flykræsj er jeg inneforstått med, men det lille jeg har brukt av Windows 10 er egentlig helt kurant. Jeg bruker dog ikke Windows til vanlig, så det er derfor jeg lurer.

 

For bedriftsbrukere?

Bl.a Telemetry.

Som omtrent er umulig å deaktivere fullstendig i Windows 10.

 

Det er en situasjon Microsoft har lite sans for at brukere forsøker å omgå, derfor forsøker de å snikinnføre dette via såkalte sikkerhetspatcher, også i eldre utgaver av Windows.

Men fremdeles er det i Windows 7 mulig å styre unna dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er egentlig grunnen til at man vegrer seg for å gå over til Windows 10 egentlig? At Windows 8 var et flykræsj er jeg inneforstått med, men det lille jeg har brukt av Windows 10 er egentlig helt kurant. Jeg bruker dog ikke Windows til vanlig, så det er derfor jeg lurer.

 

Dessuten, har du forsøkt å kjøre Windows 10 i en VM på VMware?

Det går som sirup, selv med alle de rette bryterene påslått (f.eks. Accelerate 3D graphics)

Endret av seventhwave
Lenke til kommentar

For bedriftsbrukere?

Bl.a Telemetry.

Som omtrent er umulig å deaktivere fullstendig i Windows 10.

 

Det er en situasjon Microsoft har lite sans for at brukere forsøker å omgå, derfor forsøker de å snikinnføre dette via såkalte sikkerhetspatcher, også i eldre utgaver av Windows.

Men fremdeles er det i Windows 7 mulig å styre unna dette.

 

Jeg er ingen Windows admin, men jeg var av den oppfatning at man med Windows Management Server (eller hva det nå het) hadde rimelig uinnskrenket kontroll over det aller meste som foregår i OSet via policies? Men Microsoft har altså gjort det så vanskelig å skru av "ring hjem" funksjoner?

 

Dessuten, har du forsøkt å kjøre Windows 10 i en VM på VMware?

Det går som sirup, selv med alle de rette bryterene påslått (f.eks. Accelerate 3D graphics)

 

Det har jeg innrømmeligvis aldri prøvd nei. Jeg dual-booter Windows på iMac-en min og bruker det kun til gaming.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen Windows admin, men jeg var av den oppfatning at man med Windows Management Server (eller hva det nå het) hadde rimelig uinnskrenket kontroll over det aller meste som foregår i OSet via policies? Men Microsoft har altså gjort det så vanskelig å skru av "ring hjem" funksjoner?

 

 

Det har jeg innrømmeligvis aldri prøvd nei. Jeg dual-booter Windows på iMac-en min og bruker det kun til gaming.

 

Du har dessverre rett, når det gjelder ditt spørsmål ang "ring hjem".

Selv med GPO og Windows 10 Enterprise, "lekker" OS'et som en sil.

Det kan man enkelt observere ved å benytte en ekstern brannmur, som viser at maskinen er alt annet enn "stille", selv om man har en helt clean installasjon.

 

Man kan benytte 3.dje-partsverktøy til å deaktivere ytterligere en del av denne "security telemetry", men det er en katt og mus lek, fordi MS stadig innfører nye registry settings, i form av nye sikkerhetsoppdateringer.

 

 

Ja, dual-boot er noe ganske annet enn å kjøre noe i en VM, hastighetsmessig :-)

I bedriftssammenheng er distribusjon av personlige VM ferdig preppet med applikasjoner, i form av VMWare vSphere/Horizon/"name of the month" ganske utbredt, og der kommer ytelsesforskjellene ganske tydelig frem.

Endret av seventhwave
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Win7 vs. Win10 er et stort paradoks.

Win7 kunne bli tett ut mot nett, men var rimelig lekk inn fra nett.

Win10 er ganske tett (tettere enn Win7 i alle fall) inn fra nett, men lekker som ei sil ut på nett.

Man må håpe den neste ‘Windows’ blir tett både inn og ut, men erfaringen med Microsofts programmer og historikk tilsier at det heller blir lekk både inn og ut. ??

 

For pokker, tilogmed spoolservicen ligger og putrer ut på nett. ?

Endret av Sandormen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg er ingen Windows admin, men jeg var av den oppfatning at man med Windows Management Server (eller hva det nå het) hadde rimelig uinnskrenket kontroll over det aller meste som foregår i OSet via policies? Men Microsoft har altså gjort det så vanskelig å skru av "ring hjem" funksjoner?

 

 

Det har jeg innrømmeligvis aldri prøvd nei. Jeg dual-booter Windows på iMac-en min og bruker det kun til gaming.

 

Du har dessverre rett, når det gjelder ditt spørsmål ang "ring hjem".

Selv med GPO og Windows 10 Enterprise, "lekker" OS'et som en sil.

Det kan man enkelt observere ved å benytte en ekstern brannmur, som viser at maskinen er alt annet enn "stille", selv om man har en helt clean installasjon.

 

Man kan benytte 3.dje-partsverktøy til å deaktivere ytterligere en del av denne "security telemetry", men det er en katt og mus lek, fordi MS stadig innfører nye registry settings, i form av nye sikkerhetsoppdateringer.

 

 

Ja, dual-boot er noe ganske annet enn å kjøre noe i en VM, hastighetsmessig :-)

I bedriftssammenheng er distribusjon av personlige VM ferdig preppet med applikasjoner, i form av VMWare vSphere/Horizon/"name of the month" ganske utbredt, og der kommer ytelsesforskjellene ganske tydelig frem.

Tjah, i begynnelsen av Win10 sin livsperiode så var det slik at det var sirup. Men etterhvert som Win10 utviklet seg, og ikke minst VMware fikk tilpasset og optimalisert, så får man nå 18-25% bedre ytelse med Win10 optimalisert, sammenlignet med Win7 optimalisert.

Kilde:https://www.vmware.com/content/dam/digitalmarketing/vmware/en/pdf/techpaper/vmware-view-horizon-7-windows-10-optimize-virtual-desktop.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tjah, i begynnelsen av Win10 sin livsperiode så var det slik at det var sirup. Men etterhvert som Win10 utviklet seg, og ikke minst VMware fikk tilpasset og optimalisert, så får man nå 18-25% bedre ytelse med Win10 optimalisert, sammenlignet med Win7 optimalisert.

Kilde:https://www.vmware.com/content/dam/digitalmarketing/vmware/en/pdf/techpaper/vmware-view-horizon-7-windows-10-optimize-virtual-desktop.pdf

 

Takker for fint innspill, med interessant link :-)

 

Er enig i at situasjonen har bedret seg over tid, men min erfaring er at i praktisk bruk, lar ikke nødvendigvis rapportens konklusjon seg gjenskape.

 

Jeg skal ikke be deg rulle ut en fullskalaløsning med VMware Horizon for å verifisere, men har allikevel lyst til å utfordre deg på følgende, som et single user scenario:

 

- Kjør Windows 10 i bunn (host)

- Installer deretter VMware Workstation 15

- Installer til slutt to hoster med hhv Windows 7 og Windows 10 (1903)

 

Sammenlign opplevd hastighet i praktisk bruk av de to VM'ene.

Legg inn hva du føler av ekstra software på de to VM'ene, f.eks. WAMP eller Video security software.

 

Kom gjerne med tilbakemelding i denne tråden for opplevd hastighet, for jeg er spent på om du kommer frem til annen konklusjon enn den jeg har gjort.

 

PS ! Jeg er naturligvis klar over forskjellen på de forskjellige VMware produktene, hvorav førstnevnte kjører rett på jernet, men en del av den underliggende teknologien er den samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...