Gå til innhold

Politisk jubel for havvind-ja. Mindretall vil endre støttesystemet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres veldig bra ut dette, men hva som skjer hvis vindmøllene har lenger levetid enn oljeplattformene de skal forsyne med strøm. Snorre og Gullfaks er to modne oljefelt, som er langt forbi sine beste år. Hvorfor ikke heller bygge vindmøller i nærheten av et nyere oljefelt, for eksempel Sverdrup?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres veldig bra ut dette, men hva som skjer hvis vindmøllene har lenger levetid enn oljeplattformene de skal forsyne med strøm. Snorre og Gullfaks er to modne oljefelt, som er langt forbi sine beste år. Hvorfor ikke heller bygge vindmøller i nærheten av et nyere oljefelt, for eksempel Sverdrup?

Det er vedtatt at utsirahøyden inklusive johan sverdrup skal elektrifiseres med landstrøm. Dermed er det ikke noen grunn til å produsere svindyr strøm offshore for det området.

 

Jeg vet ikke hva Equinor ser for seg, men at Hywind Tampen skal ha levetid lengre enn 20 år tviler jeg sterkt på. Både snorre og gullfaks har nylig fått utvidet levetid, så de kan matche dette så lenge de ikke stenges ned før tiden pga andre forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hmm. Så plattformer må ha grønn energi for å produsere noe som fører til mer utslipp?

 

Beste beviset på at CO2 utslipp overhodet ikke er bekymringsverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm. Så plattformer må ha grønn energi for å produsere noe som fører til mer utslipp?

 

Beste beviset på at CO2 utslipp overhodet ikke er bekymringsverdig.

 

Logisk brist i denne koblingen. Det at folk (som du eller equinor) ikke bryr seg om klimaendringer betyr ikke at det ikke er et problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Høres veldig bra ut dette, men hva som skjer hvis vindmøllene har lenger levetid enn oljeplattformene de skal forsyne med strøm. Snorre og Gullfaks er to modne oljefelt, som er langt forbi sine beste år. Hvorfor ikke heller bygge vindmøller i nærheten av et nyere oljefelt, for eksempel Sverdrup?

Det er vedtatt at utsirahøyden inklusive johan sverdrup skal elektrifiseres med landstrøm. Dermed er det ikke noen grunn til å produsere svindyr strøm offshore for det området.

 

Jeg vet ikke hva Equinor ser for seg, men at Hywind Tampen skal ha levetid lengre enn 20 år tviler jeg sterkt på. Både snorre og gullfaks har nylig fått utvidet levetid, så de kan matche dette så lenge de ikke stenges ned før tiden pga andre forhold.

Gullfaks peaket i 1994, og produserer nå 8,7% av det den gjorde i toppåret.

https://www.norskpetroleum.no/fakta/felt/gullfaks/

 

Snorre peaket i 2003, og produserer 39% av det den gjorde da.

https://www.norskpetroleum.no/fakta/felt/snorre/

 

Gullfaks tror jeg har en langt kortere levetid enn Hywind Tampen.

 

Det er ventet at Gullfaks er økonomisk lønnsomt frem til mellom 2032, og planlagt levetid er frem til senest 2036.

https://sysla.no/offshore/torsdag-equinor-forlenger-gullfaks-c-levetiden-til-2036/

 

Prosjektstart Hywind Tampen er oppgitt her til 2021-2022, dvs kanskje ferdig 2023-2024?

Dvs stor sjanse for at Gullfaks legges ned etter bare ca 8 år etter Hywind Tampen er ferdigstilt.

 

Så lenge Snorre kan bruke all strømmen på egenhånd på en fornuftig måte, så er det kanskje greit, men synes fortsatt det er rart disse to gamle plattformene velges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gullfaks peaket i 1994, og produserer nå 8,7% av det den gjorde i toppåret.

https://www.norskpetroleum.no/fakta/felt/gullfaks/

 

Snorre peaket i 2003, og produserer 39% av det den gjorde da.

https://www.norskpetroleum.no/fakta/felt/snorre/

 

Gullfaks tror jeg har en langt kortere levetid enn Hywind Tampen.

 

Det er ventet at Gullfaks er økonomisk lønnsomt frem til mellom 2032, og planlagt levetid er frem til senest 2036.

https://sysla.no/offshore/torsdag-equinor-forlenger-gullfaks-c-levetiden-til-2036/

 

Prosjektstart Hywind Tampen er oppgitt her til 2021-2022, dvs kanskje ferdig 2023-2024?

Dvs stor sjanse for at Gullfaks legges ned etter bare ca 8 år etter Hywind Tampen er ferdigstilt.

 

Så lenge Snorre kan bruke all strømmen på egenhånd på en fornuftig måte, så er det kanskje greit, men synes fortsatt det er rart disse to gamle plattformene velges.

Som det står på sysla er det en forventning om at gullfaks kommer til å bli ytterligere forlenget, blant annet ved tilknytning av mindre felt i nærheten. At dette avhenger av at oljeproduksjon generelt fortsetter å være lønnsomt er jo greit nok, og jeg ser ingen grunn til å tvile på det.

 

Det kan hende det finnes andre områder det vil være like hensiktsmessig å koble på flytende vindkraft, men her regner jeg med at Equinor har gjort en vurdering. Johan Sverdrup er i alle fall ikke aktuelt, som nevnt.

 

Edit: Kan forresten nevnes at Hywind er forventet å lever bare 35% av strømbehovet, så da er det vel trygt å anta at vindparken ikke må taues inn selv om gullfaks skulle bli stengt ned før tiden.             

Endret av joakimb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Logisk brist i denne koblingen. Det at folk (som du eller equinor) ikke bryr seg om klimaendringer betyr ikke at det ikke er et problem.

Logisk brist i at du skriver klimaendringer, mens jeg skrev utslipp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

“– Dette er veldig viktig. At Enova gir penger til flytende havvind, vil drive fram innovasjoner, sier miljøpolitisk talsperson i Venstre, Ketil Kjenseth til TU.

– Det er utrolig bra, om vi nå kommer i gang med flytende havvind og at Equinor satser på det, sier Lars Haltbrekken i SV.“

 

Havvind er bra utviklet, er vel “flytende vindmøller” man kan prøve ut nu.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Det kan hende det finnes andre områder det vil være like hensiktsmessig å koble på flytende vindkraft, men her regner jeg med at Equinor har gjort en vurdering. Johan Sverdrup er i alle fall ikke aktuelt, som nevnt.

Om ikke annet kan sikkert fiskeflåten ta en ladestopp der etter nedleggelse av plattformene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om ikke annet kan sikkert fiskeflåten ta en ladestopp der etter nedleggelse av plattformene.

Fiskeflåten kan bruke knottgenerator.

 

Man bruker av knotten i lasterommet men’s man går til feltet, og kjører motoravgassene inn for å få lettrøykt fisk før det kjølest ned med absorbasjon fryseri drevet av samme avgassene.

 

(Tenke-) Tank der det er mulig, ikke kjøre det hit å dit for å blande det til bio (slippe veg og drivstoffavgift)

post-401853-0-77818900-1567011548_thumb.png

 

Vi driter i å holde flisen/veden/energien tørr

post-401853-0-68537900-1567012482_thumb.jpeg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...