Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk R2 vs. R1


Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på om noen kunne fortelle hvordan overgangen var fra R1 til R2? Er det veldig vanskelig å få 5 / 6 i R2? 

 

Evt. noen tips til hvordan jeg bør jobbe med faget? Noen nettsider, videoer jeg kan se underveis? Eller andre tips? Tar i mot alt, er veldig stressa for R2  :omg:.  Det blir nok det vanskeligste faget i år og jeg må ha 5 / 6 med tanke på videre studier. 

 

Takk for svar! :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del var R2 enklere enn R1, og jeg har uten unntak hørt folk si det samme. Skal du ha fysikk 2 tror jeg du vil oppleve det vanskeligere, med mindre du er veldig interessert eller har et spesielt anlegg for fysikk. Jeg vil absolutt råde deg til å ta R2 seriøst. Særlig om det er ingeniørstudier du sikter deg inn på, så er det langt viktigere å være stødig i R2 enn fy2. Etter min mening er R2 det viktigste faget man kan ta på vgs, ved siden av språk.

 

Et par gode råd:

 

- Prøv å forstå formler/metoder istedenfor å pugge dem. Prøv å utlede ting selv

- Hvis det er et tema du sliter med eller trenger mer input for å forstå, søk det opp på youtube. Det ligger massevis av videoer der både på norsk og engelsk. I mange tilfeller kan disse være til bedre hjelp enn faglærers undervisning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del var R2 enklere enn R1, og jeg har uten unntak hørt folk si det samme. Skal du ha fysikk 2 tror jeg du vil oppleve det vanskeligere, med mindre du er veldig interessert eller har et spesielt anlegg for fysikk. Jeg vil absolutt råde deg til å ta R2 seriøst. Særlig om det er ingeniørstudier du sikter deg inn på, så er det langt viktigere å være stødig i R2 enn fy2. Etter min mening er R2 det viktigste faget man kan ta på vgs, ved siden av språk.

 

Et par gode råd:

 

- Prøv å forstå formler/metoder istedenfor å pugge dem. Prøv å utlede ting selv

- Hvis det er et tema du sliter med eller trenger mer input for å forstå, søk det opp på youtube. Det ligger massevis av videoer der både på norsk og engelsk. I mange tilfeller kan disse være til bedre hjelp enn faglærers undervisning. 

 

Tusen takk for svar Marcus!

 

Jeg skal dessverre ikke ta fy2 selvom jeg elsket fysikk1, primært pga jeg trenger høyt snitt videre. Klar over at jeg må jobbe mye med R2, men det gikk ikke så veldig bra med R1 egentlig. Jeg var veldig trygg på de første kapitlene, men synes Geometri er ILLE og sannsynlighet var også vanskelig.. Heldigvis har vi ikke sannsynlighet i R2, men det er jo mye geometri i R2, stemmer ikke det? 

Jeg vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal bli flink med Geometri. Altså jeg er rett og slett dårlig til å se figurer og mønster I guess så jeg vet ikke hvordan jeg skal bli bedre heller. Ikke vil yt-vidoer hjelpe så mye her.. 

 

Men ja, tusen takk for rådene! Skal prøve mitt beste!

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar Marcus!

 

Jeg skal dessverre ikke ta fy2 selvom jeg elsket fysikk1, primært pga jeg trenger høyt snitt videre. Klar over at jeg må jobbe mye med R2, men det gikk ikke så veldig bra med R1 egentlig. Jeg var veldig trygg på de første kapitlene, men synes Geometri er ILLE og sannsynlighet var også vanskelig.. Heldigvis har vi ikke sannsynlighet i R2, men det er jo mye geometri i R2, stemmer ikke det? 

Jeg vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal bli flink med Geometri. Altså jeg er rett og slett dårlig til å se figurer og mønster I guess så jeg vet ikke hvordan jeg skal bli bedre heller. Ikke vil yt-vidoer hjelpe så mye her.. 

 

Men ja, tusen takk for rådene! Skal prøve mitt beste!

 

Da jeg tok R2 for en del år siden var det et kapittel som omhandlet romgeometri og ett eller to om vektorer. Så ja, noe geometri er det nok definitivt i dag også. Den største delen omhandlet temaer i  analyse, dvs trigonometri, rekketeori, derivasjon, integrasjon og differensiallikninger. Etter min mening den viktigste delen. Men vektorer er også viktig, dog vil man behandle dette noe annerledes på høyere utdanning enn på vgs. Derfor er det ikke helt krise om man ikke blir flink i dette, annet enn at du kan miste en femmer eller sekser på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar Marcus!

 

Jeg skal dessverre ikke ta fy2 selvom jeg elsket fysikk1, primært pga jeg trenger høyt snitt videre. Klar over at jeg må jobbe mye med R2, men det gikk ikke så veldig bra med R1 egentlig. Jeg var veldig trygg på de første kapitlene, men synes Geometri er ILLE og sannsynlighet var også vanskelig.. Heldigvis har vi ikke sannsynlighet i R2, men det er jo mye geometri i R2, stemmer ikke det?

Jeg vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal bli flink med Geometri. Altså jeg er rett og slett dårlig til å se figurer og mønster I guess så jeg vet ikke hvordan jeg skal bli bedre heller. Ikke vil yt-vidoer hjelpe så mye her..

 

Men ja, tusen takk for rådene! Skal prøve mitt beste!

Geometri i R2 går lite på å se mønster, og koker ned til enhetssirkelen og vektorregning om jeg husker rett.

 

I R2 vil du bli godt kjent med trigonometriske, eksponensielle, og logaritmiske funksjoner. Det blir mye algebra og derivasjon, en god dose grenser, og litt rekker. Faget er i stor grad forberedelse for kalkulus på universitet/høyskole.

 

For å bli flink i geometri må du, som i alt med matematikk, øve på oppgaver. Ikke la andre løse oppgaven for deg, da blir du aldri god.

 

Edit:

Generelt sett vil jeg anse fysikk 2 som enklere enn R2, men det baserer seg på at du gjorde det bra i R1/F1. Du vil veldig fort merke at du har hull i ferdighetene i R2 og F2, for det er ikke tid til å repetere stort.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg tok R2 for en del år siden var det et kapittel som omhandlet romgeometri og ett eller to om vektorer. Så ja, noe geometri er det nok definitivt i dag også. Den største delen omhandlet temaer i  analyse, dvs trigonometri, rekketeori, derivasjon, integrasjon og differensiallikninger. Etter min mening den viktigste delen. Men vektorer er også viktig, dog vil man behandle dette noe annerledes på høyere utdanning enn på vgs. Derfor er det ikke helt krise om man ikke blir flink i dette, annet enn at du kan miste en femmer eller sekser på det. 

 

Jaa, jeg skjønner. Det er akkurat det som er problemet akkurat nå, trener 5 eller 6 ;) Menmen jeg skal gjøre mitt beste og jobbe jevnt med faget, så går det forhåpentligvis greit. Jeg kan jo avsløre at jeg endte med en 4er i R1, er det da mulig å nå 5er/6er i R2 hvis jeg legger inn mye innsats, og jobber jevnt og trutt?

Lenke til kommentar

Geometri i R2 går lite på å se mønster, og koker ned til enhetssirkelen og vektorregning om jeg husker rett.

 

I R2 vil du bli godt kjent med trigonometriske, eksponensielle, og logaritmiske funksjoner. Det blir mye algebra og derivasjon, en god dose grenser, og litt rekker. Faget er i stor grad forberedelse for kalkulus på universitet/høyskole.

 

Ja det kan stemme, det ser sånn ut i boka.

 

 

For å bli flink i geometri må du, som i alt med matematikk, øve på oppgaver. Ikke la andre løse oppgaven for deg, da blir du aldri god.

 

Jeg prøver alltid først selv før jeg ber om hjelp, men i fjor så merket jeg i hvert fall at jeg kunne sitte lenge uten å få fatt på geometri oppgavene, så endte opp med å spørre. Forstod delvis da jeg ble forklart oppgavene, men klarte ikke å gjøre liknende oppgaver igjen, så jeg lærte basically ikkenoe ahah, menmen kan bli enda bedre på dette i år! Tusen takk for tipset!

 

 

Edit:

Generelt sett vil jeg anse fysikk 2 som enklere enn R2, men det baserer seg på at du gjorde det bra i R1/F1. Du vil veldig fort merke at du har hull i ferdighetene i R2 og F2, for det er ikke tid til å repetere stort.

 

Seriøst? Det var da rart. Jeg ville ta fysikk 2, men både fysikk læreren min og andre på skolen som hadde både fysikk2 og R2 i fjor mente at det ikke var lurt å ta fysikk2 uten å ta R2. Alle anbefalte derfor å ta R2, da de mente det var litt lettere enn fysikk2 men også mer relevant videre.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke at R2 er så mye lettere enn R1, men standarden for R-løpet settes i R1, så du er mer vant med at det blir mer teoretisk og abstrakt når R2 kommer.

 

Har hørt det fra tidligere elever som har hatt R1 og R2, men det kan jo godt stemme at de har bare tilegnet seg metoder de skulle bruke for å jobbe jevnt og godt med faget da de først kom til R2.

Lenke til kommentar

Jaa, jeg skjønner. Det er akkurat det som er problemet akkurat nå, trener 5 eller 6 ;) Menmen jeg skal gjøre mitt beste og jobbe jevnt med faget, så går det forhåpentligvis greit. Jeg kan jo avsløre at jeg endte med en 4er i R1, er det da mulig å nå 5er/6er i R2 hvis jeg legger inn mye innsats, og jobber jevnt og trutt?

Du er fortsatt langt unna nivået i matematikk der kun de med talent og hardt arbeid får det til, så hvis du jobber bra burde du få en god karakter.

 

Prøv å lese to-tre underkapitler fremover i boka, ikke nødvendigvis grundig, men så du vet hvor du skal. Utenom det er det stort sett øving, og noe pugging (som de eksakte verdiene for sinus og cosinus for 0, 30, 45, 60, og 90 grader)

Lenke til kommentar

Du er fortsatt langt unna nivået i matematikk der kun de med talent og hardt arbeid får det til, så hvis du jobber bra burde du få en god karakter.

 

Prøv å lese to-tre underkapitler fremover i boka, ikke nødvendigvis grundig, men så du vet hvor du skal. Utenom det er det stort sett øving, og noe pugging (som de eksakte verdiene for sinus og cosinus for 0, 30, 45, 60, og 90 grader)

 

Den er greit! Takk for tipset, setter pris på det! Skal jobbe hardt! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...