Gå til innhold

For sent å ta IT-utdanning?


SuperKmiks

Anbefalte innlegg

Jeg er 24 år og tar videregående fag for å kunne studere dataingeniør.

 

Hvis alt går som planlagt vil jeg være ferdig utdannet med ingeniørgrad når jeg er 28 år også gå ut i jobb og ta master senere (ca når jeg er 30 år), gjerne i samarbeid med arbeidsplassen. 

 

Etter å ha lest litt rundt omkring på forumet her så har jeg begynt å bli litt redd for aldersdiskriminering rundt IT-faget og spesielt programmering, som er det jeg ønsker å jobbe med. Jeg har teknisk sett programmert siden jeg var 13 og har en del ikke-kommersiell erfaring (hvorav noe kan dokumenteres på github) og ønsker å ta en dataingeniørgrad for å få formell kompetanse på det jeg allerede kan og spesialisere innenfor maskinlæring som krever mer mattekunnskaper en det jeg har i dag. 

Så spørsmålet mitt er om toget har gått for mulighetene mine til å ha en formell utdannelse innenfor programmering eller om det fortsatt er håp, og når toget eventuelt går?

Om noen har egen erfaring med å ta utdannelse så sent så setter jeg veldig stor pris på å høre hvordan det gikk med deg!

Mvh
Super

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring har ikke med programmering å gjøre - men jeg har tatt utdannelse sent.

 

Jeg er flerfaglig håndverker av yrke, men tok en fagskolegrad innen CAD nå som jeg nærmer meg 40.

Jeg ble også fortalt at alderen min kom til å telle mot meg.

Jeg har også hatt dette som hobby over en tid så jeg er over gjennomsnittet interessert i faget - i tillegg til at jeg selvfølgelig har jobbet mye med sluttproduktet under produksjon og montasje.

 

Jeg har nå brukt et halvt år på å iherdig jage jobber og har bare sluppet til i et fåtall intervjuer. For noen måneder siden ble jeg oppringt av en bedrift hvor jeg hadde vært på intervju og de ønket å vite om jeg var interessert i å jobbe hos dem i praksis via nav (AKA arbeidstrening), noe jeg selvfølgelig var skeptisk til men all erfaring er god erfaring og alt er bedre enn å ikke gjøre noe så jeg takket ja.

 

Nå har jeg jobbet her et par måneder og i forrige uke ble jeg kontaktet av en bedrift og invitert til intervju. Dette resulterte i en samtale med nåværende sjef og jeg skal få et tilbud om fast ansettelse imorgen i tillegg til evt tilbud jeg forventer kommer fra den andre bedriften.

 

Altså er det ikke håpløst.

Men vi som er litt trege med å ta en utdannelse må nok imponere mer. Det forventes mer av en godt voksen mann enn en unggutt, selv om min erfaring selvfølgelig ikke er direkte sammenlignbar med din og ditt fag.

 

Lykke til og stå på!

Det er viktig å få jobbe med noe du liker så uansett hva det er så er det verdt et forsøk!

Det er tøft å få den første jobben, men når du først får muligheten til å vise seg frem og hva du er god for så løsner det nok!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...