Gå til innhold

Sporveksel-feil ga togkollisjon på Flåmsbana


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Burde ikke være mulig i en verden der vi har milliarder av transistorer i en liten brikke. Da burde 0 og 1 på ett sporveksel være umulig å rote til.

Skrevet

Burde ikke være mulig i en verden der vi har milliarder av transistorer i en liten brikke. Da burde 0 og 1 på ett sporveksel være umulig å rote til.

 

Wow... Du har mye å lære om den virkelige verden...

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Dette er rett og slett en menneskelig svikt, da denne sporvekselen skal bevoktes av togekspeditør.

Endret av After8
Skrevet

Dette er rett og slett en menneskelig svikt, da dette er en sporveksel som skal bevoktes av togekspeditør.

DING DING DING! Fjern mennesket.
  • Liker 1
Gjest Slettet-t8fn5F
Skrevet (endret)

Dette er rett og slett en menneskelig svikt, da denne sporvekselen skal bevoktes av togekspeditør.

Det er vel ingen som har en slik jobb lengre. De få manuelle sporvekslerne i Norge betjenes av folk som kommer med toget.

Togene kjøre ved bruk av ATC.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Automatic_Train_Control

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Skrevet

Det er vel ingen som har en slik jobb lengre. De få manuelle sporvekslerne i Norge betjenes av folk som kommer med toget.

Togene kjøre ved bruk av ATC.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Automatic_Train_Control

 

Det stemmer ikke helt. Berekvam stasjon er en stasjon som fortsatt betjenes av togekspeditør. Sporvekslerne betjenes altså ikke av folk som kommer med toget. Her skal også togekspeditør bevokte sporveksel, om jeg ikke tar helt feil. 

  • Liker 1
Gjest Slettet-t8fn5F
Skrevet (endret)

tomt

Endret av Slettet-t8fn5F
Skrevet

 

Dette er rett og slett en menneskelig svikt, da dette er en sporveksel som skal bevoktes av togekspeditør.

DING DING DING! Fjern mennesket.

Da må det bygges sikringsanlegg og fjernstyring. Det koster x antall millioner som noen må betale. På den strekningen er det planlagt innført ERTMS om 4 år, så før det skjer det neppe noe som helst.

Skrevet

 

Dette er rett og slett en menneskelig svikt, da denne sporvekselen skal bevoktes av togekspeditør.

Det er vel ingen som har en slik jobb lengre. De få manuelle sporvekslerne i Norge betjenes av folk som kommer med toget.

Togene kjøre ved bruk av ATC.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Automatic_Train_Control

Alle stasjonene fra Mosjøen til Bodø, med unntak av 2-3 betjenes sporvekslene av togekspeditører. Samme gjelder på alle stasjoner mellom Roa og Gjøvik (inkl Gjøvik), mellom Røros og Støren, samt mellom Dombås og Åndalsnes. I tillegg da til Berekvam og Flåm.

 

På flere andre stasjoner betjenes også sporvekslene av togekspeditører også, men da via stasjones sikringsanlegg. Disse inkluderer Drammen, Trondheim, Bergen, Ski og Hamar

  • Liker 1
Gjest Slettet-t8fn5F
Skrevet

Det stemmer ikke helt. Berekvam stasjon er en stasjon som fortsatt betjenes av togekspeditør. Sporvekslerne betjenes altså ikke av folk som kommer med toget. Her skal også togekspeditør bevokte sporveksel, om jeg ikke tar helt feil. 

 

 

Alle stasjonene fra Mosjøen til Bodø, med unntak av 2-3 betjenes sporvekslene av togekspeditører. Samme gjelder på alle stasjoner mellom Roa og Gjøvik (inkl Gjøvik), mellom Røros og Støren, samt mellom Dombås og Åndalsnes. I tillegg da til Berekvam og Flåm.

 

På flere andre stasjoner betjenes også sporvekslene av togekspeditører også, men da via stasjones sikringsanlegg. Disse inkluderer Drammen, Trondheim, Bergen, Ski og Hamar

 

Da er jo Wikipedia feil.

Skrevet

 

Det stemmer ikke helt. Berekvam stasjon er en stasjon som fortsatt betjenes av togekspeditør. Sporvekslerne betjenes altså ikke av folk som kommer med toget. Her skal også togekspeditør bevokte sporveksel, om jeg ikke tar helt feil. 

 

 

Alle stasjonene fra Mosjøen til Bodø, med unntak av 2-3 betjenes sporvekslene av togekspeditører. Samme gjelder på alle stasjoner mellom Roa og Gjøvik (inkl Gjøvik), mellom Røros og Støren, samt mellom Dombås og Åndalsnes. I tillegg da til Berekvam og Flåm.

 

På flere andre stasjoner betjenes også sporvekslene av togekspeditører også, men da via stasjones sikringsanlegg. Disse inkluderer Drammen, Trondheim, Bergen, Ski og Hamar

 

Da er jo Wikipedia feil.

Wikipedia er ett ganske nyttig verktøy og man kan få vite masse der men det betyr ikke at absolutt alt er korrekt i artilklene der. Hvis man leter opp Fakta der bør man ta det med en klype salt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...