Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] svart skjerm og tastatur etter bios updatering


Anbefalte innlegg

nettopp bygget pc. leste (husker ikke hvor, men en pc tutorial) at bios burde oppdateres, så jeg gjorde det. den gikk til 100% og jeg klikket 'ok' og ventet på at systemet skulle restarte. maskinen startet opp, alle vifter går, men skjermen er svart - 'no signal', og tastaturet lyser ikke.

 

ved første boot så kom jeg inn i bios uten problemer og jeg kunne registrere at ram, cpu og disker var riktig.

 

sitter nå med en følelse at man kanskje ikke skal oppdatere bios? men gjort er gjort... hva gjør jeg nå? har jeg ødelagt hovedkortet?

 

hjelp? :hm:

Endret av fortborte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

boot fra win cd , har ikke greie på bios og sånn

men tror alt er i oprativsystemet

det gikk heller dårlig. har bare en ekstern optisk disk. kanskje den leser for sakte? forstår egentlig heller ikke hvordan maskinen kan boote windows fra en dvd når bios ikke fungerer, men så er jeg litt grønn :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"universal bios" finnes ikke.

Windows er også tull å om den ikke booter, pc`n må boote før du kan tenke på windows.

"har ikke greie på bios og sånn" er vel det eneste fornuftige og riktige i innleggene der ;)

 

 

Sjekk manualen for hovedkortet, mulig det er en måte å flashe tilbake bios til standard eller flashe bios på en annen måte enn den vanlige. Slikt står gjerne enten i manualen du fikk med evt. på nett om du googler litt.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

... alle vifter går, men skjermen er svart - 'no signal', og tastaturet lyser ikke.

Noe er åpenbart feil, og dersom feilen kom etter oppgradering av bios, så er det trolig der feilen ligger, selv om det ikke er sikkert.

 

Hva slags hovedkort har du? Noen hovedkort har mulighet til å flashe bios direkte fra USB eller lignende, eller har dobbel bios, slik at du kan drite deg ut, men fremdeles redde deg inn igjen.

 

sitter nå med en følelse at man kanskje ikke skal oppdatere bios? men gjort er gjort... hva gjør jeg nå? har jeg ødelagt hovedkortet?

Dersom det er bios som er problemet, og det ikke finnes noen måte å flashe ny bios, så har du ødelagt hovedkortet.

 

Det står som regel store advarsler angående oppdateringer av bios i de fleste manualer for hovedkort, i og med at man kan ende opp med en murstein dersom man ikke aner hva man driver med.

 

 

boot fra win cd , har ikke greie på bios og sånn

men tror alt er i oprativsystemet

 

Nei, bios ligger på hovedkortet, dersom maskinen har feil i bios, så hjelper det ikke med operativsystem som virker, den kommer aldri så langt uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

ja det kan tenkes , siden "dell" eksempel har sin meny med eksempel speedstep on off

og annen iformasjon som er laget unikt for deres computere, -men det har du sikkert tenk 

 

så da får "sir fortborte" kjøpe ett nytt hovedkort, de koster 1ooo / 2ooo kr 

jeg ville valgt ett kort kompatibelt med eldre "nm" chip så ting ikke blir så dyrt

 

takk olaf

 

:)  :)

Lenke til kommentar

Hva slags hovedkort har du? Noen hovedkort har mulighet til å flashe bios direkte fra USB eller lignende, eller har dobbel bios, slik at du kan drite deg ut, men fremdeles redde deg inn igjen.

 

det er et asus x370-pro.

 

leser manualen nå og googler også litt. leste noe om å resette cmos? kan det lønne seg? holder det da bare å ta ut og sette tilbake batteriet? noen steder nevner også å kortslutte noe

 

manualen nevner forresten at den har en 'auto recovery tool' som ligger på installasjons-dvden, men jeg prøvde den uten hell. prøver usb hvis jeg kan finne en ledig stick

 

føler meg passe idiotisk som gjorde dette, men det er forunderlig nok en liten trøst i å innse hvor dum jeg har vært og at jeg faktisk fortjente at det gikk som det gikk.

 

setter pris på hjelpen så langt

Lenke til kommentar

etter både å ha prøvd bios fra usb og å resette cmos er det fortsatt null respons. nytt hovedkort er bestilt.

 

takk for alle innspill :thumbup:

Kan evt prøve å ta det på garanti/reklamasjon, potensiellt en feil på hovedkortet som har gjort at det ikke har tålt en bios-oppgradering og dermed heller ikke fungerer via recovery.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med det som er av kaos rundt BIOS oppdatering for 3000-serien til AMD for tiden så er det nok tryggest å holde seg på en versjon som fungerer til alt av beta versjoner er ferdig utprøvd.

 

Spesielt på såpass gamle kort som X370.

 

Hvilken CPU og hvor mange minnebrikker står på det kortet?

Lenke til kommentar

etter både å ha prøvd bios fra usb og å resette cmos er det fortsatt null respons. nytt hovedkort er bestilt.

Kortet har Asus CrashFree i følge manualen, jeg er ikke helt kjent med det systemet, men det skal altså gå å oppdatere bios direkte fra USB eller DVD dersom bios blir korrupt og ikke virker.

 

Asus har hatt litt ymse systemer, Flashback, CrashFree og hva de ikke heter, men ofte må USB-pinnen formateres til FAT32, og bios filene må gies rette navn i forhold til kortet, osv. så det er litt komplisert.

 

Det ligger en fil på Asus sine nettsider for ditt hovedkort, som heter "BRenamer", som gir bios-filen rette navnet for å installeres med CrashFree, du kan trolig benytte det.

 

Har også vært med på at ting forstyrrer denne prosessen, og på Asus Flashback måtte man ofte fjerne skjermkort og annet før Asus sine automatiske systemer funket, men på Asus CrashFree så booter den til EZ, så der er man avhengig av tastatur og skjerm osv.

 

Kjenner du ingen som har litt mer erfaring med dette? Flashing av brikker, uansett om det er bios på et hovedkort eller annet, er forbundet med en viss risiko for episke feil dersom man roter det til.

 

Eventuelt lever det tilbake på garantien dersom det ikke er lenge siden du kjøpte det.

Lenke til kommentar

Hvilken CPU og hvor mange minnebrikker står på det kortet?

 

det er en ryzen 7 1800x og det står 2x8gb brikker i

 

Det ligger en fil på Asus sine nettsider for ditt hovedkort, som heter "BRenamer", som gir bios-filen rette navnet for å installeres med CrashFree, du kan trolig benytte det.

 

(...)

 

Kjenner du ingen som har litt mer erfaring med dette? Flashing av brikker, uansett om det er bios på et hovedkort eller annet, er forbundet med en viss risiko for episke feil dersom man roter det til.

 

godt tips om den filen, takk. prøvde igjen etter å ha hentet den, men fremdeles ingen reaksjon. trenger kanskje en heksedoktor på dette tidspunktet skal det bli noe liv i kortet nå :grin:

 

nei, jeg kjenner dessverre ingen som kunne ha hjulpet meg med dette, hvilket er hvorfor jeg gjorde det alene og det gikk som det gikk. skal ikke gjøre det igjen, for å si det sånn lol.

 

gjort er gjort og spist er spist. om ikke annet så har jeg hvertfall lært noe :laugh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...