Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tolkning av tidsbestemt leieavtale


Gaea

Anbefalte innlegg

"Har du en tidsbestemt leieavtale bør du derimot være obs. For dersom huseieren ikke sender deg en skriftlig oppsigelse innen tre måneder etter at den tidsbestemte perioden er over, vil leieavtalen gå over til å bli en tidsubestemt leieavtale. Da må huseier ha en saklig grunn til å si opp leieavtalen, mens du kan si opp leieavtalen med ordinær oppsigelsestid."

 

Kilde: https://www.dinside.no/bolig/nar-kan-jeg-si-opp-leieforholdet/62002577

 

Ordinær oppgiselsestid for leietaker, vil det da når den tidsbestemte avtalen går ut, eller standard oppsigelstid som er 3 mnd? (da forutsatt at utleier IKKE har sagt en opp innen de 3 mnd etter den tidsbestemte perioden er over) 

 

 

Jeg mener å ha lest at det ikke er tillat med kombinasjon mellom tidsbestemt og tidsubestemt avtale? Kan man f.eks. da gi beskjed om at man flytter ut den datoen som den tidsbestemte leieavtalen står til? (Forutsetning utleier har ikke sagt en opp) 

 

Tror jeg skal få ordnet en avtale med utleier, men greit å  vite hva jeg skrive i delen: (...) med virkning fra når __ når jeg sender oppsigelse. Det er jo en vesentlig forskjell mellom en dato i august og en dato i slutten av året. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret på det du spør om finnes i kap 9 i Husleieloven. Sitatet er det samme som står i husll §9-2, tredje avsnitt.

 

For hvilken oppsigelsesfrist som gjelder, se husll §9-6, det kommer an på hva du leier. 

 

Man velger enten en tidsbestemt eller en tidsubestemt leieavtale. 

 

En tidsbestemt avtale er en avtale hvor leieperioden sin varighet er bestemt. Feks fra 01.01.2019 - 31.12.2019. 

Lenke til kommentar

Dette må vell være ein feil frå journalisten hos dinside.no?

 

Ei tidsbestemt leigeavtale betyr jo det at leigeavtalen opphører utan oppsigelse ved den avtalte datoen. 

Frå husleigelova § 9-2, tredje ledd:

 

 

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

 

Altså, dersom leigetakaren ikkje flyttar ut likevel, og dersom utleigaren stilletiande samtykker til at leigetakaren kan fortsette å bu der ved å ikkje gi beskjed til leigetakaren innan tre månedar om å flytte ut, så fortsetter leigeforholdet som eit muntleg leigeavtale utan leigekontrakt. Det betyr igjen at det er standardvilkåra i husleigelova som gjeld, inkludert standardvilkåra om tidsubestemt leigeavtale og tre månedars oppsigelsestid.

 

 

Utleigaren må sende skriftleg oppfordring om å flytte ut innan tre månedar etter at leigeavtalen er utløpt, men det er ikkje nødvendig å sende ein oppsigelse. Ein oppsigelse frå utleigar skal være skriftleg, begrunna og den skal opplyse om retten og fristen for å protestere på oppsigelsen, samt opplyse om at utleiger kan kreve tvangsfravikelse dersom leigetakren flyttar ut.

 

Den skriftlege oppfordringa om å flytte ut er langt mindre omfattande og har ikkje formkrav anna enn at den skal være skriftleg.

Lenke til kommentar

Så det betyr altså at jeg kan flytte ut til den tidsbestemte datoen? Det er kun snakk om et par uker, men jeg kan altså flytte ut (gir beskjed om at jeg skal flytte ut da)?

 

Ja utgangspunktet i ei tidsbestemt leigeavtale er at du berre får bu i bustaden fram til den avtalte datoen. Etter denne datoen skal huseigaren sjølv kunne rå over husrommet.

 

 

Så er det eit unntak når leigetakaren ikkje flyttar ut som avtalt, men utan at utleigaren protesterer og ber leigetakaren flytte ut i henhold til avtalen.

Dersom utleigaren forheld seg passiv og i tre månedar fortsetter å kreve inn husleige som normalt, så seier husleigelova at ein skal ansjå leigeforholdet som ein muntleg leigeavtale etter husleigelova sine standardbetingelsar.

Dette fordi huseigaren ikkje skal kunne vise til den opprinnelege tidsbestemte leigeavtalen for å kaste ut leigetakaren på dagen, kanskje fleire år seinare. Då er lova klar på at leigetakaren har rett på ei begrunna oppseiing med forsvarleg forvarsel på minst tre månedar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utleieren min har ikke sagt meg opp, men jeg har et ønske om det. tenkte kanskje det var enklest for alle 3 parter om jeg flytta ut til nå når det er flere å velge mellom for min nåværende huseier og selvfølgelig for min ny huseier som jo får meg til å leie så raskt som mulig. Og for meg, fordi jeg vil flytte herfra, og helst ikke vente 3 mnd siden jeg jo har funnet en ganske bra bolig

Lenke til kommentar

Utleiger treng ikkje å seie deg opp. Ei tidsbestemt leigeavtale løper ut ved fristen automatisk, og kan ikkje seiast opp tidlegare med mindre det er avtalt at avtalen kan seiast opp og eventuelt kva vilkår som må være oppfylt for å kunne seie opp avtalen før.

 

Dersom du får tak i ein ny leigetakar så vil denne leigaren i utgangspunktet tre inn i avtalen på like vilkår, altså at den nye leigetakaren tek over dine forpliktelsar fram til avtalen utløpet, og må då eventuelt inngå ny leigeavtale med huseigaren.

 

Større endringar i ein tidsbestemt leigeavtale som ikkje er avtalt på forhand krever at begge partar er enige i å endre eller annullere avtalen, ein part kan ikkje gjere slike endringar utan at begge partar er enige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...