Gå til innhold

[Løst] Windows 10 oppdatering med for lite plass


Anbefalte innlegg

Har en knøtte PC som kun har 32GB, plass, og ikke nok ledig til å få startet oppdateringen.

 

Når jeg kjører oppdateringsassistenten, så får jeg 2 valg. 1 frigjøre mer plass på C:, som ikke vil funke), og 2, sette inn en ekstra minne på minimum 11 GB.

 

Valg 1 får jeg trykket på, mens valg 2 får jeg ikke gjort noe med. Har plugget inn en tom USB minnepenn på 32GB. Noen som vet hvorfor det ikke funker?

 

 

 

 

Jeg skal ha mulighet til å frigjøre akkurat nok plass på C:, men versjon 1803 ligger i Windows update, og sperrer, siden den har startet å laste ned den, men stopper pga ikke nok plass, men finner ikke hvordan jeg kan slette dette igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo først forsøke disk cleanup (cleanmgr.exe)

Her har du også et valg som heter "clean up system files". Softwaren jobber litt, og du får frem valg om "windows update cleanup".

 

Kanskje dette er nok til å frigi den plassen du trenger.

 

Vedr å bruke en flashdrive til å spe på med lagringskapasitet for windowsoppdateringer kan du forsøke dette

https://www.windowscentral.com/how-install-any-major-update-windows-10-low-storage-devices

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Sett i en minnepenn.

Lag en VHD fil der via Disk Mangement.
Koble denne VHD filen til systemet og da har du en ekstra disk.

 

Da kan du flytte midlertidig lagringsplass dit.

Lenke til kommentar

Sett i en minnepenn.

Lag en VHD fil der via Disk Mangement.

Koble denne VHD filen til systemet og da har du en ekstra disk.

 

Da kan du flytte midlertidig lagringsplass dit.

 

Har ikke tenkt å utvide plassen permanent, har ikke bruk for det.

 

Har 2 slike maskiner, og oppdatering av den andre funker nå uten problemer.

Lenke til kommentar

Du kan jo først forsøke disk cleanup (cleanmgr.exe)

Her har du også et valg som heter "clean up system files". Softwaren jobber litt, og du får frem valg om "windows update cleanup".

 

Kanskje dette er nok til å frigi den plassen du trenger.

 

Vedr å bruke en flashdrive til å spe på med lagringskapasitet for windowsoppdateringer kan du forsøke dette

https://www.windowscentral.com/how-install-any-major-update-windows-10-low-storage-devices

 

Disk opprydding har den kjørt selv, hjalp ikke mot oppdateringen som ikke vil oppdatere seg som ligger der og tar opp plass

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Disk opprydding har den kjørt selv, hjalp ikke mot oppdateringen som ikke vil oppdatere seg som ligger der og tar opp plass

 

Nei vel? Den ville ikke rydde i pågående oppdatering kanskje.

Har du forsøkt å kjøre disk cleanup fra safemode? Du må velge "clean up system files" for å få opp valget om å fjerne win-oppdateringer altså. På laptopen jeg sitter på nå kan jeg fjerne over 6 GB ved å velge dette.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har ikke tenkt å utvide plassen permanent, har ikke bruk for det.

 

Har 2 slike maskiner, og oppdatering av den andre funker nå uten problemer.

Derfor en minnepenn, så kan du forandre tilbake til standard plass for temp filer, når du er ferdig å oppdatere.

Du kan jo slå av muligheten for dvale og da sletter hibernate filen samt gjøre virtuelt minne om til fast 200 MB.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Windows.old er borte for lenge siden.

 

Fant en måte å få slettet oppdateringer som lå for nedlasting, siden 1803 lå i Windows Update og ikke fikk oppdatert seg pga plass.

Når jeg fikk slettet dette så hadde jeg 8,33 GB ledig plass, og fikk kjørt inn 1903 oppdateringen via Oppdaterings assistenten med hjelp av minnepenn.

 

Da fikk jeg endelig oppdatert begge maskinene, og man slipper å trykke vekk en haug oppdateings mas hver gang man starter maskinen.

Så blir det bare å finne en løsning for å hindre oppdateringene fra å installeres seg så slipper vi det i fremtiden. Bruker kun IE på dem for å starte ekstern desktop.

 

 

Takk for hjelpen.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Til info, så er det "mye" å hente ved å redusere pagefile.sys og deaktivere dvalemodus. Om maskinen hadde 8GB RAM ved installasjon av Windows, så kan begge disse systemene bruke 8GB hver.

 

Redusere pagefile.sys:

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-performance/how-to-shrink-page-file-drive/7a7405a7-39d2-4fca-aa68-990106586d58

 

Slå av/på dvalemodus:

https://support.microsoft.com/en-us/help/920730/how-to-disable-and-re-enable-hibernation-on-a-computer-that-is-running
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...