Gå til innhold

Ved hvilken temp. blir en cpu ødelagt?


EDB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CPU-ene blir som oftest ustabile LENGE før de blir fysisk skada. Skal man svi dem så må man som regel gjøre noe drastisk, som å glemme å montere kjøleribbe eller noe.

 

Derimot så kan levetiden synke en del hvis den er veldig varm.

 

Mener å huske at det stod et sted at de fleste CPU'er blir fysisk skada ved rett over 120C eller noe, men er ikke helt sikker.

 

Kan jo nevne at min ligger på mellom 48C og 77.5C (idle - max). Har enda ikke merka tegn til skade eller ustabilitet. Hatt den slik helt siden begynnelsen av sommeren.

Lenke til kommentar
Mener du max eller min temp?

Min temp..? tror nok han mener maks temp :p Maks temp blir vel noe sånn 70 grader, men det kan vere ganske lurt å holde seg under 60

jeg har hatt min athlon t-bid 1.4ghz opp i 90grader.. å den funker fortsatt :yes:

 

så tror nok det er langt over 70grader..

 

det absolutte max kan vell være avhenging fra cpu til cpu? :w00t:

 

ville tro at p4 cpuene tåler mindre varme enn xp og t-bird? :yes:

Endret av manpower
Lenke til kommentar

Minimum temp'en er ganske lav.

Vapochill f.eks får temp. ned til ca. -30 grader, så min. tempen er lavere enn det.

 

AMD athlon 2400+ tåler nok mer enn 85 grader.

HVIS du får den opp i 85 grader uten høy overklokking, har du ikke montert kjøleribbe ordentlig eller så har du ikke goop på ELLER så streiker cpu vifta di osv.

Lenke til kommentar
Marti: Trur ikkje der fins noken minimum temp. Et stoff leder strøm bedre jo kaldere det blir (er det ikkje slik?), og da er det "optimalt" ved det absolutte nullpunkt, -273C (elns).

 

Jeg mener å ha lest et sted at det er en minimum temp på hver cpu, akkurat som det er en max temp. Jeg tror nok ikke en cpu tåler "det absolutte nullpunkt". Jeg mener og ha lest dette men er ikke sikker.

Noen som kan bekrefte noe her?

 

God Jul Alle Sammen! :xmas:

Lenke til kommentar

absolutt nullpunkt er vel 273??

 

ting leder strøm hvor kaldere de blir...nesten.....for optimal ledelse er -50 celcius best. for under dette beveger elektronene seg tregere oxo. derfor kaldes noe "superledere" det er ledinger med ca -50 grader. det er nærsmest ingen motstand i den lenger....men strøm er jo bare elektroner i bevegelse, så ved det absolutte nullpunkt kan det vel teoretisk ikke gå strøm? eller er det omvendt? da mener jeg at der det går strøm kan det ikke bli 273 minusgrader. det blir som en råke i isen på et tjern det....isen er null grader eller mindre, men vannet du ser i råken er mer enn null. for under null er det jo is.(så lenge ikke store trykkforskjeller er inne i bildet.) det jeg mener er at så lenge det er strøm inne i bildet, vil ikke ledningen fryse helt ned. tenk deg strømmen som en pinne i råken på tjernet. beveg pinnen, og vannet fryser ikke. ergo, så lenge det er strøm, vil den holde ledningen over nullpunktet, riktig?

 

Tom's Hardware prøvde engang å fjerne kjøleribber og vifte fra forskjellige cpu'er mens de var i full load i Q3. den beste pentiumen)husker ikke modeller) lagget bare noe sykt tilslutt, og endte på 71 grader tror jeg. og 10-20 i fps da :-P

mens den dårligste(les: varmeste) AMD'n kom med en gang op i 300 grader, og hele drit.ten bare bynte å ryke vilt. klart, det er jo ingen hemmelighet at AMD er endel varmere enn intel uten kjøling, men det e ren stoor forskjell mellom 70 og 300.....

 

tror denne filmsnutten blei laga på TG 02 eller noe slikt. sikkert flere som har sett den og husker kanskje mer detaljert

Lenke til kommentar
absolutt nullpunkt er vel 273??

 

ting leder strøm hvor kaldere de blir...nesten.....for optimal ledelse er -50 celcius best. for under dette beveger elektronene seg tregere oxo. derfor kaldes noe "superledere" det er ledinger med ca -50 grader. det er nærsmest ingen motstand i den lenger....men strøm er jo bare elektroner i bevegelse, så ved det absolutte nullpunkt kan det vel teoretisk ikke gå strøm? eller er det omvendt? da mener jeg at der det går strøm kan det ikke bli 273 minusgrader. det blir som en råke i isen på et tjern det....isen er null grader eller mindre, men vannet du ser i råken er mer enn null. for under null er det jo is.(så lenge ikke store trykkforskjeller er inne i bildet.) det jeg mener er at så lenge det er strøm inne i bildet, vil ikke ledningen fryse helt ned. tenk deg strømmen som en pinne i råken på tjernet. beveg pinnen, og vannet fryser ikke. ergo, så lenge det er strøm, vil den holde ledningen over nullpunktet, riktig?

 

Tom's Hardware prøvde engang å fjerne kjøleribber og vifte fra forskjellige cpu'er mens de var i full load i Q3. den beste pentiumen)husker ikke modeller) lagget bare noe sykt tilslutt, og endte på 71 grader tror jeg. og 10-20 i fps da :-P

mens den dårligste(les: varmeste) AMD'n kom med en gang op i 300 grader, og hele drit.ten bare bynte å ryke vilt. klart, det er jo ingen hemmelighet at AMD er endel varmere enn intel uten kjøling, men det e ren stoor forskjell mellom 70 og 300.....

 

tror denne filmsnutten blei laga på TG 02 eller noe slikt. sikkert flere som har sett den og husker kanskje mer detaljert

JEG tror at det bare er piss. Jeg tror at alle metaller blir perfekte ledere ved det absolutte nullpunkt (0K).

 

Anngående temperaturer på Intel og AMD; er ikke Intel i ferd med å få prosessorer som produserer mer varme enn AMD sin Hammer serie?

Lenke til kommentar
ting leder strøm hvor kaldere de blir...nesten.....for optimal ledelse er -50 celcius best.

Jeg leste for en stund siden om noen som hadde kjølt ned cpu`en med en metallblokk med flytende nitrogen i. Det er lang lavere temperatur enn -50, og de hadde vel brukt -50 grader om det hadde vært best.(CPUen tåler de minusgradene du klarer å få frem vertfall) Jeg prøvde å finne artikkelen, uten hell :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...