Gå til innhold

Trafikken til den anonym søkemotoren har eksplodert det siste året


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har bruk DuckDuckGo en stund på iOS-enhetene mine. Den gir ikke så gode treff som Google på norske sider, men det er sjelden jeg må bytte til Google. Da skal det være smale ting jeg søker på. Regner med at jo flere som bruker den, jo bedre blir den.

Lenke til kommentar

Google "tilpasser" søkeresultat etter hva man har søkt etter tidligere.

Det betyr at hvis man en periode f.eks. har søkt etter konspirasjonsteorier, vil man oftere få opp konspirasjonsteorier mens sannheten nedprioriteres. Dette er farlig fordi det virker fordummende på folk, og spesielt på dem som kun tror på ting de selv liker og mener alt annet er "fake news."

Folk flest bør av den grunn (+ dem som er nevnt i artikkelen) sky Google.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har bruk DuckDuckGo en stund på iOS-enhetene mine. Den gir ikke så gode treff som Google på norske sider, men det er sjelden jeg må bytte til Google. Da skal det være smale ting jeg søker på. Regner med at jo flere som bruker den, jo bedre blir den.

Velger du Norge som preferanse i søket, er den noe bedre. Men da forsvinner vel en del av hensikten med DDG.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Google "tilpasser" søkeresultat etter hva man har søkt etter tidligere.

Det betyr at hvis man en periode f.eks. har søkt etter konspirasjonsteorier, vil man oftere få opp konspirasjonsteorier mens sannheten nedprioriteres. Dette er farlig fordi det virker fordummende på folk, og spesielt på dem som kun tror på ting de selv liker og mener alt annet er "fake news."

Folk flest bør av den grunn (+ dem som er nevnt i artikkelen) sky Google.

Og dette kan du dokumentere eller er det bare noe du antar? Google sine algoritmer er vel å anse som strengt hemmelige.

Lenke til kommentar

Google "tilpasser" søkeresultat etter hva man har søkt etter tidligere.

Det betyr at hvis man en periode f.eks. har søkt etter konspirasjonsteorier, vil man oftere få opp konspirasjonsteorier mens sannheten nedprioriteres. Dette er farlig fordi det virker fordummende på folk, og spesielt på dem som kun tror på ting de selv liker og mener alt annet er "fake news."

Folk flest bør av den grunn (+ dem som er nevnt i artikkelen) sky Google.

Er vel heller motsatt, det som ikke er akseptert som politisk korrekt blir nedprioritert på søkerresultater.

 

Søker du på foreksempel "sheffield" skal du lete lenge før du finner saker som omhandler grooming med over 1000 jenter involvert.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Er ikke DockDuckGo eid av Google?

 

Nei, men DDG kjøpte domenet duck .com av Google, og er inkludert i listen over søkemotorer i Chrome, men de har inget samarbeid utover det.

 

Union Square er dog en stor investor i DDG, dette er samme selskap som også eier deler av Kickstarter, Etsy, Twitter, Coinbase, Foursquare med flere, men de har heller ingen direkte tilknytning til Google.

 

DDG er dog ikke en "ekte" søkemotor, de indekserer ikke hele nettet slik Google gjør, men benytter i stor grad andre søkemotorer og nettsider for å finne resultatene, som har gjort at DDG har et samarbeid med blant annet Wikipedia, Yandex, Bing, Yahoo og andre, men ikke Google.

Lenke til kommentar

Og dette kan du dokumentere eller er det bare noe du antar? Google sine algoritmer er vel å anse som strengt hemmelige.

Om jeg kan dokumentere det?

Hadde jeg undertegnet med Donald Trump ville du overhodet ikke stilt spørsmålet!

Gå inn på TED.com, søk opp Google algorithm og se gjennom noen av videoene der.

Det som er hemmelig er  koden som Google bruker. Resultatet ser man med øynene når du søker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Om jeg kan dokumentere det?

Hadde jeg undertegnet med Donald Trump ville du overhodet ikke stilt spørsmålet!

Gå inn på TED.com, søk opp Google algorithm og se gjennom noen av videoene der.

Det som er hemmelig er  koden som Google bruker. Resultatet ser man med øynene når du søker.

Det som er på TED.com er det Google velger å fortelle, men det du hevder er noe som Google ikke forteller, så da må du vennligst komme med dokumentasjon for dine oppfatninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...