Gouldfan Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Smule8o skrev (7 minutter siden): Kreves det flere effektforsterkere for å bruke den? Altså en forsterkerkanal på bass og en for annet eller noe slikt? Nei jeg har over 200 watt i 8 ohm og tror det holder, Canton anbefaler å biampe med flere amper, men den spilte bra både på gamle Xtz med 150watt og på nye Xtz med 200 watt og ca doble i 4 ohm... Jeg tror greia med biampe er at man bare kobler Control unit til bass og Direkte fra effekt til diskant mellomtone. Men jeg husker ikke helt, andre på YouTube spiller den fint med mindre watt også, men jeg ville være sikker på at jeg hadde nok pupp.
Smule8o Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 1 hour ago, Gouldfan said: Nei jeg har over 200 watt i 8 ohm og tror det holder, Canton anbefaler å biampe med flere amper, men den spilte bra både på gamle Xtz med 150watt og på nye Xtz med 200 watt og ca doble i 4 ohm... Jeg tror greia med biampe er at man bare kobler Control unit til bass og Direkte fra effekt til diskant mellomtone. Men jeg husker ikke helt, andre på YouTube spiller den fint med mindre watt også, men jeg ville være sikker på at jeg hadde nok pupp. Ah, forstår. Da er det nok ikke aktiv deling men EQ via passive filter av noe slag. Men er sikkert en grunn til at den boksen eksisterer, så har nok sine fordeler
Gouldfan Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) Smule8o skrev (30 minutter siden): Ah, forstår. Da er det nok ikke aktiv deling men EQ via passive filter av noe slag. Men er sikkert en grunn til at den boksen eksisterer, så har nok sine fordeler Ja du har rett, hukommelsen min er ikke all verden da manualen ikke er så lett å få tak i. Og specs og info er fra gamle hifi blader og nett. Det er et aktivt filter tror jeg Canton kaller de boksene. Men det er for å rydde opp og bedre kontroll på bassen slik jeg forsto det, og Canton gjør lignende på de nye, men de har endret det inni høyttaleren, sikkert fordi nyteknologien tillater det... Men jeg anbefaler at folk sjekker ut Canton om de er på utkikk etter nytt, eller brukt, fantastisk bra bygget og tenkt ut høytalere der det ikke er spart på noe i elementer, kasse og delefilter, helt fenomenalt kvalitet på Ergo og Vento og Reference... Seriene.. Endret 21 timer siden av Gouldfan
Gouldfan Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Her er hva AI forklarer om Control unit boksene til Canton og hva de gjør. Og den nye DC teknologi som de har puttet i nyere høytalere sine. AI-översikt +4 The Canton Control Unit V2, specifically a Canton SC Control Unit, is a device designed to linearize the impedance of loudspeakers. It's essentially a "black box" with RCA inputs and outputs, and it comes with an external power supply. This unit is not exclusive to Canton speakers and can be used with other brands as well. Here's a more detailed breakdown: Impedance Linearization: The primary function of the Canton SC Control Unit is to address impedance variations in loudspeakers. Impedance, in the context of speakers, refers to the opposition to the flow of electrical current. It can vary with frequency, and this variation can affect sound quality. The control unit helps to make the impedance more consistent across the frequency range, which can lead to a more accurate and balanced sound. DC Technology: Canton often incorporates their "DC" (Displacement Control) technology in their speakers, and this unit may be related to that. DC technology is designed to manage speaker cone movement, particularly at low frequencies. It helps to prevent excessive cone excursions caused by low-frequency signals (infrasound) which can lead to distortion. By managing this, the DC filter can extend the speaker's frequency range and improve bass clarity. Applications: While the exact function of the "V2" designation isn't explicitly detailed, it likely indicates a second or improved version of the control unit. The unit can be used with both Canton and other brands of speakers to improve their performance. Appearance: The Canton SC Control Unit is described as a "black box" with RCA inputs and outputs. This suggests it's a relatively simple device in terms of its physical appearance, designed to be easily integrated into a sound system.
Gouldfan Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) AI har feil i at det er rådet å bruke på andre høyttalere, disse er spesielt ment for de modellene Canton anbefaler de til. På andre merker og modeller, kan de skape bryderi og feil på lyden. Endret 20 timer siden av Gouldfan
Smule8o Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 7 minutes ago, Gouldfan said: AI har feil Ganske vanlig om det meste kan det virke som 7 minutes ago, Gouldfan said: i at det er mulig å bruke på andre høyttalere, disse er spesielt ment for de modellene Canton anbefaler de til. På andre merker og modeller, kan de skape bryderi og feil på lyden. Ellers kan det tyde på at det er eq for å optimalisere høyttaleren. Slettes ikke dumt, da å fikse enkelte "skavanker", spesielt i bassområdet, via vanlig delefilter kan bli dyrt og drepen for høyttalerenes følsomhet. Ellers husker jeg best Canton fra den lokale elektrosjappa da jeg var ung. Det var det dyreste og flotteste de hadde, og de solgte de ofte sammen med de Technics forsterkerne med VU-meter på fronten. Men etter som jeg forstår er de ganske store i Tyskland?
Gouldfan Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Smule8o skrev (49 minutter siden): Ganske vanlig om det meste kan det virke som Ellers kan det tyde på at det er eq for å optimalisere høyttaleren. Slettes ikke dumt, da å fikse enkelte "skavanker", spesielt i bassområdet, via vanlig delefilter kan bli dyrt og drepen for høyttalerenes følsomhet. Ellers husker jeg best Canton fra den lokale elektrosjappa da jeg var ung. Det var det dyreste og flotteste de hadde, og de solgte de ofte sammen med de Technics forsterkerne med VU-meter på fronten. Men etter som jeg forstår er de ganske store i Tyskland? Canton er familieeid Tysk merke helt fra 70 på åra. Og de satser på forskning, Det er ekte Tysk gjennomført kvalitet som skiller seg ut, kvalitet føre Reklamer osv. Lignende gjennomført kvalitet kr for kr får du ikke andre steder, Arendal og Ø audio er lignende merker. Altså ting som er gjennomført bra, uten at masse reklamer er nødvendig osv.
Apathy Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Aktiv korrigering av "skavanker" i de passive variantene av en høytaler er artig og spennende. Der finnes i dag svært mange løsninger for slikt som fungerer forskjellig iht hvilke kriterier og løsninger en velger å gå for. Minidsp f.eks. Aktiv i dette tilfellet er nok en litt misvisende benevning da den aktive delen nok kun er at der er ett aktivt helanalogt linjetrinn sammen med ett "delefilter" som er i linjetrinn istedet for i en passiv høytaler hvor det vil ha en seriøs negativ effekt på følsomheten. Løsningen til Canton på denne enheten er noe som var "vanlig" før i dyre aktive delefiltre som f.eks i Dynamic Precision sine aktive delefilter modeller. Disse var "mer universelle" og var hel-analoge aktive delefiltre som fungerte ved å filtrere før effekt-trinn som dermed økte den "effektive" sensitiviteten til systemet som helhet ved å dele opp frekvensene som forsterkeriet (effekt) skulle forsterke. De var dog først og fremst ment for høytalere med bi/tri/quad amping hvor de respektive frekvensbåndene fikk egne dedikerte effekt-trinn. Dette er nok ikke hva denne enheten gjør da den nok kun har ett DC filter for å unngå at effekt forsøker å gjengi toner under 20Hz og muligens ett filter for høye frekvenser på toppen av dette. I tillegg er der nok løsninger for å optimalisere det passive filteret i htt. Mer ala en aktiv EQ som er spesifikk for den htt og dens passive delefilter. Hvorvidt det har en enorm innvirkning i dag med dagens effekt-forsterkere som jo ofte er for det første er classe D som jo ofte har slike DC filter aktivt integrert i kretsen fra før av, og videre er langt mer load independant så lenge motstand ikke er helt på bærtur i utgangspunktet. Videre er det også mindre kostbart med mye effekt i dag enn før i tiden. Men en aktiv EQ tilpasset htt og dens passive delefilter vil sikkert være nyttig. Og siden denne er "i linjetrinnet" vil denne virke på alle kilder (inkl på cdp, LP spillere etc). DC filteret var nok i sin tid utvilket for å unngå at htt gikk opp i limingen når en la ned nåla på LP`n (der finnes knapt lydspor med infralyd). Har selv en løsning som gjør det mulig med aktiv deling og bi-amping i de respektive frekvensbåndene. Men htt mine er desverre kun halvveis gjennomførte i så måte da terminalene ikke er tilgjengelig eksternt (da singlewire terminalene er av typen ekstremdyre og ekstra terminal-sett kun var en opsjon mot tillegg i pris). Men delefilteret har tilkobling for seperat bass-amping. HTT er 3 veis med to 7" basser som står med baksiden mot hverandre og spiller med samme polaritet. DVS elementene slår begge ut og inn på samme tidspunkt for å kansellere hverandres vibrasjon. De deler såvidt jeg har sett på 300hz mot den dedikerte mellomtonen (ja jeg vet det er høyt). Men jeg kommer nok til å overlappe den aktive delingen og dermed tape litt effekt for hvert respektive effekt-trinn. Men som nevnt før effekt er billig i dag (har ett par Icepower 1200as1 til formålet). 1200as1 ble valgt fremfor 2000as1 først og fremst pga minimal load impedance er 2.7 på 1200 mot 3.0 på 2000. Aktiv deling blir gjort internt i min integrerte forsterker som også har 2 pre-outs sammen med en intern aktiv preout til det integrerte effekt-trinnet på 2x100W@8 / 2x200@4ohm. Skulle holde i massevis for mellomtone+diskant. Jeg har også pga hvordan jeg har plassert forsterker en mulighet til å øke kjøle-effekt av den integrerte betraktelig kontra hvordan det er lagt opp fra fabrikk. Men gjør ingen endringer på kretsen utover å plassere ett aktivt delefilter i slotten på kretskortet som er designet for å ha integrert delefilter (Densen SAXO). Jeg har designet ett PCB som skal kobles til denne slotten i tillegg til en annen intern tilslutning (opprinnelig ment for ett DAC tileggskort). Da for å sørge for at den integrerte både fungerer med surround bypass (både LFE signal inn og ut via rele og front L+R) og til aktiv deling for musikk (utover det som blir sendt gjennom Marantz Cinema 50 med sin Dirac Live). Blir nok AB testet endel før jeg eventuelt introduserer en mer kompleks aktiv deling + DAC. Og grunnen til at jeg vurderer å oppgradere stereo-biten seperat fra surround (og eller i tillegg til hva surround systemet allerede har bygget inn) er først og fremst for å unngå AD + DA konvertering i Marantz. Jeg har en LP spiller som nok kan ha godt av å ikke gå via Marantz. Men romkorreksjon har god effekt, så mulig printet i den integrerte stereo-løsningen også må få en mulighet for dette (med tilhørende AD-DA). Men tilbake til Canton løsningen; jeg tror det vil være vel så bra om ikke bedre å velge en løsning fra mini-dsp som også åpner opp for langt mer behandling i form av både deling og romkorreksjon. Ulempen er at dette alltid skjer via AD-DA da all denne prossesseringen skjer digitalt. Men denne AD-DA konverteringen er mer enn god nok for ditt system. Du vil ikke ha merkbar negativ påvirkning av AD-DA. Kun om en bruker enorme summer på system vil MiniDSP komme til kort på dette kontra hva det gir av markbar forbedring. Og da kun om en også får på ett eller annet vis kjørt romkorreksjon ved siden av på en annen måte fra mer påkostet AD-DA. Og ang oppløsning på digital prossessering; KEF LS60 benytter 24/96 prossessering (i AD, DA og prossessering). Og det funker knall. At de har valgt å ikke øke denne oppløsningen og bitdybden er neppe tilfeldig. KEF har en tendens til å utvikle fornuftig. Kostnad for å øke dette hadde ikke vært stor, og de har valgt det bort til fordel for 24/96 på sin 60 års jubileums-htt. I dag er det stort sett ikke print og tilhørende deler / chipper som står for kostnad i ferdige enheter. Det er kasse, power supply og utvikling. Hvilke resistorer og "chipper" som blir brukt dreier seg mer om tilgjengelig areal på / for respektive PCB-print enn pris for de respektive komponentene. Og ikke minst fornuftige kompromisser (les fornuftige valg). Når det er sagt, så er det sikkert at jeg nok går forbi sunn / hørbar fornuft når jeg utvikler løsning utover hva jeg kunne fått til ved hjelp av en MiniDSP løsning som jeg enkelt kunne koblet til SAXO slotten på printet og dermed hatt både aktiv deling og ikke minst romkorreksjon tilpasset formålet uten å lage egne løsninger som både er kostbare, risikable og ikke minst sikkert umulig å høre forskjell på. Men det blir penere med intern løsning enn med en ekstern løsning med tilhørende eksterne kabler i hytt og gevær. Dog hadde det vært såre enkelt å borre noen hull for RCA inn og ut på den seperate alu platen i chassis som er ment for ekspansjonsmoduler (Densen DAC, surround board etc). Men men lego for "voksne". Og jeg utnytter gjerne IKEA effekten for å "forbedre" lyden hjernen oppfatter... (med mindre kost - nytte går helt av skaftet). 1
Apathy Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Ett lite btw. Hadde som nevnt før ett par LS60 på besøk for en stund siden. En ting som skuffet meg med disse var at den analoge input på disse altså nærsagt gikk tom for energi. Når jeg koblet min Cinema 50 sin pre-out til analog input på disse og satt volum til maks (på LS60) så begrenset tydeligvis power supply htt sin evne til "full range" drift og bassen ble svært begrenset i forhold til resten av spekteret (da uavhengig av volum fra cinema 50 sin pre-out). Dette selv når jeg koblet en sub på LS60 sin utgang og delte på 80Hz (og dermed ikke hadde sub koblet til LFE fra Cinema, men front L+R satt til fullrange og LFE signal mikset inn til front L+R på Cinema 50). Jeg testet flere delefrekvenser til front L+R pre out fra cinema 50 uten at det så noen endring, mellombass (og til dels mellomtone) forsvant totalt med mindre volum på LS60 var satt på under 80 av 100 - noe som var for lavt til å mikses inn med resten av surround systemet. Dette er kun ett issue dersom en ønsker å integrere disse med ett surround system (eller annen pre-amp). En vil aldri spille med volum på maks eller i nærheten av maks fra analog input med mindre en bruker en pre-amp. Men imo er dette en klar begrensning på disse. Om dette er som følge av at de "reserverer" en gitt mendge watt for ett gitt volum eller hva som nå enn er greia, aner ikke. Men det er noe en bør være obs på; de kan i praksis ikke brukes i surround for TV lyd; kun stereo ved hjelp av HDMI input på selve LS60`n. Jeg aner dog ikke om dette var en feil på de jeg testet eller om alle er slik (fikk aldri svar på dette hverken fra forhandler eller KEF). Når jeg brukte HDMI på htt så kunne jeg spille på volum som var på grensen til ubehagelig. Mine Virgo V spiller langt høyere enn disse med langt mindre effekt, men tror dsp delen i LS60 prøver å nå toner de ikke burde strekke seg etter no matter hva både signal og innstillinger ba de om. Endret 5 timer siden av Apathy 1
Apathy Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Og ikke minst forskjellen på aktive delefiltre og bi-amping (tri/quad etc). Ved bi-amping så er signalet som kommer inn til ampen fullrange. DVS. om en da la oss si har en amp som har 100W i 8Ohm så er det 100W 20hz-20k hz. hvorpå det passive delefilteret i htt kaster vekk effekten som er utenfor elementets evne til å gjengi anngitt av det passive delefilteret. MAO hifiverden sin variant av "fyre for kråkene" (effekt for kråkene). Denne effekten skal også delefilteret være i stand til å brenne opp mao dyre motstander etc. Når en deler aktivt så vil linjesignalet som blir forsterket av effekt-trinn begrenset i frekvensbånd og la oss si at kun 20hz til 200hz blir forsterket av bass amp, mens 200hz tl 20K hz blir forsterket av mid-treble amp. Forsterkerene kan dermed bruke all sin power på det frekvensbåndet som htt er i stand til å gjengi. Og ingen effekt blir kastet bort i delefiltre (fyrer dermed ikke "for kråkene").
Gouldfan Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Apathy skrev (41 minutter siden): Og ikke minst forskjellen på aktive delefiltre og bi-amping (tri/quad etc). Ved bi-amping så er signalet som kommer inn til ampen fullrange. DVS. om en da la oss si har en amp som har 100W i 8Ohm så er det 100W 20hz-20k hz. hvorpå det passive delefilteret i htt kaster vekk effekten som er utenfor elementets evne til å gjengi anngitt av det passive delefilteret. MAO hifiverden sin variant av "fyre for kråkene" (effekt for kråkene). Denne effekten skal også delefilteret være i stand til å brenne opp mao dyre motstander etc. Når en deler aktivt så vil linjesignalet som blir forsterket av effekt-trinn begrenset i frekvensbånd og la oss si at kun 20hz til 200hz blir forsterket av bass amp, mens 200hz tl 20K hz blir forsterket av mid-treble amp. Forsterkerene kan dermed bruke all sin power på det frekvensbåndet som htt er i stand til å gjengi. Og ingen effekt blir kastet bort i delefiltre (fyrer dermed ikke "for kråkene"). Takk, det har jeg neimen ikke tenkt på ved biamping, høres fornuftig ut der du sier om delefilter osv og fyring for kråka... Men på Mono drift/Bridging så blir det vel mer riktig? Iforhold til effektiv drift? Fant ut at jeg har en loop out rca utgang også på effektforsterker. Hvordan kan jeg eksempelvis bruke dette? Til en annen effekt amp? Eller heller til en hodetelefon amp? Noen som vet om noen eksempler på hva en loop out rca left and right kan brukes? Endret 4 timer siden av Gouldfan
Gouldfan Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden AI dama nevner at det eksempelvis kan brukes til en Subwoofer.. Eller en eq eller en annen enhet.
Apathy Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 10 minutes ago, Gouldfan said: AI dama nevner at det eksempelvis kan brukes til en Subwoofer.. Eller en eq eller en annen enhet. Det stemmer. Ved å kjøre signalet (lav nivå) via en sub sitt delefilter (noe de fleste subwoofere har) vil du begrense hva effekt som driver htt må drive. MAO er det en måte å effektivere hele systemets reelle effektivitet ved å ikke be effekt-forsterker som driver høytalere om å forsterke noe som høytaler (med sitt passive delefilter) kaster vekk uansett. Det er viktig å holde tungen beint i munnen når det kommer til denne formen for konfigurasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå