Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
16 minutes ago, Gouldfan said:

Så flott det ble, pent veggpanel btw.

Har veggpanel noe lyd egenskaper eller?

Takker.

Ja disse platene er effektive i mitt rom (betong i alle retninger).

Selv om det har ingen innvirkning på bass for eksempel (men det tar Dirac seg av) så om ikke annet så gjør det rommet bedre å leve i da det er langt mindre etterklang ol fra stemmer og lyder i rommet i hverdagen nå enn det var før.

Det skal sies at disse platene er litt misvisende. Jeg har gjort mer enn hva som er synlig mtp lyd. Veggene er tomme (non reflektive). Og det er hull i platene bak fra gulv til tak på begge sider slik at det i praksis kun er reisverk med disse platene på hver side.

Disse platene har null niks bass-refleksjon evne så høytalerene mine når de står helt inntil "bakvegg" (spileveggen) står i praksis 2,5m ut fra den reelle bakveggen på soverommet bak (betong yttervegg). Og spileveggen som da står "midt i rommet" med høytalerene foran hjelper da også med "ekko" etc både i rommet og fra htt i mellomregisteret (og diskant, men den er neppe det som er mest påvirket). 

Sjekket med grafene fra Dirac målingene. Og det ser ut til å bekrefte hva jeg trodde. Men hadde kun ett-punkts målig å referere til fra før jeg satt inn spileveggen.

Spileveggen er forøvrig "dobbel". Da det er samme platene også på andre siden av reisverket (på soverommet som er bak).

Om en ser vekk fra Dirac Live. Så er dette den oppgraderingen som har gitt meg mest lytteglede pr. krone. Men dette er grunnet rommets utforming, materiale som var / er i rommet og ikke minst at dette var gjennomtenkt og basert på rommets både fordeler, ulemper og visuelle ønsker (høytalere inntil vegg uten at det f"!#¤% med bassen). 

Ikke minst er de htt jeg har svært glad i å bli plassert LAAAANGT ut fra bakvegg. Så da ble det spilebakvegg... ;)

Edit: Denne veggen var i utgangspunktet en lettvegg med både isolasjon inni* og dobbel gips på begge sider. Noe som var merkelig mtp at det var to skyvedører inn til rommet som i praksis gjorde det irrellevant om der var isolasjon i veggen på sidene eller ikke; snorking på soverommet gikk i praksis rett gjennom før også. Men nå er i det minste veggen ikke reflektiv for bass og absorbent for annet som ble problematisk. Men rommene er separert selv om de oppfører seg som ett akustisk rom.

*skyvedørene hadde sine "tomme" rom å skli inn i. Men der var glava i veggen der det ikke var kasse for skyvedørene. Og dobbel gips hele veien.

Endret av Apathy
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Apathy skrev (Akkurat nå):

Takker.

Ja disse platene er effektive i mitt rom (betong i alle retninger).

Selv om det har ingen innvirkning på bass for eksempel (men det tar Dirac seg av) så om ikke annet så gjør det rommet bedre å leve i da det er langt mindre etterklang ol fra stemmer og lyder i rommet i hverdagen nå enn det var før.

Det skal sies at disse platene er litt misvisende. Jeg har gjort mer enn hva som er synlig mtp lyd. Veggene er tomme (non reflektive). Og det er hull i platene bak fra gulv til tak på begge sider slik at det i praksis kun er reisverk med disse platene på hver side.

Disse platene har null niks bass-refleksjon evne så høytalerene mine når de står helt inntil "bakvegg" (spileveggen) står i praksis 2,5m ut fra den reelle bakveggen på soverommet bak (betong yttervegg). Og spileveggen som da står "midt i rommet" med høytalerene foran hjelper da også med "ekko" etc både i rommet og fra htt i mellomregisteret (og diskant, men den er neppe det som er mest påvirket). 

Sjekket med grafene fra Dirac målingene. Og det ser ut til å bekrefte hva jeg trodde. Men hadde kun ett-punkts målig å referere til fra før jeg satt inn spileveggen.

Spileveggen er forøvrig "dobbel". Da det er samme platene også på andre siden av reisverket (på soverommet som er bak).

Om en ser vekk fra Dirac Live. Så er dette den oppgraderingen som har gitt meg mest lytteglede pr. krone. Men dette er grunnet rommets utforming, materiale som var / er i rommet og ikke minst at dette var gjennomtenkt og basert på rommets både fordeler, ulemper og visuelle ønsker (høytalere inntil vegg uten at det f"!#¤% med bassen). 

Ikke minst er de htt jeg har svært glad i å bli plassert LAAAANGT ut fra bakvegg. Så da ble det spilebakvegg... ;)

Ja noe av det viktigste (for lyden) er å få høyttalere litt ut fra veggen..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hadde litt avkapp av disse platene.

Siden de er bygd opp med mdf spiler som har ca 10mm sort filt på baksiden så endte jeg opp med å bruke disse avkappene på baksiden av bilder også (inni bilderammer). 

Vet ikke om det har stor effekt, men rett bak lytteposisjon er det ett stort bilde med en større bit avkapp og det hjalp litt på med noen åpenbare reflekterte lyder derfra. Bilde er malt så det er ikke glass-bilderamme....

Har bestilt noen Neodym-magneter som jeg skal feste på større avkapp plater som jeg da kan henge i taket (taket er delvis malt med magnetmaling fra før for å muliggjøre å henge opp dekke foran sofa for eventuelle gjester).

https://www.clasohlson.com/no/Neodym-magnet/p/31-564

Må male noen nye områder med magnetmaling og deretter overflatefarge. Men begynner med direktereflekterende flater mellom lytteposisjon og htt via taket. 

Takplatene blir nok også testet både rett på taket med magnetene festet i mdf spilene (tror magneten og filten er sånn ca samme tykkelse). Og platene hengende noen cm ned fra taket fra snorer (firskesnøre). Antar at det beste er begge deler, men må se på målingene. Tror rommet fort vekk vil skrike her bor en hifi tulling om jeg har for mye slikt fastmontert rundt omkring.

Endret av Apathy
Skrevet

I går så så jeg for første gang en DTS-HD 5.1 film (Master and Commander) med mitt 5.1.2 oppsett med Denon x3800h som brukte Neutral X som upmixed til 5.1.2, og må si at opplevelsen var virkelig gøy og man fikk en virkelig god innlevelse. F eks når de sitter under dekk i filmen, så hører man tydelig at det knirker i kroker og kanter, og over hodet osv. :D  Føler ikke jeg har hatt en like tydelig opplevelse av høydekanalene med TrueHD + atmos. Men det er vel kanskje vanskelig å sammenligne når man ikke har en 1-1 test på samme materie mellom DTS og TrueHD

Første gang jeg så filmen også, anbefalse definitivt :D  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...