Gå til innhold

Ny elsparkesykkelgigant lanserer i Oslo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke hold pusten, de er jo konkurrenter. Men noen kommer til å bli borte om 1-2 år vil jeg tro.

Håper oslo setter none krav til dem for privileget av å få lov til å rote ned hele byen, kanskje krav til at de har et API hvor de må åpne for seriøse aktører som vil lage felles app.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på at de er keen på at andre kan snoke i deres data. Antall sykler og bruksmønster er ikke noe de vil dele. Kommer det et påbud spørs det også om de vil bruke penger på å utvikle dette kun for en by, eller ta med syklene et annet sted.

Det er jo data de idag også deler. Og om det er betingelsene for å operere i byen så er det vel bare å innfri seg til markedet eller dra et annet sted. Om dette fører til at 100% av aktørene forsvinner fra Oslo, anser jeg det fremdeles som en positiv endring sammenlignet med hva situasjonen er idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De deler ikke rådata i dag, det er noe annet enn det du kan se i appen. Flere av dem sier ikke hvor mange sykler de har ute til pressen. Du hater jo tydeligvis hele konseptet og vil ha et forbud. Greit nok, men si det da istedenfor å foreslå mer byrokrati

Jeg vil egentlig ikke ha forbud. Og har heller ingenting imot ideen om "plasser de hvor de vil", men i realiteten klarer ikke folk å tenke, og jeg vil heller ha forbud mot "plasser dem hvor de vil" enn hva vi har idag. Alternativt hadde jeg vært veldig positiv til om de hadde blitt en del av by-sykkel systemet hvor de måtte bli satt fra seg på en slik stasjon som bysyklene, der kunne de også lagt opplegg for at de lades automatisk.

 

Men nei, det er ikke nødvendig og gi ut all rådata for å lage samleapp, de kan begrense informasjonen like mye som idag. Da du faktisk kan sende API kall til de allerede eksisterende API'et deres og hente ut hva du selv er interessert i.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

For min del er syklene velkomne, og enn så lenge kan jeg leve med plasseringen. App-løsningen er imidlertid uakseptabel, så jeg hadde vært positivt til krav om samkjøring fra bystyrets side. Hadde vært fullstendig håpløst om Ruter skulle fått ni konkurrenter i Oslo-området, så ser ikke hvorfor det skal aksepteres her. Samarbeid eller DØ er en helt grei løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...