Gå til innhold

Er filmen Spectral realistisk? Einstein Bose partikkel


Anbefalte innlegg

Så nettopp filmen Spectral: https://en.wikipedia.org/wiki/Spectral

Syntes det var en veldig interessant vinkling. Jeg tror såklart ikke det er mulig å 3-D printe mennesker slik de gjorde, men det var interessant å høre om Einstein Bose partikkelet. Er det noen her som har sett på dette tidligere? https://en.wikipedia.org/wiki/Bose%E2%80%93Einstein_condensate

 

Det ser jo ut som at dette partikkelet faktisk er mulig å fremskaffe i et laboratorium. Blir interessant å se hvordan vitenskapen og våpenindustrien velger å samarbeide fremover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke sett filmen, men fra hva jeg leste på Wikipedia virker som den ikke inneholder ett gram realistisk vitenskap. Det de har gjort er å bruke ord og utrykk som høres kule ut. Det er kun underholdning.

 

Et Bose-Einstein kondensat er en tilstand enkelte former for materie kan finnes i, ikke en partikkel.

Endret av Flin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så filmen i vinter en gang og må innrømme jeg ble noe fenget av den grunnleggende teorien, nettopp fordi de legger kjent teoretisk matematikk og fysikk til grunn. Men der kjent teori stopper etter ca 5% av filmens innhold, så bygger de 95% av resten på fantasi. For underholdningens skyld. Så ta den for det den er. Og om filmen får noen til å sjekke opp nærmere hva det reelle grunnlaget er (bl.a. Einstein-Bose kondensasjon og kvantemekanikk), så vil jeg si det er oppnådd noe bra i tillegg. 

Men vi er nok milevis unna å kunne gjøre noe mer konkret som i filmen, med dette ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så filmen i vinter en gang og må innrømme jeg ble noe fenget av den grunnleggende teorien, nettopp fordi de legger kjent teoretisk matematikk og fysikk til grunn. Men der kjent teori stopper etter ca 5% av filmens innhold, så bygger de 95% av resten på fantasi. For underholdningens skyld. Så ta den for det den er. Og om filmen får noen til å sjekke opp nærmere hva det reelle grunnlaget er (bl.a. Einstein-Bose kondensasjon og kvantemekanikk), så vil jeg si det er oppnådd noe bra i tillegg. 

Men vi er nok milevis unna å kunne gjøre noe mer konkret som i filmen, med dette ennå.

Hehe, ja jeg tror heller ikke at filmen var særlig realistisk. Uansett så er det spennende å lære om nye ting innen vitenskapen. Virker som at jeg ikke er alene om å sjekke ut konsepter i filmer etter å ha sett de :)

Lenke til kommentar

Hehe, ja jeg tror heller ikke at filmen var særlig realistisk. Uansett så er det spennende å lære om nye ting innen vitenskapen. Virker som at jeg ikke er alene om å sjekke ut konsepter i filmer etter å ha sett de :)

Absolutt, de beste filmene etter min mening, enten det er sci-fi eller annet, er vel de filmene som har reell vitenskap i bunn, hvor man ikke umiddelbart kan si at "dette er jo bare helt umulig". 

For Spectral finner du god info av en forsker bak Bose-Einstein kondensasjon, her https://arstechnica.com/gaming/2017/07/spectral-movie-science-review/.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...