Gå til innhold

Norsk


groudon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på i hvilken setting du sikter til.

 

Sosialt er det noen ganger lettere å forstå engelsk enn gebrokken norsk og for det andre så antar nok de fleste at hvis du snakker dårlig norsk så snakker du bedre engelsk.

Vi har såpass god engelsk opplæring og påvirkning i Norge at mange tar det for gitt at alle andre land har det likt. For oss nordmenn er det av og til overraskende at andre land velger bort engelsk i deres skolesystem og kultur.

 

Dersom du sikter til arbeidsmarkedet så er det mange nasjonaliteter spesielt i lavtlønnede yrker og ofte er disse mer eller mindre midlertidig bosatt i Norge og engelsk blir derfor møtepunktet

 

En annen faktor i enkelte yrker, hvis du sikter til stillingsutlysninger, kan være at man samarbeider mye med internasjonale partnere og engelsk derfor er veldig viktig i disse stillingene.

 

 

De et sagt, så er det allikevel veldig viktig at du bruker det norske språket selv om det kan være slitsomt for begge parter. For om ditt mål er å integrere deg og bo her permanent så er den beste strategien å bruke språket så mye som mulig.

Snakker du ikke norsk, eller svært dårlig norsk så blir du fort ekskludert i både arbeidsliv og sosiale sammenhenger.

Endret av Invader Zim
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for svaret.

Jeg har bodd I norge noen år, men du er redd. Jeg snakker gebrokken Norsk. Jeg tror jeg er dum, beklager.

 

Hvis jeg lytt på radio der er veldig svart om høre på Norsk musik. Veldig overraskende. 

Derfor jeg synes flere menskere fra Indien, Afrika, Philipinerne og Thailand skal foretrekke å komme til Norge. Der har de også god engelsk opplæring og påvirkning. Mulig, det er enn godt ting.

Endret av groudon
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt skamfullt av Norge å ikke satse mer på engelsk skilting parallellt med den norske skiltingen. Dette er viktig for turister og andre besøkende.

 

Faktisk så er vel nordmenn så gode i engelsk at man fort kunne ha innført et ekstra morsmål som da skulle bli engelsk, samisk som morsmål kan man legge ned (er jo kun for veldig spesiellt interesserte). Men istedet så har man norsksprakrad.no som forsøker å motvirke utvanning av det norske språket. Men like fullt så har de forsøkt å tillate og fornorske ord som service med sørvis (forstå det den som kan).

 

Asiatiske nasjoner bør innføre alfabetet, ellers så kan de nesten glemme at vestlige vil gidde å lære seg språkene deres. Det samme gjelder araberspråk, krusedullskriftspråk er ut?

 

Løsningen kunne kanskje ha vært å leie ut f.eks. Hordaland bare for å ta et fylke til britene i 100 år, slik som Hong Kong. Så ville den britiske minioriteten automatisk bli tatt inn med engelsk som morsmål for all framtid  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Takk for svaret.

Jeg har bodd I norge noen år, men du er redd. Jeg snakker gebrokken Norsk. Jeg tror jeg er dum, beklager.

 

Hvis jeg lytt på radio der er veldig svart om høre på Norsk musik. Veldig overraskende.

Derfor jeg synes flere menskere fra Indien, Afrika, Philipinerne og Thailand skal foretrekke å komme til Norge. Der har de også god engelsk opplæring og påvirkning. Mulig, det er enn godt ting.

 

Du er ikke dum.

Å lære nytt språk i voksen alder er vanskelig.

De fleste av oss som er oppegående forstår at en person ikke er dum bare fordi de har vansker med språket.

 

Stå på!

 

De som viser at de gjør en innsats får lettere innpass i den sosiale kretsen på jobb og det er viktig for å unngå at de andre "gir opp" å ha dialog med deg og bare dumper enkle oppgaver på deg slik at du blir sittende fast i en håndlangerstilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt skamfullt av Norge å ikke satse mer på engelsk skilting parallellt med den norske skiltingen. Dette er viktig for turister og andre besøkende.

 

Faktisk så er vel nordmenn så gode i engelsk at man fort kunne ha innført et ekstra morsmål som da skulle bli engelsk, samisk som morsmål kan man legge ned (er jo kun for veldig spesiellt interesserte). Men istedet så har man norsksprakrad.no som forsøker å motvirke utvanning av det norske språket. Men like fullt så har de forsøkt å tillate og fornorske ord som service med sørvis (forstå det den som kan).

 

Asiatiske nasjoner bør innføre alfabetet, ellers så kan de nesten glemme at vestlige vil gidde å lære seg språkene deres. Det samme gjelder araberspråk, krusedullskriftspråk er ut?

 

Løsningen kunne kanskje ha vært å leie ut f.eks. Hordaland bare for å ta et fylke til britene i 100 år, slik som Hong Kong. Så ville den britiske minioriteten automatisk bli tatt inn med engelsk som morsmål for all framtid  :wee:

 

 

 

HongKong som et land, existere ikke mer. Kommer du fra HongKong? Hvorfor tenker du, du blir bedre hvis du snakker Engelsk?  Du gjør meg veldig trist. 

Endret av groudon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svaret.

Jeg har bodd I norge noen år, men du er redd. Jeg snakker gebrokken Norsk. Jeg tror jeg er dum, beklager.

 

Hvis jeg lytt på radio der er veldig svart om høre på Norsk musik. Veldig overraskende. 

Derfor jeg synes flere menskere fra Indien, Afrika, Philipinerne og Thailand skal foretrekke å komme til Norge. Der har de også god engelsk opplæring og påvirkning. Mulig, det er enn godt ting.

 

WTF-overdose

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...