Gå til innhold

to venner tar opp et annuitetslån sammen


Anbefalte innlegg

Bare lurte på når to venner tar opp et annuitetslån sammen,de skal nedbetale det også sammen. Lånet står på den ene vennen. Kan da den som lånet står på operere med to forskjellige effektive rentesatser? Jeg mener, personen som lånet står på

tar bankens effektive rentesats på 15,89% og så forlanger han 24,56% effektiv rente på samme lånet av sin venn? Han har selvfølgelig ikke opplyst at han har lavere rentesats. Bare lurte, synes det ikke høres riktig ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes du blander litt i kortene her. Du sier at to venner tar opp et annuitetslån sammen, men samtidig at lånet kun står på den ene vennen? Da regner jeg med at det er en eller annen form for skriftlig kontrakt mellom disse vennene? Der skal vel også rente stå oppført. Så lenge det står oppført i kontrakten, og lånet står på kun en person så ser jeg ikke hvorfor han/hun ikke skulle ta en annen rente enn den han selv har på lånet? Er det moralsk forkastelig? Ja, det vil jeg vel si om disse er gode venner. Samtidig står jo lånet kun på en person (for banken sin del) som dermed også er den eneste som tar noen risiko i denne forbindelse, om den andre personen nekter å betale for eksempel.

Lenke til kommentar

Hva har disse to vennene avtalt? Hvorfor har de ikke tatt opp hvert sitt lån, som de selv er ansvarlige for? Det er klart at den ene som har tatt opp lånet også har ansvaret for at det blir betalt, selv om den andre ikke betaler, og da er det vel ikke urimelig at det blir ett påslag på renten. Men det kommer jo an på forutsetningene for at lånet er inngått slik. Personlig ville jeg aldri ha inngått en avtale om lån der medholder for lånet ikke samtidig var ansvarlig for lånet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De kan avtale hva de vil. Hvis bare den ene er ansvarlig overfor banken så er det ikke helt unaturlig at han vil ha en margin. Hvis de er solidaransvarlige overfor banken skal det en ganske klar avtale til for å akseptere at den som bare "administrerer" låneforholdet" skal ta en stor margin.

 

Hvis han lyver om hva han betaler og bruker dette til å få høyere rente og kan det være avtalebrudd og/eller erstatningsbetingende, uansett ansvarsforhold overfor banken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...