Chad Thundercock 1718 Report post Posted June 18, 2019 (edited) Ford Mondeo 05 TDCI 2.0. Ved full gasspådrag i fjerde eller femte gir går hele motoren i noe som virker nødmodus, motor kutter fullstendig og varsellampen for dieselgløding (spole) blinker. Når bilen har stoppet kan motoren starte opp igjen uproblematisk. At motoren kutter ved gasspådrag forverres når jeg f. eks trekker henger. Har forsøkt å rense EGR uten resultat. Bilen er ellers i bra stand. Eneste jeg har observert er at den går litt ujevnt på tomgang, usikker på om dette kan henge sammen med problemet. Tips? Edited June 18, 2019 by Chad Thundercock Quote Share this post Link to post
Complexity 6890 Report post Posted June 19, 2019 Prøvd å lese ut feilkoder?Har samme bil med samme motor, og jeg må fylle en flaske dyserens på ca annenhver tank for at ikke bilen skal gå i nødmodus. Veldig sensitive dyser på disse. Men det er og mulig du har en utslitt turbo. Quote Share this post Link to post
amelbye 15 Report post Posted June 21, 2019 Jeg har hatt samme problem - helt annen bil, men løsningen der var å bytte en temperatursensor på motorblokka. Motorstyringa fikk rapportert feil motortemperatur, og ga dermed feil blanding. Quote Share this post Link to post
Chad Thundercock 1718 Report post Posted June 26, 2019 Noen som forstår dette her? Quote Share this post Link to post
amelbye 15 Report post Posted June 27, 2019 Linje1: Feil trykk på drivstoff - bytt drivstoff-filter hvis det er gammelt, sjekk trykkregulator, evt drivstoffpumpe. Linje2: har også noe med drivstofftilførsel å gjøre... Quote Share this post Link to post
-KooPa 321 Report post Posted June 27, 2019 P0251 er en fryktet feilkode på engelske mondeo forum. Det betyr ofte at høytrykkspumpen er defekt. Jeg hadde samme feilkode, i mitt tilfelle var det for mye lekkasje på returen på dysene. Fordi dysene lekker for mye i returen klarer ikke høytrykkspumpa å opprettholde nok trykk, og gir feilkode P0251. Jeg måtte bytte 2 dyser. Hvis du har muligheten, ta en leak-off test, men gjør det riktig ikke 2 minutter på tomgang. Oppskriften ligger på Talkford. Quote Share this post Link to post
Complexity 6890 Report post Posted June 27, 2019 (edited) Og må du bytte dyser så finn tak i noen brukte på ebay eller fra en delebil eller kjøp nye selv å bytt. Verksteder skal gjerne ha 5000kr per dyse for å bytte dem, siden det er så omfattende jobb med programeringen. Men det er kjempeenkelt å programmere dem selv med Forscan til Windows (som er gratis) og en 100kroners OBD kabel fra ebay. Edited June 27, 2019 by Complexity Quote Share this post Link to post