Gå til innhold

Investeringer i eiendomsfond for å spare til bolig


Anbefalte innlegg

Jeg sparer for øyeblikket til bolig. 

Har plassert 85% av egenkapitalen min på innskuddskonto hos Avida til 2,3% rente. 

5% er plassert i rentefond (Fondsfinans Kreditt, KLP Kredittobligasjon og Landkreditt Høyrente)

10% er plassert i aksjefond (KLP AksjeGlobal Indeks V, Alfred Berg Nordisk Eiendom C, Landkreditt Norden Utbytte A, Landkreditt Utbytte A og Swedbank Robur Fastighet og småbeløp i andre passive indeksfond).

Jeg har tenkt på å flytte en større del av sparingen min fra innskuddskontoen til eiendomsfondene, det vil si Swedbank Robur Fastighet og Alfred Berg Nordisk Eiendom C. Swedbank fondet er investert i global eiendom, mens Alfred Berg investerer i nordisk eiendom (mest svensk). Tenker jo at disse fondene er de i porteføljen min som vil samvariere mest med norsk eiendomsmarked og at det sånn sett er en klok eksponering for meg. Hva tenker forumet om dette? 

Det er ikke et alternativ for meg å investere i norske enkeltaksjer 

 

Se her for en omtale av fondene: 

https://www.nordnet.no/market/funds/16802315-swedbank-robur-fastighet

https://www.nordnet.no/market/funds/16801764-alfred-berg-nordisk
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ikke spart penger i fond hvis du tenker å kjøpe bolig ganske snart. Fond bør være 10 år tidsperspektiv. 

Takk for svar. Det er på planen, men realiteten er at jeg har mye egenkapital (600'), en del studielån og relativt lav inntekt etter Oslo-standard. Får dermed ikke kjøpt noe som er størrelsesmessig interessant. 

 

Majoriteten av egenkapitalen står på innskuddskonto og dersom boligprisene fortsetter å vokse mer enn de 2,3% med rente jeg får, så vil det bli svært vanskelig å kjøpe bolig. Har heller ikke kapasitet til å spare mer enn 4-5000 i måneden nå. Derfor har jeg omplassert 10% av midlene mine til aksjefond fordi jeg håper på høyere avkastning her. Tanken min er prisene på boliger antagelig vil få seg en liten skrell også, dersom det blir børskrakk. Jeg ønsker å være eksponert mot disse eiendomsfondene, ettersom jeg antar at de i større grad vil følge boligprisutviklingen enn andre fond. 

Endret av the_dude89
Lenke til kommentar

Takk for svar. Det er på planen, men realiteten er at jeg har mye egenkapital (600'), en del studielån og relativt lav inntekt etter Oslo-standard. Får dermed ikke kjøpt noe som er størrelsesmessig interessant.

 

Majoriteten av egenkapitalen står på innskuddskonto og dersom boligprisene fortsetter å vokse mer enn de 2,3% med rente jeg får, så vil det bli svært vanskelig å kjøpe bolig. Har heller ikke kapasitet til å spare mer enn 4-5000 i måneden nå. Derfor har jeg omplassert 10% av midlene mine til aksjefond fordi jeg håper på høyere avkastning her. Tanken min er prisene på boliger antagelig vil få seg en liten skrell også, dersom det blir børskrakk. Jeg ønsker å være eksponert mot disse eiendomsfondene, ettersom jeg antar at de i større grad vil følge boligprisutviklingen enn andre fond.

10% er forsåvidt greit. Når det kommer til fond bør du velge indeksfond. Disse er mye billigere enn resten. Planlegger du å bruke penger på bolig finnes det obos boligsparing det du får 3,5% rente på 300k innskudd, dette er ikke det samme som BSU. Endret av PgUp
Lenke til kommentar

10% er forsåvidt greit. Når det kommer til fond bør du velge indeksfond. Disse er mye billigere enn resten. Planlegger du å bruke penger på bolig finnes det obos boligsparing det du får 3,5% rente på 300k innskudd, dette er ikke det samme som BSU.

 

Ja, litt av poenget her er jo at jeg tror det potensielt kan ta en del år å spare til bolig. Om jeg tar et tap på egenkapitalen som er investert i fond vil ikke det bli veldig utslagsgivende for maksimal kjøpesum ettersom egenkapitalen strekker til å låne for 3,4 millioner, mens lønnen min per nå kun strekker til å låne 2,2 millioner. Skulle jeg tape halvparten av de 55 000 i fond, så vil bare maksimal kjøpesum reduseres med dette beløpet. 

 

Jeg vet at indeksfond er billigere, men tanken min ved å investere i disse fondene var at jeg vil være eksponert mot eiendomsmarkedet og at dette vil være heldig gitt det jeg sparer til.  

 

Takk for tips om Obos Boligsparing. Det ser nok dessverre ut som om man må ha BSU-konto for å få dette produktet, og jeg har ikke BSU fordi jeg har eid leilighet tidligere. Tar gjerne tips om andre produkter som kan gi høyere rente, uten at man trenger BSU for å kvalifisere ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...