Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor ADSL pppoe + smoothwall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kjører jeg siste versjon Smootwall Express, men jeg tror installasjonsprogrammet er ganske likt.

Du skal disable ADSL og ISDN, det er kun for interne modem.

Først konfigurerer du et nettverkskort, som er grønt. Så kommer du til network configuration, der må du velge Type= green + red.

Deretter kan du probe for rødt nettverkskort.

 

Når du er ferdig med installasjon finner du PPPoE oppsettet i menyen "networking - ppp setting" (men dette kan jo være forskjellig i 1.0).

Lenke til kommentar
Hvis du har ruter, hva skal du med pppoe da? Eller smoothwall for den saks skyld?

 

har aldri hatt noen problemer med 1.0 GeneralPublicLicence og openSSH.

takk for innspill kyrsjo !

 

ang. utfylling av dial-up:

har fylt ut brukernavn, passord, method=PAP or CHAP

 

script name og felter i aditional pppoe er blanke

Endret av bjorngb
Lenke til kommentar

OK, nå har du funnet ppp setup. Det er ikke noe mer å fylle ut enn det du nevnte.

Men jeg spør som krysjo, ser nå at du har en annen router. Du kan jo ikke ha 2 routere? Det er jo bare en av dem som kan håndtere PPPoE, ikke begge samtidig.

 

DNS er ikke nødvendig å fylle ut, står på Automatic (DHCP).

De to andre tingene gjelder bare for telefonmodem, ikke for ADSL. (litt rotete meny).

Endret av hårek
Lenke til kommentar
OK, nå har du funnet ppp setup. Det er ikke noe mer å fylle ut enn det du nevnte.

Men jeg spør som krysjo, ser nå at du har en annen router. Du kan jo ikke ha 2 routere? Det er jo bare en av dem som kan håndtere PPPoE, ikke begge samtidig.

 

DNS er ikke nødvendig å fylle ut, står på Automatic (DHCP).

De to andre tingene gjelder bare for telefonmodem, ikke for ADSL. (litt rotete meny).

det fulgte med en router med trådløs aksesspunkt. ville bare ha koblet denne i switchen min på "rett" side av smoothien. slik som oppsettet er nå, er det denne routeren (med trådløs AP) som håndterer bruker/pass for PPPoE oppkoblingen.

 

men det er kanskje ikke så dumt slik som det er nå - uten trådløs tilgang til nettet mitt....

 

det er som duplo sier - jeg stoler mer på smoothie enn telenor router - kanskje er jeg paranoid :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...