Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Min erfaring med Kvalito IT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på hvordan jeg vil ta dette videre. Vi får se.

 

Til de av dere som lurer på hvordan jeg er fornøyd med Bluecom har jeg skrevet følgende:

 

Når det gjelder Bluecom så leverer de i alle fall hastigheten så langt. Jeg har p.t. alt for lite grunnlag til å uttale meg i detalj om dette. Jeg har dog ikke utelukkende positive erfaringer med Bluecom heller. Det viser seg

at de som sitter på salg ikke har den kunnskapen om produktene de burde ha. Jeg ble først fortalt at Bluecom bare kunne overta linja fra Kvalito, og

jeg måtte betale 500,- i ISP-bytte. Det var også helt i orden at jeg benyttet mitt eget modem.

 

Men dette viste seg å ikke være tilfelle. Bluecom ville

begynne fra scratch, og jeg kunne heller ikke benytte mitt eget modem, noe som økte mine installasjonskostnader formidabelt. På forespørsel ble jeg

også fortalt at jeg kunne ha full kontroll over modemet mitt selv, noe som ikke stemmer. SHDSL-modemet fra Bluecom er av typen Siemens Efficient 5950

og er ganske avansert, med brannmur og det hele. Dette kommer dog ikke kunden til gode. Jeg kan ikke en gang logge meg på modemet via webkonfiguratoren.

Dermed blir et avansert modem kun kjørt i bridge-mode, uten at jeg kan utnytte noen av de andre funksjonene som ligger der. Dette modemet må jeg betale

ca 4000 kroner for (estimert av meg selv), noe jeg synes er trist. Jeg har blitt lovet 2 mnd gratis (3000,-) av Bluecom, noe som er et plaster på såret.

 

Vi har ADSL fra Bluecom på jobb, og er rimelig godt fornøyd. Jeg synes Bluecom virker seriøse, og de er hyggelige og behjelpelige på telefonen. De kan dog bli litt bedre når det gjelder kunnskap. Salg og produkt som leveres bør også koordineres litt bedre. Ellers bra!

Lenke til kommentar

Altså, sdhild99, bare for å påpeke en ting om smtp serveren. Det er helt normalt OG korrekt at en ISP opplyser informasjon om sin smtp server slik at vanlige kunder kan benytte seg av denne for å få sendt mail. Det er fremdeles en stor horde mennesker (meg selg inkludert) som sverger til en vanlig mail client isteden for webbaserte clienter.

Lenke til kommentar
Altså, sdhild99, bare for å påpeke en ting om smtp serveren. Det er helt normalt OG korrekt at en ISP opplyser informasjon om sin smtp server slik at vanlige kunder kan benytte seg av denne for å få sendt mail. Det er fremdeles en stor horde mennesker (meg selg inkludert) som sverger til en vanlig mail client isteden for webbaserte clienter.

Vel, da vet jeg det. Takk for opplysningen!

 

Jeg har ikke laget noe nummer ut av det med SMTP-serveren. Jeg synes bare informasjonen om dette stod litt malplassert i brevet, men noe problem har det ikke vært.

 

Det er bare det at jeg ikke har fått noen andre opplysninger fra Kvalito om mail. Fulgte det mail med linja for eksempel? Jeg var litt usikker på hvorfor de i det hele tatt fortalte meg dette.

 

Men her hjalp du meg litt, slik at jeg kan forstå dette bedre.

Lenke til kommentar
Denne posten inneholder 2 dokumenter som beskriver mine erfaringer med Kvalito IT. Forhåpentligvis kan denne informasjonen være til hjelp for dem som måtte vurdere Kvalito IT som ISP.

 

Har DU negative erfaringer med Kvalito IT? Ja, da anbefaler jeg deg å lese videre!

 

Jeg sier ikke at Kvalito IT er verdens verste ISP. Jeg sier: Døm selv!

 

Min erfaring med Kvalito IT (PDF-dokument):

http://www.eternityweb.net/temp/antikvalito/Kvalito.pdf

 

Full mailhistorikk mellom daglig leder i Kvalito IT avd. Oslo og meg selv. Jeg anbefaler spesielt de som pr i dag har problemer med Kvalito om å lese denne. Den har dessverre blitt ALT for lang, men les likevel! Den inneholder mye 'snacks' for dem som har opplevd mye motgang med Kvalito:

 

http://www.eternityweb.net/temp/antikvalit...ilhistorikk.pdf

 

Kommentarer ønskes. Mailadresse finnes på slutten av 'Mine erfaringer' dokumentet.

 

God Jul!

Hei. Jeg har kvalito den dag i dag, men hadde MYE problemer.

Vel, begynner og blir noen måneder sida jeg bestilte men skal prøve og forklare.

 

Jeg sendte mail til kvalito angående diverse spørsmål etc, og når jeg hadde alt klart sendte jeg tilbakemelding at jeg bestilte. Så bestilte jeg, trudde alt var i orden og bare venta. 2 uker seinere, fikk jeg mail fra kvalito, en som ikke greide og stave i hvertfall.

"Hei.

Pga feil i vårt bestillings system, har vi desværre ikke sett din bestilling før idag.

Om det enå er aktuelt å bestille igjennom oss, så trenger vi litt mere informasjon.

Jeg trenger Fødselsdatoen din.

Vi beklager dette på det sterkeste og har rettet probleme i vår webshop nå.

--

Med vennlig hilsen

Thomas Hansen

Kvalito IT AS". Ok, jeg var ganske sur etter og ha venta 2 uker, men valgte og beholde linja fortsatt.

 

Så var alt i orden da tydeligvis.

 

Andre feilen de gjorde, var etter jeg hadde fått bekreftelse på når linja skulle bli lagt opp var at modemet, faktisk ikke blei sendt før dagen ETTER jeg skulle fått levert linja. Til tross til at jeg hadde mast no jævlig.

 

Når jeg hadde fått modem og lignende så oppdaga kvalito at de hadde satt opp alt feil. I følge jonas (ansatt i kvalito), så hadde Thomas Hansen gjort en feil, altså bestilt en rein adsl linje, som jeg ikke skulle ha, for jeg har telefon.

 

Og det førte til sånn ca 2 uker ekstra venting..

 

Mye tull som skjedde i bestillinga mi, trur jeg har fått med meg meste, det tok 6 uker fra jeg bestilte før jeg fikk levert linja. Og uansett om linja var forsinka 2 uker, så når fakturaen kom så skulle de ha betalt fra den datoen jeg egentlig skulle hatt linja levert, men den var jo 2 uker forsinka.. Snakk om sløvhet!

 

Kvalito gjør mange tabber sånn av og til, er ikke verdens mest stabile linjer, men sånn overalt etter da jeg hadde fått opp linja gikk helt fint. Er av og til litt klunder med utenlands linjene pga ddos og lignende.

Lenke til kommentar

Grunnet julebord, vil det være begrenset tilgang til supporten i helgen, dvs. lørdag og søndag den 13.-14. desember. Vi beklager de ulemper dette medfører for våre kunder, men håper at dere under oss et skikkelig velfortjent julebord. (Nei, det blir ikke noen kostbar affære. Faktisk et meget nøkternt og sparsommelig julebord, som vi alle gleder oss til!) Julebordet vil bli avholdt i Trondheim

 

 

:p:p

Det fortjener de ikke.

Lenke til kommentar

Det er helt klart at Kvalito ikke har gjort jobben sin her, men et par ting bør presiseres:

 

1) Det er slett ikke alltid at alle personer/avdelinger i et firma er samkjørt. Hvis man f.eks avtaler noe spesielt angående modem, fakturering osv er det ikke uvanlig at dette kommer sent i gang eller at det blir noe rot underveis. Teoretisk sett kunne historien din ha skjedd med hvem som helst med hvilken leverandør som helst.

 

2) Du fikk tilsynelatende tilsendt et modem som ikke fungerte som det skulle. For å ha ditt på det rene burde du nok ha fortalt dem at det ikke fungerte og sørget for at de sendte deg et nytt, ferdig testet modem ASAP. Det er på ingen måte forventet at du kan gjøre research når det gjelder software oppgradering osv selv. På denne måten hadde du også hatt bedre argumenter for å fortelle dem hvor feilen lå, nemlig ikke hos deg, men før modemet.

 

Frustrasjonen er veldig lett å skjønne, men du kan jo prøve å huske disse tingene til neste gang. Det vanlige ved installasjoner (dvs ikke gjør-det-selv) er jo at montør kommer og ser at linjen fungerer, kunde skriver under på det, og begge sider har sitt på det tørre. I dette tilfellet burde du ikke løftet en finger selv, bortsett fra å kreve nytt modem i det øyeblikket du ikke kom på nett med det første. Det gjør ofte ting mye vanskeligere for ISP når kundene har testet "alt" selv, for feilsøking bør gjøres sammen med ISP. Det som burde skjedd var at en person med god oversikt over det tekniske i Kvalito burde feilsøkt sammen med deg pr telefon istedenfor en kundebehandler.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Det er helt klart at Kvalito ikke har gjort jobben sin her, men et par ting bør presiseres:

 

1) Det er slett ikke alltid at alle personer/avdelinger i et firma er samkjørt. Hvis man f.eks avtaler noe spesielt angående modem, fakturering osv er det ikke uvanlig at dette kommer sent i gang eller at det blir noe rot underveis. Teoretisk sett kunne historien din ha skjedd med hvem som helst med hvilken leverandør som helst.

 

2) Du fikk tilsynelatende tilsendt et modem som ikke fungerte som det skulle. For å ha ditt på det rene burde du nok ha fortalt dem at det ikke fungerte og sørget for at de sendte deg et nytt, ferdig testet modem ASAP. Det er på ingen måte forventet at du kan gjøre research når det gjelder software oppgradering osv selv. På denne måten hadde du også hatt bedre argumenter for å fortelle dem hvor feilen lå, nemlig ikke hos deg, men før modemet.

 

Frustrasjonen er veldig lett å skjønne, men du kan jo prøve å huske disse tingene til neste gang. Det vanlige ved installasjoner (dvs ikke gjør-det-selv) er jo at montør kommer og ser at linjen fungerer, kunde skriver under på det, og begge sider har sitt på det tørre. I dette tilfellet burde du ikke løftet en finger selv, bortsett fra å kreve nytt modem i det øyeblikket du ikke kom på nett med det første.

Det er litt å ta tak i her. Jeg tror nok ikke at denne historien kunne ha skjedd med et hvilket som helst annet firma. Jeg har kun én gang tidligere fått en så elendig kundebehandling som hos Kvalito. Det var en gang for mange år siden da jeg kjøpte en gitartuner jeg ikke var fornøyd med. Da jeg tok den tilbake til butikken dagen etter og spurte om å få pengene igjen rablet det for eieren, og han skjelte meg ut etter noter (litt artig siden dette var en musikkforretning) Tok du den? hehe

 

Fra spøk til alvor:

Jeg har aldri tidligere opplevd at personellet bare legger på røret når jeg snakker med dem i telefonen. Jeg var ikke engang sint. For meg handlet dette ikke lenger bare om en leveranse som overhodet ikke kom på tiden. Og da leveransen endelig kom, da holdt den på ingen måter mål. Dette begynte å handle like mye om den kundebehandlingen jeg fikk fra Kvalito.

 

Som du sier kunne jeg nok ha valgt å KJØPE modem nr 2 fra Kvalito (for man må faktisk kjøpe dem, de følger ikke med linja), men hvorfor skulle jeg det, når jeg kunne få tak i et splitter nytt Zyxel modem 900 kroner billigere enn om jeg skulle måtte kjøpe det hos Kvalito?

Det var forøvrig montøren som konkluderte med at Billion-modemet fra Kvalito ikke fungerte, da han ikke fikk det til å synkronisere mot linjen, selv om han forsøkte direkte fra sentralen.

Feilen lå i at Kvalito ikke hadde giddet å koble meg til routeren i deres ende av linja. Det er jo åpenbart. Spesielt når daglig leder sender meg en mail få timer etter at de har koblet meg til og sier at han ikke har kjennskap til at linjen ikke fungerer! Den er bare for tynn. Dette skjedde 3 hele uker etter installasjonsdato!

 

Montøren sa at linja mi fungerte fint fra sentralen og hjem til meg.

 

Skriver under? Jeg har ikke skrevet under på en ting.

 

Når det gjelder mine argumenter så hjelper det lite når ingen gidder å ta tak i dem. Vanskelig å få argumentene gjennom når folk bare slenger på røret. Jeg kunne like gjerne argumentert til veggen. Som andre på forumet har bemerket flere ganger, Kvalito bare skylder på alle andre. Blant annet BCS.

 

Edit: Ser at du har lagt til et par linjer her MENS jeg svarte på innlegget ditt.

 

Ble jeg noengang oppringt av Kvalito? Har de noengang vist et fnugg av vilje til å finne ut av hvorfor jeg ikke kom på nett? Jeg mottok en ROM fil til Billion-modemet som jeg allerede hadde sendt tilbake for to uker siden. Det var alt. Litt i seneste laget da.

 

Inkludert med modemet jeg sendte tilbake lå det et Word-dokument på 7 sider som beskrev hva jeg hadde forsøkt, hvilke innstillinger osv. Hørte jeg noengang et ord fra Kvalito ang. dette? Nei! Jeg fikk bare en mail hvor det stod om jeg hadde forsøkt å få linjen opp i det hele tatt (se mailhistorikk). På toppen av det hele ville de også fakturere meg for dette modemet, som jeg altså hadde sendt tilbake. Tror du de i det hele tatt hadde klart å registrere at jeg hadde sendt modemet tilbake? Nei.

Tror du jeg har lyst til å kjøpe enda et modem fra en slik bedrift? Spesielt når følgende innstillinger er for vanskelige å opplyse kunde om:

 

Innstillinger i Bridge Mode

 

 

Encapsulation = RFC 1483

 

Multiplex = LLC

 

VPI = 8

 

VCI = 35

 

 

 

Innstillinger i Routing Mode:

 

 

Encapsulation = Enet Encap

 

Multiplex = LLC

 

VPI = 8

 

VCI = 35

 

Nei, dette klarte de aldri. Ikke ville de heller. For da jeg hadde kjøpt Zyxel-modemet mitt privat kunne de jo ikke gi meg support på modemet, da jeg ikke hadde kjøpt det hos dem!

 

Jeg ber ikke om support på modemet! Jeg spør ikke om hvor jeg finner WAN og NAT i modemet. Det eneste jeg spør om er hvilke instillinger som kreves for at jeg kan få linjen opp og gå. Det kan jo knapt kalles support på selve modemet! For å gjøre dette helt tydelig skal jeg gi et eksempel:

 

Hvis jeg spør Telenor hvilket telefonnummer jeg skal ringe for å koble opp ISDN-abonnementet mitt. Da svarer ikke Telenor at jeg må ta kontakt med Asuscom for å få support på ISDN-kortet mitt.

 

Dette er nøyaktig det samme!

Endret av sdhild99
Lenke til kommentar

Jepp, det er utvilsomt drøyt. Det som forundrer meg er at de ikke lot en person som åpenbart har oversikt over dette snakke med deg. Jeg har selv erfaring fra en mindre ISP, og dukker det opp et problem av denne typen, der kundebehandlere ikke får gjort noe, så får værsågod noen fra teknisk avdeling snakke med kunden og løse problemet. Det er også klart billigere for bedriften å få det unnagjort på dette stadiet. Men det er mulig at vedkommende i Kvalito mente dette "ikke var hans bord"... da er det en ukultur ledelsen straks burde få ryddet opp i. Men du gjorde sikkert den innsatsen du kunne for å få tak i vedkommende. Det er alltid folk i firmaet som kan mer enn kundebehandlere, og får du ikke hjelp i første instans så må man kreve å få snakke med disse.

Lenke til kommentar

Kvalito IT... :devil: Bare navnet får meg til å se rødt. Har ADSL fra dem, bare problemer. Linja har aldri oppnådd de 2mbps som jeg tilslutt gav opp og betalte for. Har forsøkt en hel masse ganger å få de til å forstå at det ikke fungerer og bedt de feilsøke. Jeg blei tilogmed lovt avslag på faktura (latterlige halv pris på de to første ukene, har hatt problemer hele tida). Men når faktura kom var det ikke nevnt noe sånt. Så jeg ber om ny faktura i en rekke mails og klager samtidig på at det ikke fungere som det skal. De fleste mailer jeg får tilbake, går noe sånt som "Fungerer linja de fortsatt ikke som den skal? Isåfall hva er problemet?" Når mailen det blir svart på er en detaljert beskrivelse av hva som faktisk ER problemet. Makan til møkkasjappe. Frekkere person enn Kaj Størdal Toftner skal man lete lenge etter. Opplevde tilogmed og få kjeft for at jeg ringte og klaga på linja... Det var "misbruk av support"! Hørt noe så håpløst? :no:

 

Så jeg tok ibruk linken over til FBI, og skrev en "liten" melding om hvordan jeg opplever Kvalito, pluss link til denne tråden her om de vil lese mer... Håper de andre av dere som har opplevd problemer også gjør det samme, om nok folk klager skulle man tro de ble interessert i å gjøre noe for oss...

 

Her er tipset jeg skrev til FBI:

Kvalito IT - kanskje Norges frekkeste internettleverandør. Vi er mange kunder som har bestillt ADSL/SHDSL internett linjer fra selskapet, og er svært misfornøyde med både generell kvalitet på tjenesten og kundeservice. Henvendelser blir svart med sure miner, frekkhet og ren løgn! Så mange som nå er frustrerte over Kvalito's oppførsel og kanskje spesielt oppførselen til Oslo-avdelingens sjef, Kaj Størdal Toftner, må da dette være noe å lage en sak ut av? Vi er iallefall mange som hadde vært glade over å få litt hjelp i forhold til Kvalito. Mange har betalt for produkter de aldri har fått, og de som har fått noe (som meg), får ikke noe i nærheten av det vi har betalt for. Selv har jeg bl.a. blitt lovt en del ting per telefon som aldri skjer. Og når man tar skriftlig kontakt, får man høre noe helt annet, og attpåtil kjeft for at man klager. For mer info, se f.eks. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=184849

 

Kom igjen folkens, la oss prøve å få gjort noe med saken... Og en fortsatt riktig God Jul til alle og enhver! Kvalito inkludert... For å vise litt storsinn :p

Lenke til kommentar

Har ADSL linje ifra Kvalito, og jeg har ikka hatt så mye problemer med de.. Linjene er vel ikke akuratt de mest stabile linjene, men jeg får iallefall hastigheten jeg betaler for(Ofte litt mer og). Men det eneste "problemet" jeg har hatt var att de sende meg to forskjellige modemer, som vi sendte tilbake det ene.

Og den dagen linja mi skulle være klar til bruk, funka den ikke. Jeg ringte til de, og sa at den ikke fungerte. De sjekket linja mi, og da var visst ikke den oppe, men de fiksa det med en gang, og etter det har jeg ikke hatt problemer. Har hatt linja i snart 1år.

 

Den har vært noe ustabil, men ikke mye. Men syns det er dårlig kundebehandling slik som dere har hatt problemer med de..

 

Kanskje jeg har hatt "flaks", hehe. Vet ikke jeg.. :wow:

Endret av Woundz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...