Gå til innhold

SNIKTITT: Huawei Mate 20X 5G-telefonen kommer til Norge i august


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt Mate 20X siden den kom ut i Kina. Importerte den selv. Den kom uten google play osv. Så sendte jeg google play apk fra Samsung s8. Startet den, logget inn, den lastet ned avhengigheter.

 

Mate 20X er sykt bra. Enormt batteri, enorm skjerm, veldig rask Kirin 980 prosessor, har klart 260 Mbit på Wi-Fi (250 fiber). Kamera er samme som p20 pro. Veldig lite ramme.

 

Det er ganske bra høyttalere i telefonen også. Lader veldig raskt

 

Eneste den mangler er trådløs lading.

 

Har fått veldig mange sikkerhetsoppdateringer

Endret av Olavxxx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Må ha et beist av en mobil for å ha 5G? Nei takk, det holder med 4G for meg.

 

Nei, man må ikke ha store mobiler for å få 5g.

Men denne mobilen er laget for å være stor.

Var du full når du leste artikkelen?

 

"Til tross for vesentlig mindre batteri skiller det kun ett gram i vekt mellom ny og gammel Mate 20X. Det er lov å mistenke at 5G-komponentene på innsiden veier en del"

Lenke til kommentar

 

 

Må ha et beist av en mobil for å ha 5G? Nei takk, det holder med 4G for meg.

 

Nei, man må ikke ha store mobiler for å få 5g.

Men denne mobilen er laget for å være stor.

Var du full når du leste artikkelen?

 

"Til tross for vesentlig mindre batteri skiller det kun ett gram i vekt mellom ny og gammel Mate 20X. Det er lov å mistenke at 5G-komponentene på innsiden veier en del"

Hva har det med saken å gjøre?

Telefonen det er snakk om er like stor med eller uten 5g.

Det betyr ikke at du må ha en stor telefon for å få 5g.

 

Sony har vist frem mindre telefoner med 5g.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Må ha et beist av en mobil for å ha 5G? Nei takk, det holder med 4G for meg.

Nei, man må ikke ha store mobiler for å få 5g.

Men denne mobilen er laget for å være stor.

Var du full når du leste artikkelen?

 

"Til tross for vesentlig mindre batteri skiller det kun ett gram i vekt mellom ny og gammel Mate 20X. Det er lov å mistenke at 5G-komponentene på innsiden veier en del"

Hva har det med saken å gjøre?

Telefonen det er snakk om er like stor med eller uten 5g.

Det betyr ikke at du må ha en stor telefon for å få 5g.

 

Sony har vist frem mindre telefoner med 5g.

Er du også full?

"Det er lov å mistenke at 5G-komponentene på innsiden veier en del"

Og hvor trur du vekt og volum forsvinner, opp i det blå?

Endret av jendor1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Må ha et beist av en mobil for å ha 5G? Nei takk, det holder med 4G for meg.

Nei, man må ikke ha store mobiler for å få 5g.

Men denne mobilen er laget for å være stor.

Var du full når du leste artikkelen?

 

"Til tross for vesentlig mindre batteri skiller det kun ett gram i vekt mellom ny og gammel Mate 20X. Det er lov å mistenke at 5G-komponentene på innsiden veier en del"

Hva har det med saken å gjøre?

Telefonen det er snakk om er like stor med eller uten 5g.

Det betyr ikke at du må ha en stor telefon for å få 5g.

 

Sony har vist frem mindre telefoner med 5g.

Er du også full?

"Det er lov å mistenke at 5G-komponentene på innsiden veier en del"

Og hvor trur du vekt og volum forsvinner, opp i det blå?

Må du slutte å oppføre deg som en unge.

 

Telefonen det er snakk om i dette tilfellet, en huawei mate 20x kommer som standard med en 7,2" skjerm.

Det ER en stor telefon.

 

Ja, batteriet er 800 mAh mindre, men det gjør ikke telefonen større.

 

Det at 1 stor telefon har 5g betyr ikke at alle 5g telefoner er store.

Lenke til kommentar

- Jeg har ingenting imot at der kommer slike store alternativer.

Der finnes alltid noen som foretrekker slike størrelser.

Men det som skremmer er tanken på at en dag så kommer 7"+ til å bli kategorisert som "Compact".

 

En annen ting er batterikapasiteten...

Personlig så synes jeg at det er merkelig at produsentene må opp i slike størrelser før de velger å putte inn kraftigere batteri.

 

Jeg sikkler over tanken på hvor lenge et 4200mAh batteriet hadde holdt min "XZ2 Compact" gående før trangen til å lade hadde meldt seg.

 

Husker ikke navnet på Mobil-TLF'en, men syntes det var nokså ironisk da det ble lansert en Mobil-TLF med et batteri på 6000+mAh, der oppløsningen var satt til "1280*720".

Når andre mer valige Mobil-TLF'er ble levert med "1920*1080" eller høyere oppløsning og batterikapasitet på rundt 2500mAh.

 

Utkjevlede batterier er en merkelig praksis i mine øyne.

Er rimelig sikker på at flere hadde valgt Mobil-TLF'er som holder ut lengst mulig før trangen for å lade hadde meldt seg, framfor Mobil-TLF'er som må lades støtt og stadig.

 

Men da vil nok ikke produsentene ha solgt så mange Mobil-TLF'er, på grunn av dødt batteri.

Siden stadig lading sliter på batteriet.

Sjekk Dragonbox Pyra, desto mer man går i retning av ting som er billigere å lage og til enklere bruk, desto mer har små produsenter å tilby av ordentlige varer.

 

Kanskje ujevn pixelmapping koster batteritid, og videp er maskinvareakselerert? Noen mobiler lages åpenbart for å få best poengsum i syntestiske testmiljø.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar



 



 



- Jeg har ingenting imot at der kommer slike store alternativer.
Der finnes alltid noen som foretrekker slike størrelser.
Men det som skremmer er tanken på at en dag så kommer 7"+ til å bli kategorisert som "Compact".

En annen ting er batterikapasiteten...
Personlig så synes jeg at det er merkelig at produsentene må opp i slike størrelser før de velger å putte inn kraftigere batteri.

Jeg sikkler over tanken på hvor lenge et 4200mAh batteriet hadde holdt min "XZ2 Compact" gående før trangen til å lade hadde meldt seg.

Husker ikke navnet på Mobil-TLF'en, men syntes det var nokså ironisk da det ble lansert en Mobil-TLF med et batteri på 6000+mAh, der oppløsningen var satt til "1280*720".
Når andre mer valige Mobil-TLF'er ble levert med "1920*1080" eller høyere oppløsning og batterikapasitet på rundt 2500mAh.

Utkjevlede batterier er en merkelig praksis i mine øyne.
Er rimelig sikker på at flere hadde valgt Mobil-TLF'er som holder ut lengst mulig før trangen for å lade hadde meldt seg, framfor Mobil-TLF'er som må lades støtt og stadig.

Men da vil nok ikke produsentene ha solgt så mange Mobil-TLF'er, på grunn av dødt batteri.
Siden stadig lading sliter på batteriet.


 




Sjekk Dragonbox Pyra, desto mer man går i retning av ting som er billigere å lage og til enklere bruk, desto mer har små produsenter å tilby av ordentlige varer.

Kanskje ujevn pixelmapping koster batteritid, og videp er maskinvareakselerert?
Noen mobiler lages åpenbart for å få best poengsum i syntestiske testmiljø.


 

 

- Har svært lite negativt å si om min "XZ2 Compact"...
Det hender at jeg må boot'e den om etter at den har stått i "Ikke forstyrr"-mode når jeg ser film.
Fordi når jeg skal ringe etter Taxi så hører jeg ingenting i andre enden.
Men det er nok mer et Software problem, og det tar ikke mange sekundene å Boot'e den så det er ikke mye til bry.

Batteriet er den støste sinken med denne Mobil-TLF'en.
2760 mAh virker lite på en Mobil-TLF som dette.
Føler jeg må lade støtt og stadig.

På min gamle "Nokia N97" så gikk jeg fra standard batteri på 1760mAh(om jeg ikke husker feil nå) og over til et batteri på 3000 mAh.
Riktig nok så var "N97" en langt simplere Mobil-TLF enn min nå "Sony XZ2 Compact", men på den gikk jeg i fra å måtte lade annen hver dag til å lade hver 4 dag, noen ganger kunne jeg gå i opp til ni dager.

Ved 100% på batteriet på min "XZ2 Compact" så står det at den skal holde det gående i alt fra 1 til 7 dager, men det kommer an på bruksmønsteret mitt da selvsagt og ikke minst hvilket modus den står i.

Etter min erfaring med denne Mobil-TLF'en så kan jeg ærlig si det at, det skal ikke sees mange YouTube videoer, eller spille selv svært lettdrevne spill som "Unlock Car" en time eller to før Mobil-TLF'en hyler om at nå er det på tide å lade igjen.

Som jeg nevnte i mitt orginale innlegg så sikkler jeg over tanken på et batteri som har 4200 mAh eller mer.
6000+mAh hadde vært en drøm.

Men som jeg også nevnte så er der den "Utkjevlede batteri" praksisen som setter en stopper for det.
Det virker som at produsentene har satt en grense på tykkelsen på batteri.
La oss si f.eks. 5mm, som gjør at selv om man i praksis kunne ha fått en dobbling eller til og med en trippling i kapasitet ved å øke tykkelsen til 1cm, så begrenser dem heller batteriet på mindre Mobil-TLF'er og heller velger å gi større Mobil-TLF'er den ekstra kapasiteten.
Siden dem oppnår det ved å kjevle ned batteriet til 5mm som da blir for stort (Bredde*Lengde) til å passe i mindre Mobil-TLF'er.
"Pepperkake"-praksis er et passende uttrykk i så måte.

Der er et uttrykk som heter...
"Det som ikke går i bredden, går i høyden."

Det virker på meg som om at produsenene har tenkt motsatt.
"Det vi ikke vil skal gå i høyden, det skal gå i lengden og/eller bredden."

Med tanke på hvor lange og brede Mobil-TLF'ene har begynt å bli så er det en nokså passende konklusjon.

Gi meg heller en 5" Mobil-TLF med en tykkelse på 2cm framfor en 10" Mobil-TLF med en tykkelse på 2mm, om det kan gi langt høyere batterikapasitet enn det man får i dag.

Alt trenger jo ikke på død og liv å være så tynt...

-----

Mobil-TLF'en i artikkelen får batteri på 4200mAh, får bare håpe den er svært energi effektiv.
7"+ skjerm krever jo en del av batteriet selv om det er OLED.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Gi meg heller en 5" Mobil-TLF med en tykkelse på 2cm framfor en 10" Mobil-TLF med en tykkelse på 2mm, om det kan gi langt høyere batterikapasitet enn det man får i dag.

Derav anbefalningen Dragonbox Pyra, med sitt store batteri, eller du må forholde deg til mobiler med utbyttbart batteri, som Fairphone 2, eller Librem 5. Sony er dessverre i lim-bransjen i så måte, men de har Sailfish OS til noen modeller. Poenget er at man fikk tak i store batterier som tilleggsprodukter til mobiler som hadde utbyttbart batteri. Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Gi meg heller en 5" Mobil-TLF med en tykkelse på 2cm framfor en 10" Mobil-TLF med en tykkelse på 2mm, om det kan gi langt høyere batterikapasitet enn det man får i dag.

 

 

 

 

Derav anbefalningen Dragonbox Pyra, med sitt store batteri, eller du må forholde deg til mobiler med utbyttbart batteri, som Fairphone 2, eller Librem 5.

Sony er dessverre i lim-bransjen i så måte, men de har Sailfish OS til noen modeller.

Poenget er at man fikk tak i store batterier som tilleggsprodukter til mobiler som hadde utbyttbart batteri.

 

 

 

- Greit nok at det går mer og mer i den rettningen, men "Dragonbox Pyra" er en Mini-PC som man potensielt sett kan ringe med.

 

Ja, man kan spille på en Mobil-TLF i dag, og man kan skrive mail og andre edb-saker.

Man kan også surfe på en om man så øsnker og ta bilder/filme, men det er i hovedsak en TLF.

Det er ikke helt det samme selv om det ligner på flere punkter.

 

-----

 

Det er både synd og ironisk at der var langt flere brukbare alternativer til stort/større batteri når kunden kunne med enkelhet bytte og veksle på dette selv, enn det er for produsentene å komme med verdige alternativer som faktisk fungerer.

 

Som jeg allerede har nevnt flere ganger...

Det at produsentene på død og liv skal ha alt så tynt som mulig, som også gjelder batteriet.

Da viser det seg langt vanskeligere å komme frem til en stabil og brukbar løsning med tilfredstillene kapasitet.

 

Er rimmelig sikker på at ting hadde blitt mer stabile og i så måte også mer brukbare om dem hadde laget batteriene tykkere enn dem gjør i dag.

 

-----

 

As for Sony...

Har sett flere videoer på YouTube som viser hvordan man bytter batteri på f.eks. min modell "XZ2 Compact", og det er ikke et hav av lim dem bruker akkurat.

 

I skøyten rundt pakkningene for å sikkre at Mobil-TLF'en er vanntett er logisk nok.

Men ellers så virker/virket det ganske så straingt forward.

Riktig nok ikke fullt så enkelt som det å flippe/skyve av et lokk, men det virket ikke akkurat umulig.

Om man da velger å begi seg ut på dette selv.

 

Det å måtte betale 1000kr+ for at proffe folk skal gjøre dette for deg er litt kjipt siden det ikke er sikkert om at man beholder Garanti og Reklamasjon i så måte uansett .

Dog sjangsen for å miste retten til dette er langt større om man gjør jobben selv.

 

Med mindre produsenten legger opp til en slik praksis, så vil dem nok argumentere med at du som bruker har enten indirekte eller direkte tukklet med Mobil-TLF'en og at det høyst sannsynlig er grunnen til potensielle problemer som oppstår, så da gjelder ikke Garanti og/eller Reklamasjon.

 

Og det er en risk jeg personlig ikke er villig til å ta med en så passe ny og relativt dyr Mobil-TLF.

Det paradoksale er nok, om jeg ved en senere anledning etter disse fordelene har opphørt av seg selv så har dem vel også sluttet å produsere reservedeler til Mobil-TLF'en min uansett.

Så da er jeg jo like langt...

Lenke til kommentar

- Greit nok at det går mer og mer i den rettningen, men "Dragonbox Pyra" er en Mini-PC som man potensielt sett kan ringe med.

Ja, skal man få noe gjort må man ha tastatur, som ikke er en del av skjermen, som man kan vinkle vekk fra strølys, med et ordentlig OS osv.

 

Med mindre produsenten legger opp til en slik praksis, så vil dem nok argumentere med at du som bruker har enten indirekte eller direkte tukklet med Mobil-TLF'en og at det høyst sannsynlig er grunnen til potensielle problemer som oppstår, så da gjelder ikke Garanti og/eller Reklamasjon.

 

Det er snarere motsatt, de små produsentene legger opp til at man kan hacke selv, og gjør det som ellers er inngrep, til barnemat.

 

bytte av (batteri) og skjerm, liten produsent, under to minutter.

 

bytte av modul, liten produsent, under to minutter.

 

Her er debatten om batteri for librem 5 https://forums.puri.sm/t/librem-5-battery-spec-built-in-or-replaceable/3679

 

Pyra har allerede stort batteri. Samtlige er modulære, så små fabrikanter er altså det motsatte av hva man skulle tro.

 

Nyvinningene på flaggskipstelefoner er at mye blir verre, samt at man får mer LTE-fart, noe som finnes fra før. Kamera finnes å få kjøpt i kamera-formgivning, noe som er mye bedre enn dem man finner i selv de beste telefonene.

Lenke til kommentar


 


 



- Greit nok at det går mer og mer i den rettningen, men "Dragonbox Pyra" er en Mini-PC som man potensielt sett kan ringe med.


 




Ja, skal man få noe gjort må man ha tastatur, som ikke er en del av skjermen, som man kan vinkle vekk fra strølys, med et ordentlig OS osv.





Med mindre produsenten legger opp til en slik praksis, så vil dem nok argumentere med at du som bruker har enten indirekte eller direkte tukklet med Mobil-TLF'en og at det høyst sannsynlig er grunnen til potensielle problemer som oppstår, så da gjelder ikke Garanti og/eller Reklamasjon.


 




Det er snarere motsatt, de små produsentene legger opp til at man kan hacke selv, og gjør det som ellers er inngrep, til barnemat.

bytte av (batteri) og skjerm, liten produsent, under to minutter.

bytte av modul, liten produsent, under to minutter.

Her er debatten om batteri for librem 5 https://forums.puri.sm/t/librem-5-battery-spec-built-in-or-replaceable/3679

Pyra har allerede stort batteri.
Samtlige er modulære, så små fabrikanter er altså det motsatte av hva man skulle tro.

Nyvinningene på flaggskipstelefoner er at mye blir verre, samt at man får mer LTE-fart, noe som finnes fra før.
Kamera finnes å få kjøpt i kamera-formgivning, noe som er mye bedre enn dem man finner i selv de beste telefonene.


 

 

- Takk for kjapp og grundig tilbakemelding...

Men du overså noe vesentlig?
Jeg sa "Med mindre", altså "Om ikke annet er tilfellet".

Dog kjekt å vite at i alle fall de små produsentene legger opp til slikt.

-----

Trenger man PC så kjøper man seg PC.
Trenger man Mobil-TLF så kjøper man seg Mobil-TLF.

Mobil-TLF modeller som er kryssning av begge verdener er som f.eks. "Nokia N97".
Det var en genial Mobil-TLF for sin tid.

Den største svakheten den hadde som mange klagde på var skjermen.
Hadde Nokia hatt dagens Display-teknologi den gang så hadde den vært enda bedre.
Den hadde Symbian som var et supert OS, men når det skulle konkurere med Android så ble det for omfattende å legge til rette for bruk av nyere og mer kraftig HW. *Snuffs*

På mange måter så likte jeg bedre Symbian enn jeg liker Android.
Smaksak...


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...