Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når barnet ikke får med mat hjemmefra.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel en gammel myte at små hyppige måltider er sunt. Det sier iallefall min PT venn.

Sikkert, men gutten er åpenbart skrubbsulten og kaster seg over maten når han får tilbud, så det kan ikke være en veldig streng eller innarbeidet faste... Dessuten skal ikke barn faste.

 

Varselbjellene ringer som bare faen i denne saken.

 

Levert varsel til skolen

Tvert imot, det er det man skal gjøre hvis man er bekymret.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikkert, men gutten er åpenbart skrubbsulten og kaster seg over maten når han får tilbud, så det kan ikke være en veldig streng eller innarbeidet faste... Dessuten skal ikke barn faste.

 

Varselbjellene ringer som bare faen i denne saken.

 

 

Tvert imot, det er det man skal gjøre hvis man er bekymret.

Ikke misforstå faste med noe religiøst eller bevisst. Såvidt meg bekjent betyr det bare å ikke spise over en periode.

 

Ikke nødvendigvis enig.

Ut ifra hva jeg har lest er det ingenting som krever mer enn noe ekstra oppmerksomhet uten å involvere offentlige etater, men jeg gjentar; jeg, som deg, uttaler meg bare utifra hva som er skrevet og har ikke sett situasjonen med egne øyne. At ungen er "skrubbsulten" er din frie utbrodering av hvordan du tolker teksten. Jeg er bare mer åpen for at ikke alle mennesker er like og ikke like rask til å dømme på bakgrunn av hvordan jeg personlig oppdrar mine barn - derfor jeg ville vært mindre aggressiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke misforstå faste med noe religiøst eller bevisst. Såvidt meg bekjent betyr det bare å ikke spise over en periode.

 

Ikke nødvendigvis enig.

Ut ifra hva jeg har lest er det ingenting som krever mer enn noe ekstra oppmerksomhet uten å involvere offentlige etater, men jeg gjentar; jeg, som deg, uttaler meg bare utifra hva som er skrevet og har ikke sett situasjonen med egne øyne. At ungen er "skrubbsulten" er din frie utbrodering av hvordan du tolker teksten. Jeg er bare mer åpen for at ikke alle mennesker er like og ikke like rask til å dømme på bakgrunn av hvordan jeg personlig oppdrar mine barn - derfor jeg ville vært mindre aggressiv.

Du skjønner åpenbart ikke problemstillingen.

Lenke til kommentar

Ikke misforstå faste med noe religiøst eller bevisst. Såvidt meg bekjent betyr det bare å ikke spise over en periode.

 

Ikke nødvendigvis enig.

Ut ifra hva jeg har lest er det ingenting som krever mer enn noe ekstra oppmerksomhet uten å involvere offentlige etater, men jeg gjentar; jeg, som deg, uttaler meg bare utifra hva som er skrevet og har ikke sett situasjonen med egne øyne. At ungen er "skrubbsulten" er din frie utbrodering av hvordan du tolker teksten. Jeg er bare mer åpen for at ikke alle mennesker er like og ikke like rask til å dømme på bakgrunn av hvordan jeg personlig oppdrar mine barn - derfor jeg ville vært mindre aggressiv.

Hvis du insisterer på å omdøpe "får ikke nok mat hjemme" til "faste" så tror jeg ikke vi har så mye mer å diskutere. Enhver som ser objektivt på dette vil se at det er noe galt her. Faste er noe som er bevisst og planlagt, ikke at man bare går og sulter litt tilfeldig og avhengig av om man får mat eller ikke.

 

Din måte å "skjønne" kontra min er bare at du tilsynelatende projiserer noe veldig. Jeg er ikke like rask på avtrekkeren.

Det er du som er rask på avtrekkeren og desperat prøver å bortforklare enorme varselklokker.

Lenke til kommentar

Hvis du insisterer på å omdøpe "får ikke nok mat hjemme" til "faste" så tror jeg ikke vi har så mye mer å diskutere. Enhver som ser objektivt på dette vil se at det er noe galt her. Faste er noe som er bevisst og planlagt, ikke at man bare går og sulter litt tilfeldig og avhengig av om man får mat eller ikke.

 

 

Det er du som er rask på avtrekkeren og desperat prøver å bortforklare enorme varselklokker.

Jeg bortforklarer ingenting.

Det er dere som overtolker og forhåndsdømmer.

Jeg på min side tar ingen bastante standpunkt og har derfor ingen behov for desperasjon eller bortforklaringer - det overlater jeg til de av dere som allerede har gjort dere opp en formening om hva som er fakta i saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ts har gjort rett i å melde dette til skolen da barnet ikke får tilstrekkelig med mat hjemme. Skolen bør ta dette videre med foresatte da det er noe som skurrer her. La meg minne deg om Christoffer saken..

Den saken er nettopp hvorfor TS burde melde fra om bekymringen ja, og la de profesjonelle ta seg av saken. 

 

Jeg leste boka, så ufattelig trist og det skulle aldri ha skjedd, altfor mange voksne sviktet den gutten. Folk må ikke tro de ikke har noe de skulle ha sagt, men de burde ikke gå på heksejakt heller. 

Lenke til kommentar
Ny innhenting av definisjon. Denne gang for ordet 'heksejakt': "[F]orfølgelse av mennesker som gjøres til syndebukker eller (feilaktig) påstås å utgjøre en trussel." (naob.no)
 
Det er ingen som ønsker dette, og det er i hvertfall ikke hva jeg forfekter: Jeg mener at folk skal bry seg mer og ta skritt for å avdekke om et barn vanskjøttes. Å dokumentere det kan også bli nødvendig (hvor da BV blir neste instans og de får vedtatt noe mye raskere). Om det er dette du kaller heksejakt så blir det bare tull.
 
Vanlige fungerende voksne mennesker klarer å gjøre gjennomtenkte vurderinger tross følelsesmessige belastninger. Men kanskje ikke du? Siden du så innbitt mener at BV er de eneste som kan gjøre jobben, tross mange saker som viser at BV slettes ikke er det skinnende og velfungerende offentlige organet som Ola Nordmann har trodd.


Anonymous poster hash: 96a45...498
Lenke til kommentar

Til trådstarter:

Du har opplevelser rundt dette barnet som gjør at du aner bekymringer. Du er usikker på om disse bekymringene er berettiget utfra situasjonen du sitter i. I disse tilfellene der man har mistanke om bekymringsverdig situasjon der man ikke får utredet saken nærmere selv uten å bryte betydelig ut av "komfortsonen", sender man en anonym bekymringsmelding til barnevernet. Barnevernet vil så opprette en undersøkelsessak og eventuelt innhente opplysninger fra skole, skolehelsetjeneste og fastlege før de eventuelt går videre med hjemmebesøk og vurdering av foreldrenes omsorgsevne. Er alt i orden, kan du puste lettet ut og vite at du har gjort alt riktig. Gjør du ikke dette, vil du sitte med en dårlig magefølelse i lang tid fremover, spesielt dersom det om noen år kommer frem at barnet har vært utsatt for en betydelig omsorgssvikt. Det er en belastning der og da for foreldre å få vite at det er opprettet barnevernssak, men skadeimplikasjonene er betydelig større for barnets fremtid ved uoppdaget omsorgssvikt. Det er flust av alvorlige eksempler på vanskjøtsel der naboer, venner, skole, fastlege, barnehage alle har sittet med bekymringer og følelse av at noe ikke stemte, men latt være å melde da de ikke hadde noe håndfast. Som privatperson har man heldigvis muligheten til å melde anonymt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bortforklarer ingenting.

Det er dere som overtolker og forhåndsdømmer.

Jeg på min side tar ingen bastante standpunkt og har derfor ingen behov for desperasjon eller bortforklaringer - det overlater jeg til de av dere som allerede har gjort dere opp en formening om hva som er fakta i saken.

Poenget er at det er alvorlige tegn her som bør undersøkes nøyere, og det bør overlates til myndighetene. Det er ikke vanlig med "faste" på denne måten, og dessuten skal ikke barn drive med fasting. Dette med fasting er bare noe du har diktet opp for å bortforklare de enorme varselbjellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at det er alvorlige tegn her som bør undersøkes nøyere, og det bør overlates til myndighetene. Det er ikke vanlig med "faste" på denne måten, og dessuten skal ikke barn drive med fasting. Dette med fasting er bare noe du har diktet opp for å bortforklare de enorme varselbjellene.

Du overtolker mine innlegg også, synes jeg.

I min mening er det slik at ta ts har en utmerket anledning til å observere barnet over tid. Langt bedre enn noen "myndighet". Og så langt er det ingenting som for meg skriker annet enn observasjon, for å gjenta meg selv.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Jeg bortforklarer ingenting.

Det er dere som overtolker og forhåndsdømmer.

Jeg på min side tar ingen bastante standpunkt og har derfor ingen behov for desperasjon eller bortforklaringer - det overlater jeg til de av dere som allerede har gjort dere opp en formening om hva som er fakta i saken.

Christoffer-saken!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du overtolker mine innlegg også, synes jeg.

I min mening er det slik at ta ts har en utmerket anledning til å observere barnet over tid. Langt bedre enn noen "myndighet". Og så langt er det ingenting som for meg skriker annet enn observasjon, for å gjenta meg selv.

Du skriver så mye dumt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den saken er nettopp hvorfor TS burde melde fra om bekymringen ja, og la de profesjonelle ta seg av saken.

 

Jeg leste boka, så ufattelig trist og det skulle aldri ha skjedd, altfor mange voksne sviktet den gutten. Folk må ikke tro de ikke har noe de skulle ha sagt, men de burde ikke gå på heksejakt heller.

Heksejakt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...