Gå til innhold

Erna Solberg setter foten ned for elbilmoms


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet enig, men vil legge til at jeg synes avgiftene for å kjøpe bil allerede er alt for høye sånn som de er nå.

 

Men som Sylvester sier, bilene er alt for kostbare pga dyrt batteri, til at de vil kunne konkurrere. Legg på ulempene med kort rekkevidde i forhold til andre biler, og lang ladetid, så frister de ikke om de er langt dyrere enn konkurrentene.

 

Batteriet er den delen som er dyr foreløpig, og den må dessuten bli enda bedre. Og for at de skal bli bedre, så må folk fristes til å kjøpe elbiler til tross for ulempene. Det er måten å finansiere utviklingskostnadene på.

 

Selv har jeg kjøpt en Kona EV, og synes den holder i lange baner til mitt behov, selv om jeg gjerne skulle hatt enda mer rekkevidde, enda kortere ladetid (burde støttet 150 kW lading), litt mere bagasjeromsplass og minst 1200 kg hengervekt (helst 1600 kg). Det er heller ingen hemmelighet at den foreløpig mangler app og fjern-forvarming, noe jeg gjerne ville hatt.

 

Men til den prisen jeg fikk den, og den rekkevidden den har, så er jeg kjempefornøyd. vel, egentlig er jeg kjempefornøyd med bilen. Men helt klart at det for noen er for store svakheter for sitt behov, men så er det ikke lenge siden 10 mil var en utfordring for elbiler. Denne går glatt 40 mil og mere til, noe jeg sjeldent kjører. Til alle mine turer hitil, så har det vært mer enn tilstrekkelig til å klare det fint. Men gleder meg til å teste den på bilferie nå i sommer.

 

Forstå meg rett, det er ikke det at elbiler bør bli dyrere, men avgifter på bil bør gå ned generelt. Er selv eier av både el-bil og diesel.

 

Når det kommer til bom avgifter så har dette tatt helt av, hadde pengene I det minste gått til vei så hadde det vært 4felts vei på kryss og tvers for lengst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etablering av ladere hjemme? Nei du, den er dyr, tviler på at borettslaget med allerede skyhøy fellesutgifter vil gå med på dugnad til de som eier elbil, med mindre alle eier elbil da.

Sitter i styret i borettslag, og her er vi nå i gang med å etablere ladere til elbil. Ingen i styret eier elbil selv, men vi ser samtidig at det gjør borettslaget mer attraktivt, faktisk er det for mange forventet at dette er på plass når de flytter inn. Selv om eiere av elbil er i mindretall var det flertall for å få dette på plass blant borettslaget beboere. Regningen deles opp slik at borettslaget betaler infrastruktur, mens bileier dekker det som er løst og strøm.

Også har man jo dette å ta hensyn til: https://www.tu.no/artikler/na-blir-det-plikt-for-borettslag-til-a-montere-ladeplasser-for-elbil/464370

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter i styret i borettslag, og her er vi nå i gang med å etablere ladere til elbil. Ingen i styret eier elbil selv, men vi ser samtidig at det gjør borettslaget mer attraktivt, faktisk er det for mange forventet at dette er på plass når de flytter inn. Selv om eiere av elbil er i mindretall var det flertall for å få dette på plass blant borettslaget beboere. Regningen deles opp slik at borettslaget betaler infrastruktur, mens bileier dekker det som er løst og strøm.

Også har man jo dette å ta hensyn til: https://www.tu.no/artikler/na-blir-det-plikt-for-borettslag-til-a-montere-ladeplasser-for-elbil/464370

 

Det er flott å få informasjon fra noen som kan mer om regelverk og hvor attraktivt noe er utafra tjenestetilbud. Jeg synes mange borettslag tilbyr litt for mye og deretter har alt for høye fellesutgifter, men det kan vel være bare syting fra min side. Det kan med andre ord tilskrives fremtidsinvesteringer der det forventes en god del som bor i borettslaget vil begynne å kjøpe/benytte seg av elbiler så fremst ladere for disse er på plass? Det skulle jo bare mangle at de betaler strøm for å lade bilden også, ville ikke vurdert noe annet enn det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja kanskje elbil dekker behovet til 99.5%, men langt fra like mange har mulighet til å lade hjemme

 

Biler med bensin eller dieseldrift fungerer ikke for i nærheten av 99,5%, så da er det jo en kraftig forbedring at elbil gjør det. Hvis en skal måtte oppnå 100% for alle løsninger blir det ikke mye innovasjon.

Lenke til kommentar

Men hvordan skal vi klare å skaffe nok materialer til å produsere alle elbilene som trengs for å bytte ut den fossile bilparken? Det holder vel ikke for klimaet at det bare kjøres elbil i Norge?

 

https://www.google.no/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/nyheter/verden/2019/06/09/195584721/dette-kreves-for-a-elektrifisere-et-lands-bilpark

 

Høyere etterspørsel vil gi høyere vilje til å utvinne fortere. Om "ingen" kjørte bensin/dieselbil, så hadde man ikke utvinnet olje i samme tempo heller. Så en høy etterspørsel etter elbiler er alfa og omega for elbil-bransjen. Jo høyere jo bedre :)

Lenke til kommentar

Høyere etterspørsel vil gi høyere vilje til å utvinne fortere. Om "ingen" kjørte bensin/dieselbil, så hadde man ikke utvinnet olje i samme tempo heller. Så en høy etterspørsel etter elbiler er alfa og omega for elbil-bransjen. Jo høyere jo bedre :)

Høyere vilje til utvinning blir det sikkert, men finnes det nok mineraler. Det er et annet spørsmål? (Jeg vet ikke, derfor jeg spør).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...