Gå til innhold

Oppnå god lønn med/uten utdanning


Anbefalte innlegg

Det tok meg 14 år, men har endelig fått bevist ovenfor min familie og omgangskrets/venner at det ikke er så vanskelig å komme seg over 1 mill i lønn i forskjellige yrker.

 

Alder 12: starter å jobbe som avisbud. Her starter motivasjonen for å få penger. Innen jeg er 14 har jeg 3 ruter som tar meg 2T etter skolen hver dag.

Alder 16: Starter å jobbe på lager, sier til sjefen at ambisjonen er å ha en mill i lønn innen jeg er 18, Jobber fra 17-01 Man-tors + 10t overtid annenhver søndag. Etter 1 år får jeg mer ansvar og blir innkjøpssjef ( Var "innkjøpssjef" 3 mnd inn i jobben, men uten å få noe for det). Er nå på 650k/årlig med overtid.. Par mnd går og jeg får tilbudt jobb som Lagersjef/innkjøpssjef som inntrer i det jeg fyller 18 og kan jobbe normal arbeidstid, lønna er på 950k. Men siden jeg ikke ønsker å droppe ut av skolen takker jeg nei. Men fikk bevist for både meg selv og venner at det var mulig å få nærmere 1 mill uten utdanning allerede her.

Alder 18: Starter som elektrikerlærling. 

Alder 18: Starter med salg via profilering på deltid, 19-22 hverdager.

Alder 20/21: Får fagbrev, går fra 184kr/t lærling til 270kr/t grunnet jeg allerede har jobbet 1 år med service alene.

Alder 21/22: Blir BAS, lærlingansvarlig, prosjektleder (2 dager i uka). 390kr/t som bas, 50kr/t LA, provisjonsbasert prosjektleder ( bonus per anbud som blir akseptert 

Alder 23: Har nå 990k tjent fra jeg ble BAS. Dog mye er bonuser. + Selger jobb på siden er jeg oppe i 1.2M

Alder 23/24: Slutter med elektrobransjen, starter i jobb som regnskapsmedarbeider

Alder 25: Har opparbeidet meg godt nettverk iløpet av årene, får avtale om bonus for kunder jeg bringer til firmaet. 660k fastlønn, 300k bonus via kundene jeg dro inn dette året. ( Dette er løpende bonus så lenge de forblir i porteføljen tilbyrået.

Alder 26: Har 890k fastlønn, 150k bonus årlig + 10% av selskapet, kan forvente årlig utbytte på ~200k. ( Verveavtalen blir fjernet, ville vært 900k men original avtale stoppet på maks 400k )

Alder 26: Lander profileringselskapets største kunde x2 og får bonus på 1.6M.

Alder 26: Ikke noe nytt. Her er jeg idag, men har gått ned i stilling på profileringjobben. Er nå kun rådgiver/konsulent og tar hånd om eksisterende kunder og er med på diverse messer. Lønn herifra er på 450k/årlig, med 500k fast bonus de neste 5 årene. Jobber 10-20t / uken med dette. Samt 40 reisedager i året ( tar ferien fra regnskaps jobben her)

 

Alt jeg har fått til det siste tiåret har vært hardt arbeid helt klart.. Det har kostet mye også, men til gjengjeld var det verdt det for min del. Ærlighet har vært et viktig punkt for meg hos alle arbeidsgiverne. Forventninger til de som arbeidsgivere og ikke minst mine mål/ambisjoner har alltid blitt diskutert.. Er flere jobber jeg har takket nei til som ikke har sett at mine mål vil passe med mulighetene i firmaet.. Nærmere sagt 18 jobbtilbud/intervjuer.

 

Nå har jeg oppnådd en nærmere millionlønninger via jobber uten utdanning, og samt en med utdanning 

 

Alle jobbene har krevd kurs og smått med hva som grenser til noe man kaller "utdanning".. Men man skjønner bildet.

 

Så keep on workin! Jeg vil helt ærlig si at det er mulig så lenge du legger inn arbeidet og holdningen rundt det. Jeg er absolutt ingen spesiell person, helt A4 vil jeg selv definere meg med, kanskje med et høyere energinivå en noen andre, men utenom det er det lite som skiller meg og mine venner som nå går inn for å søke sin første jobb med 500k i studielån og usikker på om de får jobb etter sommeren eller ei..

 

 

Obs: kan hende jeg bommet litt på alderen noe steder..men det er rimelig nærme realiteten. Det er mye som har skjedd hvert bidige år jeg har prøvd å jobbe meg oppover.

 

Tråden er ikke for å skryte.. Derfor anonymt, men for å få frem at det ikke er så altfor mye som skal til for å kunne jobbe seg opp. Nå er jo dette bare 3 jobber, og mye av det har pågått samtidig.. Men det var for å nå mitt mål om å kunne bygge eget hus nær familien innen jeg var 30 samt være gjeldfri.

 

Som min gamle sjef sa under et av møtene vi måtte ha med alle ansatte ( noen klaget over forskjellsbehandling fordi jeg tjente så mye mer enn de som hadde jobbet i 10-20 år der ) ;

D**** Gjør ikke så mye annerledes enn alle andre her, men han jobber hver dag uten å klage, tar på seg andre sine arbeidsoppgaver uten å nøle, ønsker mer jobb enn han fysisk kan klare iløpet av dagen og pusher seg selv alltid. Dere ser han spise lunsj mens han jogger med plukklista og brødskiven i en hånd og pakker varer med den andre. Han fyller 1 trailer med varer hver dag alene... Vi er 6 ansatte her og vi har bare 2 trailere som kommer på kvelden.. You do the math.

 

-Jeg jobbet ikke spesielt mer enn andre, men jeg pugget hovedlista hvor alle varer befant seg, droppet 40 min med lunsj, 10 min røykepause hver time..

Og alt dette gjorde at jeg fikk gjort jobben så ekstremt mye fortere..Uten at jeg selv følte det gikk på bekostning av noe.

-Salgsjobben gikk av seg selv egentlig..Må si jeg var heldig her, iherdig...Men også heldig.

-Regnskapsjobben gikk også bra pga jeg fikk inn kunder som feks lageret jeg jobbet på, + 3 andre regionlager som ble med. Elektrikerfirmaet fikk jeg med også. Og med de ble 4 andre selskap med på kjøret. Jeg hadde jo elektrikerbakgrunn og ble en slags rådgiver for hva som fort ble 14 håndverkerfirmaer som jeg "vervet" og hvordan de kunne effektivisere ordrebehandlingen med nye løsninger, samt få ned regnskaps kostnaden ( De trengte ikke lenger en "sekretær" pga dette )  Resten av året vil gå med på å kjøpe meg inn litt mer i byrået her, ønsker å kjøpe meg inn til 50/50 med sjefen her. Noe som vil være mulig dersom jeg får inn rundt 20 nye kunder innen året er over.

 

Langtidsmålet er å ta over byrået når sjefen går av med pensjon (5 år). Deretter ha en "passiv" inntekt på årlig utbytte så jeg kan starte min egen butikk..Noe som har vært "drømmen" siden jeg var 18. Langt fra det den dag idag, men igjen. Det er langtidsmålet.

 

 

Sliten var jeg uansett på kveldstid om jeg jobbet eller ikke gjorde noe.. Så hvorfor kaste bort energien på 0kr når jeg kunne tjene litt?

 

Mulighetene er der..Du må bare ta de! Og selvsagt..Det må jo være noe du virkelig ønsker å gjøre, det kommer ikke billig.

 

Peace out!

 

 

 

Hvis noen mener dette er praktisk talt umulig for "Ola Nordmann" så legg gjerne igjen en kommentar. Alltid interessert i å høre hvordan andre mener det skal gjøres.

 



Anonymous poster hash: 8bc70...705
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliten var jeg uansett på kveldstid om jeg jobbet eller ikke gjorde noe.. Så hvorfor kaste bort energien på 0kr når jeg kunne tjene litt?

 

Mulighetene er der..Du må bare ta de! Og selvsagt..Det må jo være noe du virkelig ønsker å gjøre, det kommer ikke billig.

 

De aller fleste er for late til å få til det du har gjort og det inkluderer undertegnede.  Det er helt riktigt at utdanning slet ikke er nødvendig for å få millionlønn og i mange tilfelle lønner det seg ikke engang å ta utdanning, men det er nå engang nødvendig for visse jobber.  

 

Men godt jobba!

Lenke til kommentar

Skulle nok ha lagt meg er på linje for å peke mot de som mener at utdanning er et must for å få en god lønn. Noe jeg fortsatt får høre relativt ofte.

 

Anonymous poster hash: 8bc70...705

 

Med god utdanning er det generelt lettere å få god lønn per time. Og man kan ha "vanlig" arbeidstempo. Å jobbe ekstra hardt + ha lange arbeidsdager, som da også gir god lønn, blir noe annet. Altså er det snakk om intensitet.

Lenke til kommentar

Med god utdanning er det generelt lettere å få god lønn per time. Og man kan ha "vanlig" arbeidstempo. Å jobbe ekstra hardt + ha lange arbeidsdager, som da også gir god lønn, blir noe annet. Altså er det snakk om intensitet.

 

Ikke at det har noe å si da det blir veldig individuelt på hva "vanlig" eller "god" er, men i mitt tilfellet har jeg ikke oversteget noe over gjennomsnittlig arbeidstempo. Effektivitet har vært nøkkelen i mitt tilfellet.

 

Så lange arbeidsdager har aldri vært et relativt tema utenom det man anser som gjennomsnittlig. Om du blander skole med jobb eller at man har hatt flere jobber samtidig så må man begynne å kombinere lønningene, som igjen gir et helt annerledes bilde.. Men individuelt har alle jobbene nå til slutt nærmet seg 1 million ene og alene.

 

Jeg er ikke uenig i det du sier :) Er nok sånn for de fleste.

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 8bc70...705

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...