Gå til innhold

Få opp arbeidsmoralen


Anbefalte innlegg

enkelt å greit....Tips til å få tilbake/økt arbeidsmoralen ?

 

Har blitt veldig skjemt bort av familie, fikk tilbudt en jobb i familiebedriften og jeg tok det i en periode der det ville gagne meg og familien litt bedre enn å være i forrige jobb.

 

Det resulterte i at jeg nå er 25 år gammel..Med en inntekt på 550k årlig

Jobben i seg selv er kontorbasert og veldig gjentakende ( Regnskap )

 

Jeg personlig har aldri vært en kontorperson og liker å gjøre fysiske ting, det første året med denne jobben var faktisk overraskende grei da det krevde at jeg lærte meg noe nytt og da ble det automatisk spennende.

 

Nå som energien ikke er på topp i en småbarnsperiode.. Og mange prosjekter på gang i hjemmet/hytta.

 

Så merker jeg at arbeidsmoralen har falt kraftig. Jeg jobber akkurat slik at jeg dekker min egen kostnad.. og ønsker at jeg skulle yte mer,

 

Selve motivasjonen er jo faktisk høyere lønn..Da jeg vil kunne doble lønna mi dersom jeg faktisk har fulle arbeidsdager som jeg kan utfakturere for

 

Men et eller annet sted psykisk så stopper det meg.  Jeg ender opp feks her på forumet og romsterer.. Søker etter løsninger på oppussingsobjektene hjemme og på hytta.. Svinger innom VG et par ganger. Sjekker ut info angående hobbyene mine..Ja altså timene forsvinner så altfor fort.

 

Jeg har dårlig samvittighet..Ikke fordi jeg ikke tjener store penger for "sjefen"  men litt på familien min fordi jeg vet vi kunne gjort alt vi egentlig vil hvis jeg hadde hatt den lønna jeg vil få dersom jeg tar i et tak på jobben

 

Sjefen har ikke lagt skjul på at jeg er ikke her for å tjene penger til bedriften..Men til meg selv og familien.. Og det er jeg evig takknemlig for også..

 

Men ja..

 

Trenger tips altså.. har prøvd x antall ganger å stoppe med å besøke alle nettsider hele tiden, men ender fort tilbake dersom det oppstår en 30 min pause på jobb fordi vi avventer et eller annet.. Og da går det fort 1 ekstra time på unyttig ting..

 

Arbeidet og alt sånn går det ikke utover..Og jeg får lønn for det jeg tjener inn..Så skader ingen slik det er nå.

 

 

What to do ?



Anonymous poster hash: 0115c...864
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst vil jeg si at jeg syns det er bra at du selv ønsker å ta tak i dette. Jeg tror nemlig det er mange som har det slik rundt omkring på arbeidsplasser. Og jeg tror det er mange som heller ikke "tør" å innse hvor mye tid som går bort i surfing/småprat/kaffe osv, så kudos for at du ønsker å ta tak idet!

 

Går det an å be om flere arbeidsoppgaver slik at du rett og slett ikke får tid til å surfe på nettet? Dersom du har en travel arbeidsdag vil du jo også oppleve at dagen går fortere noe som igjen kan motivere tenker jeg..

 

ps: kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg har også rotet meg bort i diverse forumer når det har vært lite å gjøre på jobb. Så lenge det ikke går ut over det du skal gjøre/levere trenger det ikke nødvendigvis være noe galt i det.. men det er helt klart ødeleggende for motivasjonen/arbeidsmoralen.

Lenke til kommentar

Vær ditt ansvar bevisst. Vær klar over hvor heldig du er. Millioner av mennesker er misunnelige på din posisjon, du tjener fett. Ikke misbruk det. De fleste mennesker må jobbe helsa av seg for å såvidt tjene nok til å få ting til å gå rundt, og du svever på den grønne gren uten en bekymring.

 

Du kan ta økonomiutdanning og bli en ansvarlig investor, tenke større. Du er tydeligvis klar for større utfordringer.

 

Det går jo ikke i lengden heller, Før eller siden vil du kjede deg så mye at du begynner å risikere å bli sparket. Så det er bedre å ta grep først som sist, avklar hvilke ambisjoner og drømmer du har, og begynn å ta små grep for å utforske det. Hva ville du gjort om du vant 100 mill i vikinglotto?

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Motivasjon og moral er ikke nødvendigvis det samme selv om de på enkelte punkter overlapper hverandre. Moral går mest ut på å skille mellom riktig og galt basert på egne og/eller kulturelle verdier og holdninger.
Motivasjon kan i utgangspunktet deles i to, indre og ytre motivasjon, (og så kan disse igjen deles i et utall underklasser). Ytre motivasjon går i jobbsammenheng mest på belønning i form av lønn, frynsegoder, jobbtittel osv, mens indre motivasjon går på mestring og tilfredsstillelse av godt utført arbeide. Ytre motivasjon har som regel begrenset varighet da man fort blir vant til høyere lønn eller en jobbtittelen man blir tildelt. Indre motivasjon har betydelig lengre varighet da mestring og tilfredsstillese for godt utført jobb er noe man kan oppnå hver dag hele livet.

 

Hvis du vil lære mer om motivasjon, vil jeg anbefale boka "Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us" av Daniel Pink. Boka er basert på forsøk og eksperiment utført av Edward Deci (professor i psykologi) og som har samlet sin erfaring i boka "Why We Do What We Do: Understanding Self-Motivation", men vil si at boka til Daniel Pink er morsommere og mere lettlest enn den tørre boka til Deci.

 

Eventuelt gjøre et søk på "Intrinsic and Extrinsic Motivation".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...